Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.9 är här nu!

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-13 21:08

10.4.9-uppdateringen rekommenderas för PowerPC- och Intel-baserade Mac-datorer med Mac OS X Tiger 10.4.8. Den innehåller allmänna förbättringar av operativsystemet, liksom särskilda buggfixar eller kompatibilitetsuppdateringar av följande program och tekniker:

- RAW-kamerastöd
- Hantering av stora eller felaktiga avbilder som kunde orsaka krascher
- Bildinsamlingsprestanda
- Musrullning och kortkommandon
- Typsnittshantering
- Uppspelningskvalitet och bokmärken i DVD-spelare
- USB-videokonferenskameror i iChat
- Bluetooth-enheter
- Bläddring på AFP-servrar
- Apple USB-modem
- Digitala certifikat som skapats på Windows
- Öppnings- och utskriftsdialogrutor i program som emuleras i Rosetta på Intel-baserade Mac-datorer
- Tidszoner och sommartider för 2006 och 2007
- Säkerhetsuppdateringar

Du hittar mer information om uppdateringen på den här adressen: http://www.info.apple.com/kbnum/n304821-sv.
Du hittar mer information om säkerhetsuppdateringar på den här adressen: http://www.info.apple.com/kbnum/n61798-sv.

Bläddring på AFP-servrar och Uppspelningskvaliteten på DVD spelaren.. äntligen.
Hoppas att det blir bättre nu

DVD-spelaren har ju de facto varit värdelös i flera år. Ska bli spännande att se vad som händer när den omskrivna kommer med 10.5.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-13 22:01

Ingen av uppdateringarna rör mig i nacken

Stöd för K800i i iSync utan plugin. Bättre sent än aldrig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-14 20:33
Ursprungligen av Rickard A:

Stöd för K800i i iSync utan plugin. Bättre sent än aldrig.

Trots att den ansluter i Adressboken så fungerar det inte att sända (eller ta emot?) SMS och det fungerar inte att välja rätt kort för den som ringer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-16 09:15
Ursprungligen av frazze:

Trots att den ansluter i Adressboken så fungerar det inte att sända (eller ta emot?) SMS och det fungerar inte att välja rätt kort för den som ringer.

Ber att få kommentera mig själv: Denna uppdatering fixar bara stöd för iSync - trots att Adressboken kan koppla upp sig mot telefonen. För att även få fullt stöd där krävs ett litet hack.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-16 13:38
Ursprungligen av frazze:

Ber att få kommentera mig själv: Denna uppdatering fixar bara stöd för iSync - trots att Adressboken kan koppla upp sig mot telefonen. För att även få fullt stöd där krävs ett litet hack.

Och då kan jag avsluta mitt eget lilla filosoferande genom att bekräfta att detta hack fungerar utmärkt. Enkelt att lägga dit också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-13 22:34

Hoppas att blåtands buggen är fixad nu!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-13 22:36

Sådär, nu har jag uppdaterat på min BlackBook i alla fall.. Verkar smida på fint.

Fast jag tycker att fläkten verkar surra mer än förut och att temperaturen ligger på 55-65 grader utan anledning.. Jag gör absolut ingenting me datorn nu och den ligger mellan 1,33 GHz och 1,5 GHz.. Bravo. Väldigt kul att datorn ska gå varm igen utan anledning, precis som den gjorde i somras.. Och sen kom det ju uppdateringsfixar till det, men ändå... Jag säger ju att man aldrig ska uppdatera på en gång. Hur är det för er?

Verkar ha lugnat ner sig nu ..

Senast redigerat 2007-03-13 22:50
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-21 21:58
Ursprungligen av dayweed:

Sådär, nu har jag uppdaterat på min BlackBook i alla fall.. Verkar smida på fint.

Fast jag tycker att fläkten verkar surra mer än förut och att temperaturen ligger på 55-65 grader utan anledning.. Jag gör absolut ingenting me datorn nu och den ligger mellan 1,33 GHz och 1,5 GHz.. Bravo. Väldigt kul att datorn ska gå varm igen utan anledning, precis som den gjorde i somras.. Och sen kom det ju uppdateringsfixar till det, men ändå... Jag säger ju att man aldrig ska uppdatera på en gång. Hur är det för er?

Verkar ha lugnat ner sig nu ..

Min fläkt går definitivt igång oftare nu. Det kan ibland bara krävas lite hederligt Snood för att min MacBook ska behöva dra igång fläkten för fullt...

keine m600i stöd. Inte så oväntat...

Ny feature!!

Det är numera en bråkdels sekunds fördröjning på Eject-tangenten. Man får alltså hålla ner Eject ett par tiondels sekunder för att den ska reagera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-13 22:52
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ny feature!!

Det är numera en bråkdels sekunds fördröjning på Eject-tangenten. Man får alltså hålla ner Eject ett par tiondels sekunder för att den ska reagera.

Det är en feature som jag är tacksam för. Händer ofta att man sträcker sig efter F12 men hamnar för långt till höger. Nu slipper man utmatningsljudet

Ursprungligen av vanilj:

Det är en feature som jag är tacksam för. Händer ofta att man sträcker sig efter F12 men hamnar för långt till höger. Nu slipper man utmatningsljudet

Samma här, goodie!

Ursprungligen av vanilj:

Det är en feature som jag är tacksam för. Händer ofta att man sträcker sig efter F12 men hamnar för långt till höger. Nu slipper man utmatningsljudet

Jag är inte tacksam för den förändringen. Kanske har det varit ett problem för användare med bärbara datorer men för mig som sitter med en stationär Mac med fullstort tangentbord så har det problemet aldrig uppstått. Jag önskar det fanns en möjlighet att justera trögheten i eject-knappen ungefär på samma vis som man i övrigt kan justera trögheten på tangenterna under Universal Access. Det där ljudet vet jag inte heller vad det är.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-03-13 23:14
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ny feature!!

Det är numera en bråkdels sekunds fördröjning på Eject-tangenten. Man får alltså hålla ner Eject ett par tiondels sekunder för att den ska reagera.

Nu låter inte ens min MBP när jag trycker på knappen, alltid dykt upp ett "doue doue" ljud. Haha!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-13 23:31
Ursprungligen av doGG:

Nu låter inte ens min MBP när jag trycker på knappen, alltid dykt upp ett "doue doue" ljud. Haha!

Ja, jag skulle vilja påstå att den har fått lite minne såtillvida att den inte försöker mata ut en redan utmatada skiva. Eller har mitt eget minnet tappat bort den finess sedan tidigare...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-03-13 23:34
Ursprungligen av frazze:

Ja, jag skulle vilja påstå att den har fått lite minne såtillvida att den inte försöker mata ut en redan utmatada skiva. Eller har mitt eget minnet tappat bort den finess sedan tidigare...

Haha, precis!

Ursprungligen av frazze:

Ja, jag skulle vilja påstå att den har fått lite minne såtillvida att den inte försöker mata ut en redan utmatada skiva.

Nix. Finns i 10.4.8 också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-13 22:43

Äntligen stöd för Nikon D40 RAW

RAW stöd för Pentax K100d

Jupp rubriken säger det!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-13 23:33

Och en sak till: på min MacBook Pro CD så verkar ljudet har blivit lite starkare vid mindre pluppar. Ni förstår kanske vad jag menar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-14 07:54
Ursprungligen av frazze:

Och en sak till: på min MacBook Pro CD så verkar ljudet har blivit lite starkare vid mindre pluppar. Ni förstår kanske vad jag menar?

Detta bekräftas från Apples eget diskussionsforum.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2007-03-13 23:55

Installerat 10.4.9. Bootar om för att starta och "fastnar" vid grå skärm med äpplet. Inget mer händer. Tips nån?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-14 00:51
Ursprungligen av petand:

Installerat 10.4.9. Bootar om för att starta och "fastnar" vid grå skärm med äpplet. Inget mer händer. Tips nån?

Yep, samma på min MacBooc C2D... Grå skärm med en snurrande skiva under äpplet...

Har provat att reparera med skivverktyget från CD'n utan nåt resultat (den säger att skivan och behörigheterna är OK

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-13 23:59

Min iMaclät en jetmotor när jag rebootade, men verkar funka fint nu! Ska fixa iSync med min K800i nu då!
Börjar närma sig 10.5, bowjakasha!

Inga problem här vad jag märkt, MBP core duo.

Körde "sudo periodic monthly weekly daily" innan installation.

Funkar fint för mig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-14 07:44

So far, so good. Dock surt med att de skiter i m600i. Känns som man får fundera över om man skall lägga den på blocket och ta något som funkar ihop med OS X...

EDIT: Skall dock sägas att jag inte get p990iCal riktigt en fair chance ännu.

Bevaka tråden