Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Textgenerator för TV-sändning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-08 19:39

Jag har letat i flera dagar nu efter en CG med key-funktion i prisklassen 10-20 tusen kr. Man ska kunna lägga ut en kanal-logotype som ligger kvar på sändningsbilden och samtidigt kunna skriva och lägga ut t.ex namnskyltar också. Helst vill jag ha ett Mac-program men konstigt nog finns det inte ett enda, inte ens i högre prisklasser. Det finns några till pc som CG-100 och Power CG Live men de har så gräsligt gränssnitt.

Det finns några Mac-program som lovar gott men håller kort. Live Channel har de funktioner jag är ute efter och man ska kunna spela in utsignalen på band men jag har testat det och programmet hittar ingen "output". Jag kopplade in en DV-kamera som insignal och ville se om man samtidigt kan spela in med en DV-recorder. Jag har frågat deras support om man ska ha något extra kort för att det ska fungera men inte fått något svar alls.

Blackmagic har programmet LiveKey som följer med deras kort men där kan man bara lägga på EN logo eller textlager i taget så det är ingen riktrig textgenerator.

Jag har också funderat på VJ-program. Det finns flera för Mac, t.ex. VDMX 5. Testade demot men kunde inte ens hitta några inställningar för I/O signaler trots att i beskrivningarna läste jag någonstans att man ska kunna ta emot videosignal.

Pratat med Protel också men de säger att man får betala minst 100 000:- för såna system.

Det är nästan otroligt. Att ingen skrivit ett enkelt textprogram med key-funktion för Mac som kan användas i TV-sändningar. Har ni några ideér och förslag?

Tack i förhand!

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-12 07:12

Oj, heh... Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här men du är ute efter ett "Deko system" som outputtar grafikiska inslag i realtid för broadcast? Personlingen har jag aldrig suttit och mekat med sådana saker men jag har vart på svt/ur och kollat hur dom gör.

**När jag läser din post så känns det som om du kommer använda saken som privatperson! (Pirat tv? heh...) Att protel säger att de kostar minst 100k tror jag stämmer men protel har varit/är väl fortfarande återförsäljare av Pinnacles/avids Deko som ett X antal kanaler här i Sverige (och utanför) har köpt enligt tidningen Monitor - Och den kostar en slant, tror inte 100k räcker.

Ända anledningen till att det du söker inte finns billigt och till mac är väl för att Pc har övertaget på nån vänster och att dom aldrig har tänkt på att skapa en program för broadcast för "**privatpersoner" som ändå inte har råd med allt runt omkring.

Med många funderingar,

Kenneth M

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-12 18:53
Ursprungligen av Kenneth M:

...som outputtar grafikiska inslag i realtid för broadcast?

Precis! Det är det jag är ute efter. Jag arbetar på en skola där vi ska sätta upp en liten TV-studio. Textgeneratorn måste kunna hantera en live videosignal, dvs den måste kunna ta emot signalen och skicka vidare den till sändning utan avbrott. Under tiden ska man kunna lägga ut ett lager med logotype samtidigt med andra textlager. Man ska kunna redigera och uppdatera dessa utan avbrott i sändningsbilden. Så vitt jag vet kan varken FCP, LiveType, Motion eller Shake klara av detta. De kan inte släppa igenom en levande videosignal.

Vi ska testa det här och se hur det fungerar. Det är ändå lite prisskillnad mot ett DeckLink-kort med CG-100 för över 18000 kr.

Stream Labs

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-18 11:06

Varför ska textgeneratorn släppa igenom videosignal? Kan du inte lägga den på DSK? Då kan du köra tex Inscriber eller någon annan PC-lösning.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-18 14:49
Ursprungligen av Kubrick:

Varför ska textgeneratorn släppa igenom videosignal? Kan du inte lägga den på DSK? Då kan du köra tex Inscriber eller någon annan PC-lösning.

Ordet DSK (downstream keyer) kände jag inte till men om jag förstår rätt så är det en key-funktion i videomixern. Man sänder en text till mixern som keyas (eller?). I alla fall är det en av de lösningarna vi diskuterat inför köpet; antingen har mixern en inbyggd textredigerare eller har mixern en key för extern textsignal eller så skickar man videosignalen till ett pc-kort med textgenerator.

Som vanligt är det en fråga om pengar. Som jag har fått höra så blir inte den andra lösningen med att keya extern text så bra om man inte köper dyrare mixrar och lösningar som Inscriber. Mixrar med inbyggd textfunktion är också dyra. Därför tänkte vi hitta en billigare variant med pc-kort.

Tack för tipset. Tar gärna emot fler.

Aldrig funderat på Shake eller Motion?

Live Type som följer med i FCPS (Final Cut Pro Studio) paketet är inte precis det du söker då?

1
Bevaka tråden