- northernlight
- Medlem ●
- Gällivare
Ja...
Lite nyfiken faktiskt... hur många lever i gränslandet mellan winpc och mac? och hur kommer det sig att ni kör båda?
Jag får väl börja då
kör pc och mac. Anledningen är enkel... xpmce knäcker mac som mediacenter vilken dag som helst imo. där kan apple känna sig knäckta.
ni då?
WinPC för kontroll utav webbsidor i IE, LinPC för blandat meck såsom filmspelning, servers och grejer. Macen när jag vill få något gjort som inte Linux fixar bättre.
mythTV/Freevo knäcker xpmce vilken dag som helst imo.
Jag kör Windows XP i skolan (om jag inte sticker till musiken och surfar på Macarna där). Annars är det bara Mac som gäller för mig. På somrarna blir det dock mycket PC eftersom de flesta släktingar kör det.
Nåväl.
Programutveckling på PC. Det mesta i övrigt på Mac. Till filmrummet, har dedikerad hembio, har jag ingen dator kopplad. Känns stabilare med DVD-spelare och Canal Digital. Men jag funderar ibland på att skaffa en Mac Mini, även om det inte finns nåt behov överhuvudtaget. Tidigare spelade jag in film med PC kopplad till digitalmottagare, men nu kör jag med DVD-recorder istället.
Sedan HemPC:n gjorde sitt intåg omkring '98 så har jag alltid haft tillgång till en PC vid sidan av macen. Använder PC:n till sporadiskt spelande och tv-inspelning. Under hösten blev det en del Assembler-programmering dessutom. Sedan några veckor så har jag även lekt med Windows Vista på den.
Kör Mac (iBook) 90% av tiden. Men har en stationär XP-burk till när man känner sig för att spela spel, främst FS-spelen.
Premiere + Aftereffects på PC (samt spel ibland)
Webbutveckling och allt annat på mac.
Nu har jag iofs fått en macbook pro precis också... och premiere ska ju tydligen tillbaka
till mac os... så PCn får nog ännu mindre att göra framöver.. om macbooken orkar,
Använder Mac'en till allt förutom 3d, äger inte nått 3d program för mac, funderar dock på att byta licensen till en mac licens!
På jobbet använder jag bara pc'n som en hostburk för labelskrivare och 1 burk för hårdvarukodning av mpeg2 filer. Men annars är det Mac all the way!
Med vänliga hälsningar,
Kenneth M
2st Mac med OSX. 5st pc (en med XP (min laptop)... resten med OpenBSD). 1st AmigaOne med AmigaOS 4.0. 3st Amiga classic med AmigaOS 3.9. 1st Sgi Octane med Irix.
Har lite kul med lite olika burkar... dumt att bara hålla sig till en plattform
På min stationära burk hemma körs det för närvarande XP Professional. Använder denna burk till spelande och skolarbete/jobb. Så fort jag inte är hemma så är det dock en 12" Powerbook som hänger med, gör väl samma saker på den egentligen, bortsett från spelandet då.
Kommer förmodligen att så småningom att byta till Mac även på den fasta platsen hemma
kan meddela alla att jag numera kör mac/mac/mac... dvs mini, macbook, imac... macbooken är ju den dator jag använder mest...
minin är inte mediacenter dock... äger ingen tv för tillfället men kör den som filserver och tänkte dela ut den till mamma så hon kan kika på lite foton och shit.
Rätt mycket XP blir det, 75% av "jobb" görs i Windows. Det är Solidworks som inte finns för OS X som ställer till det.
Små enklare grejer kan jag få gjort via Parallels Desktop, men sedan min demo gick ut så har jag inte velat att köpa, det är för segt. Boot Camp är det som gäller.
Den riktiga fulburken, en Dell, såldes i sommras, ersättaren, en MP, har inte lanserats än så jag kör på min MBP.
Utesluter här allt pillande med mina linux-servrar, men det sköter jag ju via Mac:en, så...
100% Mac hemma. Typ 99% Mac, 1% Windows på jobbet. Windows framförallt för att testa webbsidor, men man är ju tvingad att hjälpa folk som kör windows här på jobbet också. Men det räknas kanske inte som att köra Windows?
I skolan har vi bara PC men nu har jag skaffat en MacBook så nu tar jag med den till skolan!
Hemma kör jag endast XP via Bootcamp när jag använda AutoCAD. Vet att Archicad finns men jag får nog lära mig AutoCAD först då det ska vara "branschstandard".
Är 100% macanvändare sedan jag 1991 skaffade min första dator. Då insåg jag macens överlägsenhet och har inte ändrat mig sedan dess. Enda problemet är väl när man råkar hamna framför en Windowsdator och inte riktigt fattar hur den funkar. Är väl lättare nu än tidigt nittital eftersom Windows kopierat så mycket av macen.
Är 100% macanvändare sedan jag 1991 skaffade min första dator. Då insåg jag macens överlägsenhet och har inte ändrat mig sedan dess. Enda problemet är väl när man råkar hamna framför en Windowsdator och inte riktigt fattar hur den funkar. Är väl lättare nu än tidigt nittital eftersom Windows kopierat så mycket av macen.
Haha. Jag har typ kunnat Windows 98/2000/XP utan och innan, men efter ett år med nästan enbart Mac har jag tappat nästan all denna kunskap. Skulle hjälpa en bekant med en strulande windowsinstallation och jag hittade knappt någonting i kontrollpanelen. Jag måste nog börja avsäga mig all PC-support till vänner och bekanta.
Haha. Jag har typ kunnat Windows 98/2000/XP utan och innan, men efter ett år med nästan enbart Mac har jag tappat nästan all denna kunskap. Skulle hjälpa en bekant med en strulande windowsinstallation och jag hittade knappt någonting i kontrollpanelen. Jag måste nog börja avsäga mig all PC-support till vänner och bekanta.
same same... har en datorteknisk utbildning i bagaget... körde bara gnu/linux och win... kommer inte ihåg någonting om någonting sedan jag switchat... DAAAMN you MAC!!! DAMN YOU!
Mac hemma och WinPC på jobbet. Nästan varje dag är det något jag svär över i WinPC miljön, men det är ju bara att stå ut om man ska kunna slita för brödfödan. Finns många olika anledningar till att jag är fast i WinPC på jobbet tyvärr.
Förutom alla Macar (som gäller för 99% av allt arbete såväl som nöje) så finns här två PC, en med både XP och Windows2000, som används för portningsjobb till Windows, och en med Linux. På jobbet står det en Powerbook på skrivbordet (ofta två, för jag har gärna med min egen) och en Linuxburk på golvet, samt en äldre Mac som ibland haft lite serveruppgifter men är för gammal att jobba seriöst med. Och ute i labbet står det en massa PC som dualbootar Linux/Windows.
Jag är ganska säker på att Macanvändare i snitt kan tio gånger mer Windows än Windowsanvändare kan Mac. Det är förresten lågt räknat. Alla Macanvändare använder Windows ibland, men flera Windowsanvändare jag känner blir konstigt blanka i ansiktet om man nämner Macen, tittar åt ett annat håll, vågar nästan inte ens titta på Macens skärm och vågar absolut inte röra den. De stänger av, vill inte veta. Det gäller så klart inte alla (människor är olika gubevars), men det är märkligt vanligt. Extremfallet var klanten som drog ur sladden på Macen för att den blinkade när han skulle sova i samma rum - VÅGADE inte leta upp "stäng av" i menyn och riskerade hellre att skada mitt filsystem, och kom inte ens på idén att ställa nånting framför!
Det är sunt att kunna mer än en sak. Jag kör fem olika operativsystem (och då räknar jag 10.3 och 10.4 som samma), och går mellan dem utan problem. Men man landar ju på Macen när man ska jobba effektivt.