Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPro med 8-kärnor lanserad

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har idag släppt den fetaste Macen någonsin - MacPro med dubbla 3.0 GHz Intel Xeon "Clovertown" quad-core processorer under huven. Priset för värstingmacen med 1GB minne och 250 GB disk ligger på cirka 30 600 kr plus moms. Väljer du att maxa din MacPro med 16 GB minne och NVIDIA Quadro-grafikkort och 4st 750 GB diskar hamnar prislappen på 90 000 kr plus moms - men då ingår givetvis gratis frakt.

Mer information hos Apple

Köper du din MacPro 8-core med Klickback får du cirka 4200 poäng, som ger dig Appleprylar för närmare 500 kr.

Senast redigerat 2007-04-05 13:07

nice!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-04 14:55

Jättekul med nya kraftfulla processorer, men för min del är de definitivt inte värda den extrakostnaden på 1498$.
En prissänkning på den äldre varianten tycker jag borde ha varit på sin plats, jag är besviken på just detta faktiskt. Den har ändå vad det nu är, si och så många månader på nacken, och den kostar inte lika mycket att plocka ihop idag som då när den kom första gången.

Borde även ha kommit lite nyare grafikkort som tillval. Jaja, nu är det ju ingen idé att vänta längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 15:06

Vilken besvikelse!
Detta är inte nya macar, det är bara ytterligare en konfigureringsmöjlighet på den som redan fanns. Och ska man köra dessa processorer fullt ut behöver man lite mer än 1gig i minne, och då stiger priset ytterligare, och ett 7300 kort i en workstation? Nä det måste bytas det med, och vipps så är vi uppe i vadå? 75 papp?

Sen så har man inte sänkt priset på de gamla konfigurationerna, vilket gör att skillanden mellan samma PC och Mac hårdvara börjar bli löjlig. Man sänkte inte heller priset på Cinema Display. En Samsung 20´ kostar mellan 2 800 upp till 4 000:- ink moms där 2800:- produkten är kvalitativ jämförbar med Apples 20´ .

Ändå så kommer jag att fortsätta köpa apple

Frågan är hur många som verkligen behöver denna kraft i sin maskin... kan inte vara som många som behöver det... många som tror det dock...
Cool maskin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-04 15:14
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frågan är hur många som verkligen behöver denna kraft i sin maskin... kan inte vara som många som behöver det... många som tror det dock...
Cool maskin.

HD-videoredigering är det enda jag kan tänka på. Det suger enormt med kraft.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frågan är hur många som verkligen behöver denna kraft i sin maskin... kan inte vara som många som behöver det... många som tror det dock...
Cool maskin.

Men jag ska ju spela Tetris... behöver inte jag 8 processorer då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-04 15:13

Man har väl tagit bort dualcore-pron också? Då borde det vara på sin plats att sänka priset på de nya lägsta.

  • Medlem
  • 2007-04-04 15:25

En prissänkning hade verkligen varit på sin plats! Då får man bara hoppas på kraftigare bärbara snart också, med LED-belysta skärmar och kraftiga processorer. Mumma! Kanske en 13" MB Pro, med bra spec. för den kräsne? Eller den där 15" MB det har surrats om. LED-belysta skärmar vill vi ju iaf. se.

Tung video (HD) (filter och tjafs i lager på lager kanske?) och stora stoooora ljudprojekt (med pluggar och instrument i oändlighet) kan ju suga hur mycket kraft som helst. 3D rendering likaså, finns det must att suga så ska vi nog få ur den.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-04 15:46

Besvikelser över en 8-kärnig Mac. LoL! Vissa blir då ta mig f-n aldrig nöjda. Väntar med spänning tills Leopard visas upp i slutgiltig form, för då kommer folk beklaga sig ännu mer över vad som inte var "super hemliga features", utan bara lite halvroliga småprogram som följer med. Typ. Let's gnäll!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-04 16:06
Ursprungligen av Snooze:

Besvikelser över en 8-kärnig Mac. LoL! Vissa blir då ta mig f-n aldrig nöjda. Väntar med spänning tills Leopard visas upp i slutgiltig form, för då kommer folk beklaga sig ännu mer över vad som inte var "super hemliga features", utan bara lite halvroliga småprogram som följer med. Typ. Let's gnäll!

Du har så rätt!

ALLTID finns det gnäll-människor som, när alla rykten inte stämmer, börja gnälla.

"Fan, det kostar fortfarande pengar att köpa musik och kvalitén är inte som en CD-skiva; vilket skit."

Det är sorgligt...

Ursprungligen av Adzam 1:

Du har så rätt!

ALLTID finns det gnäll-människor som, när alla rykten inte stämmer, börja gnälla.

"Fan, det kostar fortfarande pengar att köpa musik och kvalitén är inte som en CD-skiva; vilket skit."

Det är sorgligt...

Precis. Som den klassiska anekdoten att det finns två sorters människor; de som har ett halvt glas öl och tycker glaset är...redan halvtomt... och så de som tycker att glaset är fortfarande halvfullt...

Jag har svårt låta bli dräggla när jag ser den macen ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-04 18:43
Ursprungligen av Goflorp:

Precis. Som den klassiska anekdoten att det finns två sorters människor; de som har ett halvt glas öl och tycker glaset är...redan halvtomt... och så de som tycker att glaset är fortfarande halvfullt...

Jag har svårt låta bli dräggla när jag ser den macen ...

Optimist eller pessimist (bäst är nog ett mellanting).

Ursprungligen av Snooze:

Besvikelser över en 8-kärnig Mac. LoL! Vissa blir då ta mig f-n aldrig nöjda. Väntar med spänning tills Leopard visas upp i slutgiltig form, för då kommer folk beklaga sig ännu mer över vad som inte var "super hemliga features", utan bara lite halvroliga småprogram som följer med. Typ. Let's gnäll!

“You can't just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they'll want something new.” - Steve Jobs

Ursprungligen av Tussen69:

“You can't just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they'll want something new.” - Steve Jobs

Nej. Vi har velat ha samma sak i ett år. Ett grafikkort som klarar 3D applikationer i 1900 X 1200 eller högre eftersom folk inte längre bara sitter med små 19 tummare. Dvs nått annat än ett X1900XT. Vi fick fler processorkärnor.

Vi var redan jämsides eller före PC-världen vad gäller processorkraft, vi ligger ordentligt efter på grafiksidan. Många med mig är nog förvånade över att inte Apple lyckades överatala Nvidia eller ATI göra en mac edition av ett nyare kort. Men vem vet, kanske ligger R600 the mac edition redo för release snart?

Ursprungligen av Snooze:

Besvikelser över en 8-kärnig Mac. LoL! Vissa blir då ta mig f-n aldrig nöjda. Väntar med spänning tills Leopard visas upp i slutgiltig form, för då kommer folk beklaga sig ännu mer över vad som inte var "super hemliga features", utan bara lite halvroliga småprogram som följer med. Typ. Let's gnäll!

Tack Snooze du har gjort min långfredag till en hel dags fnitter...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-09 23:55
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tack Snooze du har gjort min långfredag till en hel dags fnitter...

De nada. Jag har också gått och småfnittrat till och från i påsk. Härligt, inte sant?

Gott får väl beställa en mac nu då. Vista ska ju funka bra på mac;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 16:02

Äntligen, här ska det tjänas in tid i PhotoShop!
Ge oss nu bara Leopard så maskinparken kan uppdateras!

Det är nu man önskar att man hade råd att köpa ny dator.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-04 16:32

Vad är det som är konstigt med att bli besviken på att en produkt som har funnits över ett halvår inte sjysteras ner i pris ett enda öre? Det är riktigt dåligt, men det är min högst personliga åsikt.

Annars håller jag med till viss del angående gnällandet, men man behöver varken bry sig eller lägga ner energi på vad andra tycker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 16:46

Nu har jag inte sagt någonstans om att det handlar om besvikelse över att optionen quad-core finns. Ni som nu vill lägga ned lika mycket pengar på en dator som en fabriksny Skoda kostar. Köp den då! och var glad över den..., men troligtvis kommer inte många av de som har tid att säga "yeah" på ett webforum vara en presumptiv köpare av en sådan burk, med de tillägg som behövs för att "hela kedjan" ska vara lika snabb som processorn.

Besvikelsen grundar sig i att detta INTE är en uppdatering av befntliga modeller, utan bara en option att slänga i en snabbare processor i en befintlig modell...

Då de släppte Mac Pro för 240 dagar sedan så stod den sig bra i pris gentemot motsvarande hårdvara i PC:s. Att de inte sänkte priset nu... tja det är möjligtvis helt rätt gort av apple företagekonomiskt eftersom det verkar som att folk köper burkar ändå enligt statistiken, men för mig så är det definitiv en BESVIKELSE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 16:37

Amerikanska Applestore har sänkt priserna på sina skärmar. 200$ på 30" och 100$ på 23" och 20". Alltid nått.

  • Medlem
  • 2007-04-04 16:44

!! !!!!! !!!! !!! ! !! !!! !!!!! !!!!!!! !!! ! !!! !! ! !!! ! !

*oförmögen att skriva pga vill-ha-mac-extas*

men hallåå ... varför vara besvikna ... hur mågna här hade med ahnden på hjärtat köpt en Mac Pro imon om priset gått ner något .. när vi pratar dessa summor så spelar inte en hundralapp hit eller ditt mycket ..

Vi kommer helt klart få se en mer slimmad version av iMac i år och iPhone får vi inte glömma som många redan är besvikna på ... för att den inte har 3G .. men det är ändå bekräftat att det kommer ....

Jag tycker att Apples produkt sortiment är starkare än någonsin och jag ser helt klart att en ny iMac att matcha nya OS X Leopards GUI ...

fast ändå om det kommer en ny iMac kommer inte jag köpa någon ..
dock blir det definitivt en iPhone och kanske kanske en Mac mini till årsskiftet OM den kommer med snabbare procesor .. då skall den få bli min nya server hemma ...

fast jag är nog också beskviken .... Mac Book Pro .... om ändå Apple kunde sänka priset några tusenlappar så hade jag tagit ett lån för att köpa en bärbar... det är man riktigt sugen på ...

fast jag får nog nöja mig med min Mac Pro med 1 TB HD och ACD 23" skärm

Även om jag inte är på väg att köpa en Mac Pro så är jag som så många andra besviken på
a) utebliven prissänkning och
b) att det är samma gamla grafikkort som för ett halvår sedan.
Korten var gamla redan då! Varför finns inte någon variant av Geforce 8800 som tillval? De har ju funnits ute i flera månader nu och är bra mycket snabbare än Radeon 1900XT. Kanske Appe tror att de skulle förlora pengar om folk börjar köpa Geforce 8800 istället för FireGL trots att korten inte har samma målgrupp?

Blev lika irriterad då det inte blev något bättre kort i Macbook Pro C2D-modellerna, men orkade helt enkelt inte vänta på nästa modell. Men redan nu märker jag att jag behöver bättre grafikkort och större hårddisk :-/

Jag kan inte förstå varför Apple inte släpper hyfsat prissatta "spel-Macar". Hoppas de tänker om på den fronten efter att de släppt Leopard inkl. en icke-beta-version av Bootcamp.

Ursprungligen av Maccer:

Även om jag inte är på väg att köpa en Mac Pro så är jag som så många andra besviken på
a) utebliven prissänkning och
b) att det är samma gamla grafikkort som för ett halvår sedan.
Korten var gamla redan då! Varför finns inte någon variant av Geforce 8800 som tillval? De har ju funnits ute i flera månader nu och är bra mycket snabbare än Radeon 1900XT. Kanske Appe tror att de skulle förlora pengar om folk börjar köpa Geforce 8800 istället för FireGL trots att korten inte har samma målgrupp?

Blev lika irriterad då det inte blev något bättre kort i Macbook Pro C2D-modellerna, men orkade helt enkelt inte vänta på nästa modell. Men redan nu märker jag att jag behöver bättre grafikkort och större hårddisk :-/

Jag kan inte förstå varför Apple inte släpper hyfsat prissatta "spel-Macar". Hoppas de tänker om på den fronten efter att de släppt Leopard inkl. en icke-beta-version av Bootcamp.

jag köper dina argument men jag ser aldrig att detta kommer hända.
kreativ = köp mac , spela = köp pc ... denna formel håller fortfarande och jag har svårt att se att det kommer ändras i framtiden ..

  • Medlem
  • 2007-04-04 17:29

Behöver man mycket processorkraft köper man den dyraste Macen, räcker inte den är det fan inte datorn det är fel på. Har man inte råd får man gå till nasarn på hörnet och köpa datorn som plockgodis ... Det är bra att det finns något för alla.

Det verkar ha blivit core-race istället för Mhz-race. Jag har inte bestämt mig för vilket som är sämst. Förmodligen core-race, eftersom man knappast märker någon som helst skillnad mellan 4 och 8 kärnor som normalanvändare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 18:14
Ursprungligen av stfm:

Förmodligen core-race, eftersom man knappast märker någon som helst skillnad mellan 4 och 8 kärnor som normalanvändare.

Mac Pro är inte avsedd för normalanvändaren, speciellt inte den som släpptes idag. Så jag förstår dig inte på den punkten.

  • Medlem
  • 2007-04-04 18:57
Ursprungligen av acke:

Mac Pro är inte avsedd för normalanvändaren, speciellt inte den som släpptes idag. Så jag förstår dig inte på den punkten.

Vad jag menar är att för den normala användaren, som behöver en snabb dator, ger inte dubbelt antal kärnor så många procents hastighetsökning. Jag vet inte vad du räknar som normalanvändare, men om endast folk som använde datorn som renderingsfarm skulle köpa dem så skulle Apple ligga pyrt till.

Bevaka tråden