Jag har letat i flera dagar nu efter en CG med key-funktion i prisklassen 10-20 tusen kr. Man ska kunna lägga ut en kanal-logotype som ligger kvar på sändningsbilden och samtidigt kunna skriva och lägga ut t.ex namnskyltar också. Helst vill jag ha ett Mac-program men konstigt nog finns det inte ett enda, inte ens i högre prisklasser. Det finns några till pc som CG-100 och Power CG Live men de har så gräsligt gränssnitt.
Det finns några Mac-program som lovar gott men håller kort. Live Channel har de funktioner jag är ute efter och man ska kunna spela in utsignalen på band men jag har testat det och programmet hittar ingen "output". Jag kopplade in en DV-kamera som insignal och ville se om man samtidigt kan spela in med en DV-recorder. Jag har frågat deras support om man ska ha något extra kort för att det ska fungera men inte fått något svar alls.
Blackmagic har programmet LiveKey som följer med deras kort men där kan man bara lägga på EN logo eller textlager i taget så det är ingen riktrig textgenerator.
Jag har också funderat på VJ-program. Det finns flera för Mac, t.ex. VDMX 5. Testade demot men kunde inte ens hitta några inställningar för I/O signaler trots att i beskrivningarna läste jag någonstans att man ska kunna ta emot videosignal.
Pratat med Protel också men de säger att man får betala minst 100 000:- för såna system.
Det är nästan otroligt. Att ingen skrivit ett enkelt textprogram med key-funktion för Mac som kan användas i TV-sändningar. Har ni några ideér och förslag?
Tack i förhand!