Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kalibrerar man skärm mot skrivare hemma?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-26 22:50

Jag har en förhållandevis avancerad skrivare (Canon i9950) som kan prestera fina utskrifter. Hur gör jag för att skärm (iMac Intel 20") och utskrift ska matcha varandra så mycket som möjligt?

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-26 23:01

Enklast med Color Sync-profiler om det finns sådana till din skrivare och skärm.

• Medlem
  • 2006-06-26 23:05

Aha! Hur göres slikt? Var ställer man in sånt?

Det brukar väl alltid finnas standardprofiler till skrivare och skärm som följer med. Du kan ju alltid börja med att använda dem. Skärmprofil ställer du in under Bildskärmar > Färg > Skärmprofil

På svärföräldrarnas iMac 17" har jag för mig att det fanns en profil aktiverad som hette just iMac eller något. Jag kalibrerade sedan den skärmen med en EyeOne och fick rätt stor förbättring. Kanske kan du låna dig en skärmkalibrator någonstans?

Till skrivaren får du väl ta och skriva ut en IT8 testkarta på pappret du använder och sedan mäta upp den. Lite krångligare än för skärmen skulle jag tro, har faktiskt aldrig kalibrerat en skrivare... än.

• Medlem
  • 2006-06-27 23:09

Jo, det finns en profil som heter iMac. Men det är med den som det inte ser så bra ut, om man med bra menar likadant som på utskriften. Kan man klara sig med att förhandsvisa färger enligt ICC-profiler i Photoshop?
Jag fattar inte hur jag ska få in Canons profiler (som finns nånstans i datorn) i skärminställningarna?!

Fasta du ska inte lägga in Canons utskriftsprofiler i skärminställningarna. Om du nu har en utskriftsprofil så använd den för att "softproofa" i Photoshop (CS2) via View > Proof setup > Custom... eller så använder du "Working CMYK" och väljer istället din profil under Edit > Color settings...

När du sedan vill förhandsvisa dina bilder såsom de kommer se ut i tryck (på ett ungefär) så väljer du View > Proof Colors. Där kan du också se om din bild har någon tryckbarhetsvarning (gamut warning).

Dina profiler ska ligga under ~/Library/ColorSync/Profiles/ för att de ska gå att använda.

Om du nu softproofar dina bilder i Photoshop förutsätter det ju fortfarande att du har en bra skärm som är vettigt kalibrerad för att du ska få ett bra slutresultat. Samt att skrivaren är kalibrerad såklart.

Måste finnas någon räv inom området här på 99mac som kan hjälpa dig, jag är inte helt säker på de här bitarna själv nämligen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 09:43

Det viktigaste är att ställa in utskriften rätt, då kommer det att likna skärmen ganska bra.

Om du skriver ut från Adobe programmen så ställ in skrivarens pappersprofil där och kör med relativ rendering.

Sen i skrivarinställningarna måste du se till att pappersvalet är det rätta för att skrivaren ska ge rätt bläckbegränsning för den pappertypen. Du ska sen stänga av eventuella färghanteringar i skrivarinställningarna för att inte få dubbel färghantering.

Med detta borde du komma ganska nära men bara om du använder Adobes softproof mot den skrivarprofil du använt.

Lycka till

Janne

• Medlem
  • 2006-06-29 09:50

Om jag skriver ut från iPhoto då?

*uh, det här känns omacigt... *

här kan du få hjälp med att skapa en profil för skrivaren:
profiler.nu/skrivarp.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 11:53
Ursprungligen av Baron:

Om jag skriver ut från iPhoto då?

*uh, det här känns omacigt... *

Då får du använda det som drivrutinen erbjuder och ha Colormanagement aktivt i drivrutinen.

Observera att de flesta bläckstråleskrivare agerar som RGB enheter för systemet.

Janne

• Medlem
  • 2007-04-04 08:48

En liten bump, ni får ursäkta...

Jag är fortfarande inte riktigt med. Låt säga att jag inte vill lägga pengar på en kalibrator eller beställa "hjälp" från profiler.nu - Vad är det bästa då jag kan åstadkomma och på vilket sätt?

Detta med att välja Realtiv Renderering - var görs detta någonstans och vad innebär det?
Att sedan stänga av färghanteringen - vad ska jag välja där? BJ står som standard, men jag kan även välja Colorsync eller helt avstängd. Men om jag väljer bort BJ så försvinner väl info om pappersval osv?

Jag har en iP Pixma 4200 från Canon och jag jobbar främst i Adobe Lightroom med min iMac 20" skärm. Just nu kör jag en kalibrerad variant av iMac-profilen. Denna blir då något mörkare. Testar jag sRGB så blir det ännu mörkare , och närmare sig därmed utskrifterna jag gör ännu mer.

MEN - Det är betydligt starkare färger på utskriften.

I vilken ände börjar jag? Ska jag köra med min kalibrerade iMac-profil eller ska man köra sRGB-valet eftersom jag fotar i denna färgrymd med min Nikon D50. Summan av kardemumman: Enklaste sättet att få bilden jag skriver ut att se ut som den på skärmen.

Tack på förhand!

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Detta med att välja Realtiv Renderering - var görs detta någonstans och vad innebär det?

Renderingsmetoden är något du väljer när du ska gå från en färgprofil till en annan, som till exempel från din arbetsfärgrymd till din skrivarprofil. Relativ kolorimetrisk rendering innebär att alla de färger som din skrivare kan återge, de återges så nära originalfärgen som möjligt. Färger som ligger utanför det omfång som din skrivare kan hantera riskerar dock att bli lite platta och onyanserade. Enklast är att säga är att om du har en bild med normala färger, använd då relativ kolorimetrisk konvertering, om du har bilder med mycket starka, intensiva färger, välj då perceptuell konvertering.

Ursprungligen av Nifo:

Att sedan stänga av färghanteringen - vad ska jag välja där? BJ står som standard, men jag kan även välja Colorsync eller helt avstängd. Men om jag väljer bort BJ så försvinner väl info om pappersval osv?

Men det har du redan gjort om du valt att konvertera till din skrivar/papperskombinations färgåtergivning i Photoshop/Lightroom.

Ursprungligen av Nifo:

Jag har en iP Pixma 4200 från Canon och jag jobbar främst i Adobe Lightroom med min iMac 20" skärm. Just nu kör jag en kalibrerad variant av iMac-profilen. Denna blir då något mörkare. Testar jag sRGB så blir det ännu mörkare , och närmare sig därmed utskrifterna jag gör ännu mer.

menar du att du har sRGB som din skärmprofil? Avsikten är att du ska ha din kalibrerade skärmprofil inställd i Systeminställningar > Bildskärm. Om du sedan har din kamera inställd på sRGB kan du ställa in Lightroom/Photoshop på sRGB som arbetsfärgrymd. Programmet kommer då göra en konvertering från arbetsfärgrymden till just din skärmprofil. Om du visar bilden på en annan skärm som är korrekt kalibrerad kommer den profilen konvertera bilden på ett annat sätt, så att utseendet på de två skärmarna blir likadana.

Ursprungligen av Nifo:

I vilken ände börjar jag? Ska jag köra med min kalibrerade iMac-profil eller ska man köra sRGB-valet eftersom jag fotar i denna färgrymd med min Nikon D50. Summan av kardemumman: Enklaste sättet att få bilden jag skriver ut att se ut som den på skärmen.

Det första steget är oftast att få ordning på skärmen. En bra kalibrator tycker jag är en vettig investering för alla som håller på med bilder och har lite ambitioner på att bilderna ska bli vettiga. Sedan ska det egentligen vara enkelt att skriva ut med hjälp av de profiler som skickas med din skrivare. Men tyvärr är dessa ofta inget vidare. Detta går ju att kontrollera rent objektivt och jag ser sällan bra profiler med från tillverkaren. En lösning är att använda papper från tillverkare som t ex Ilford eller Tetenal, som ofta har bättre profiler än skrivartillverkarna till sina papper. Sedan finns ju möjligheten att få en customprofil för din skrivare.

MVH/Stefan

• Medlem
  • 2007-04-04 08:57

Har nu labbat lite. Valde "relative" istället för "perceptual" i Lightrooms utskriftutställningar sedan i utskriftsinställningarna för skrivaren så color correction satt till "none". Däremot fanns inget annat val än min skrivare om jag skulle ändra "color management" intill perceptual och relative. Där fanns bara olika val för min Pixma 4200.

Har jag gjort rätt inställningar, och vad gör egentligen de här två olika inställningarna? Märker ingen jätteskillnad, men färgerna är inte riktigt lika starka som tidigare, precis som på skärmen, men de diffar fortfarande lite.

Är fortfarande dock osäker på vilken skärmprofil jag ska använda.

/Fredrik

Senast redigerat 2007-04-04 09:33
  • Medlem
  • 2007-04-04 19:04

Någon som har lust att kommentera?

/Fredrik

1
Bevaka tråden