En liten bump, ni får ursäkta...
Jag är fortfarande inte riktigt med. Låt säga att jag inte vill lägga pengar på en kalibrator eller beställa "hjälp" från profiler.nu - Vad är det bästa då jag kan åstadkomma och på vilket sätt?
Detta med att välja Realtiv Renderering - var görs detta någonstans och vad innebär det?
Att sedan stänga av färghanteringen - vad ska jag välja där? BJ står som standard, men jag kan även välja Colorsync eller helt avstängd. Men om jag väljer bort BJ så försvinner väl info om pappersval osv?
Jag har en iP Pixma 4200 från Canon och jag jobbar främst i Adobe Lightroom med min iMac 20" skärm. Just nu kör jag en kalibrerad variant av iMac-profilen. Denna blir då något mörkare. Testar jag sRGB så blir det ännu mörkare , och närmare sig därmed utskrifterna jag gör ännu mer.
MEN - Det är betydligt starkare färger på utskriften.
I vilken ände börjar jag? Ska jag köra med min kalibrerade iMac-profil eller ska man köra sRGB-valet eftersom jag fotar i denna färgrymd med min Nikon D50. Summan av kardemumman: Enklaste sättet att få bilden jag skriver ut att se ut som den på skärmen.
Tack på förhand!
/Fredrik