Förr satt man ju med urklippsbanor men nu när transparens stöds i layoutprogrammen så kan jag tänka mig att alla bildnissar där ute har ganska varierande tillvägagångssätt för att frilägga ett (eller flera) objekt ur en bild.
Det vore roligt att höra lite olika knep, tips och trix samt för och nackdelar med dessa.
I Photoshop finns det ju nu ett antal sätt att attackera en sådan uppgift, men ni kan ju välja att berätta om det ni tycker fungerar bäst - eller kanske tom bäst för en speciell typ av bild/motiv. Exempel ekrarna på en cykel, yvigt hår etc etc.
Hur många använder sig av den automatiska och lite magiska "Extrahera"? SJälv tycker jag att det är lite klurigt att få till det utan att kanterna blir... bleka/urlakade. Fungerar ibland.
Finns det någon som vägrar ge upp urklippsbanorna och i så fall varför? Själv använder jag dom som komplement ibland när det bitvis är otroligt varierad bakgrund - men aldrig för att frilägga ett helt objekt/motiv.
Vad saknar ni? Har ni någon idé om ett markeringsverktyg som skulle förenkla friläggningen (bara seriösa svar, tack)?
Själv använder jag mig nog mest av "markera färgområde" i kombination med "lassot".