Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Friläggning - nya knep?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-16 14:48

Förr satt man ju med urklippsbanor men nu när transparens stöds i layoutprogrammen så kan jag tänka mig att alla bildnissar där ute har ganska varierande tillvägagångssätt för att frilägga ett (eller flera) objekt ur en bild.

Det vore roligt att höra lite olika knep, tips och trix samt för och nackdelar med dessa.

I Photoshop finns det ju nu ett antal sätt att attackera en sådan uppgift, men ni kan ju välja att berätta om det ni tycker fungerar bäst - eller kanske tom bäst för en speciell typ av bild/motiv. Exempel ekrarna på en cykel, yvigt hår etc etc.

Hur många använder sig av den automatiska och lite magiska "Extrahera"? SJälv tycker jag att det är lite klurigt att få till det utan att kanterna blir... bleka/urlakade. Fungerar ibland.

Finns det någon som vägrar ge upp urklippsbanorna och i så fall varför? Själv använder jag dom som komplement ibland när det bitvis är otroligt varierad bakgrund - men aldrig för att frilägga ett helt objekt/motiv.

Vad saknar ni? Har ni någon idé om ett markeringsverktyg som skulle förenkla friläggningen (bara seriösa svar, tack)?

Själv använder jag mig nog mest av "markera färgområde" i kombination med "lassot".

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-19 10:53

Det var tydligen ingen som villde dela med sig av sina knep.

Hade varit kul att se vilka verktyg som används mest.

Bara på vårt företag så är det rätt så olika vilka tekniker man tillämpar.

Oj, jag litar inte riktigt på de där verktygen i Photoshop. Har dock använt assistenten under Help > Export Transparent Image vid ett par tillfällen och det fungerar ju ganska bra. Ska något vara transparent så jobbar jag i Illustrator eller med bitmapp-bilder, men det beror ju förstås på vilken typ av bilder man har att arbeta med...

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2007-03-21 10:19

Allt beror som sagt på bilden men jag gillar att jobba med lagermask.

  • Medlem
  • 2007-03-21 17:51

Jag brukar hoppas på att Extrahera ska bli bättre i CS3. Eller (öhh) att jag ska bli bättre på Extrahera. Det är lite grovhugget och kräver mycket efterjustering. Det finns ju ett gäng plugins (vad de nu hette), men jag har inte hunnit kolla.

Ämnet intresserar mig, så jag skäms lite över att inte kunna bidra till tråden med något supertrick.

  • Medlem
  • 2008-02-19 14:33
Ursprungligen av lufra:

Jag brukar hoppas på att Extrahera ska bli bättre i CS3.

Hur blev det?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-22 22:15

Baron, denna metod var verkligen grym! Inget jag kommer använda till allting, men till vissa grejer som jag villa ha exrtra detaljrika (precis som han sa i filmen).

Tack så väldigt mycket för den informationen. Underbart när man lär sig något så användbart

Kanske får man se ritstiftet i "Extrahera-verktyget" i C3...

Kul föresten att tråden kom igång efter ett tag.

Fler snabb-friläggnings-knep är också välkomna.

De senaste dagarna har jag frilagt ca 45 skor och fyra cyklar.. Tur att man inte råkar ut för sådan extrema (ur min synvinkel) jobb varje vecka. Man tröttnär ganska snabbt.. Särskillt när det bara är en eller två sorters produkter...
En friläggning lite då och då kan vara riktigt roligt, men på löpande band... nae tack.

Banor är grymma eftersom man kan ha flera liggande i en och samma bildfil, och sedan aktivera den som passar innifrån indesign (shift + alt + kringla +K). Perfekt att ha enkla möjligheter att variera layouten utan att ha en massa varianter av samma bild. Jag har gjort mycket kataloger nu på slutet...

  • Medlem
  • 2007-03-23 08:16

Oooff, så coola grejer. Nu lärde man sig någonting igen.

Här har ni podcastlänken till Russel Browns olika tips. Riktigt grymt.

http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=102204470

  • Medlem
  • 2008-02-19 16:18

Åh! Den här gamla tråden. Hej, Baron!

Nej, jag har inte lagt märke till någon förbättring. Enligt mitt ringa omdöme använder Extraheringsfunktionen en klumpig, yxig algoritm som växlar oförutsägbart mellan skarpa, taggiga kanter och mjuka, gradvisa övergångar.

Det är fortfarande ett himla pillande (som förmodligen vore hälften så enerverande om jag använde ritplatta). Det minigränssnitt man arbetar i delar inte Photoshops ordinarie tangentbordskommandon (t ex kringla-plus för att zooma in, eller piltangenterna för att ändra pennstorleken).

Det fungerar i brist på alternativ. Jag har inte provat några tredjepartspåhitt, t ex Extensis Mask Pro. Eller vahettere, KnockOut? Ska forska vidare.

jag kan rekomendera en plugin som heter mask pro av företaget onone. det är jätte bra om du har bilder med spretigt hår som är fotade med fond eller bara en jämn bakgrund.

det gör inte allt åt dig så ofta så måste man gå in och måla i masken där den har missat.
Men när det är en bra bild så är det super. kolla det

http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=4

det är det snabbaste sättet för mig att göra en bra mask.

  • Medlem
  • 2008-03-04 14:13

Soundproof: Oj, den såg bra ut. Men så kostar den en tusing också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 16:27

"tricket" för friläggning är väl maximal inzoomning och mycket tid.

Om just DITT huvud inte exploderade av det faktum att det finns nåt som heter Layer Masks i Photoshop , så kan du kolla in Deke MacClellands guider om PS på Lynda.com

Mycket prisvärt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 20:49

... lagermask är väl ok, men jag tycker man får bäst kontroll på kanten mot vitt
och nivåerna i bilden om den vita bakgrunden ligger ovanpå med hål i för att kunna lägga lite oskärpa.
- antar att det inte är att extrahera utan snarare ringa in, men tror inte så mycket på
genvägar vad gäller friläggningar för om det inte ser trovärdigt ut så faller bilden.

banor + lagermask = <3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 11:31
Ursprungligen av Hallon:

Vad saknar ni? Har ni någon idé om ett markeringsverktyg som skulle förenkla friläggningen (bara seriösa svar, tack)?

Vill man inte göra friläggningen i Photoshop, så är BlingIt kanske en lösning…

Har ej testat själv, men det tyck ju vara lättarbetat…

- Torkel

alpha utan tvekan!

1
Bevaka tråden