Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPro med 8-kärnor lanserad

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-04-06 13:02
Ursprungligen av stfm:

Behöver man mycket processorkraft köper man den dyraste Macen, räcker inte den är det fan inte datorn det är fel på. Har man inte råd får man gå till nasarn på hörnet och köpa datorn som plockgodis ... Det är bra att det finns något för alla.

Det verkar ha blivit core-race istället för Mhz-race. Jag har inte bestämt mig för vilket som är sämst. Förmodligen core-race, eftersom man knappast märker någon som helst skillnad mellan 4 och 8 kärnor som normalanvändare.

Jean-Louis Gasse sa redan i mitten på 90-talet att det är bättre att dubblera antalet processorer än att dubblera klockfrekvensen..

Nice!! nu är det alltså dax.

Men när jag går in på applestore så är det fortfarande ”Woodcrest” som anges!?
quad-core i bemärkelsen två dual-core...

What's up?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-04 17:48
Ursprungligen av kitesurf:

Nice!! nu är det alltså dax.

Men när jag går in på applestore så är det fortfarande ”Woodcrest” som anges!?
quad-core i bemärkelsen två dual-core...

What's up?

Apple Store för Sverige är helt enkelt inte uppdaterad än. Jag väntar också spänt på de svenska priserna för att se om jag skall ändra min liggande beställning. 8 kärnor är klart bättre än fyra när man pysslar med 3D..

gå in på www.apple.com

"Den snabbaste macen någonsin"

Varenda gång tjatar de om det. Jag tror att de flesta inser att släppa långsammare datorer, år efter år, är en dålig affärsidé! Vi Fattar!!!! Den är Snabb!! OK!!

Personligen tycker jag att iMacen 24 är riktigt läcker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 19:33

Testade och gjorde en 'västing' konfiguration....
Slutade på 122.000.

Ridå.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-04 20:15

Kalas!

Jag ser den här macen som något väldigt bra. Kosta vad det kosta vill, bara den sparar en hel del tid. Vilket det kommer göra om programmen är "optimerade" för fler kärnor än 4. Vilket Apple garanterat kommer fixa till nästa OS.
Jag vet att Maya funkar "kalasbra" på en Boxx workstation med 8 resp 16 kärnor men nu är jag inte en Maya användare utan sitter o pillrar i Cinema 4d.
Sen kan jag tänka mig att renderingar i Final cutten går i raketfart också, inte minst compressor/Episode!

Misstänker starkt att den här macen kommer vara en komponent i den framtida "Final Cut pro Extreme" (om det inte bara va spekulationer) fast med lite extra "lull lull" i sig för att göra det till ett "äkta" turnkey system. Vilket Apple i dagsläget saknar. (konkurera med avid och kanske till och med autodesk..heh)

Men jag måste säga att det känns lite småsurt att man köpte en Macpro i slutet av December... Visst den rullar som tåget och jag är mäktigt impad över renderingstider o dylikt men skulle vara kul att smaka på en Octa...

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • 2007-04-04 20:27
Ursprungligen av Kenneth M:

Men jag måste säga att det känns lite småsurt att man köpte en Macpro i slutet av December... Visst den rullar som tåget och jag är mäktigt impad över renderingstider o dylikt men skulle vara kul att smaka på en Octa...

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Det hade vart surt värre om de hade halverat priset som vissa tycker att de borde gjort. Du kan ju byta processor i din senare, om du skulle vilja det. Det är värre för de som sitter med en G5:a. De känns ju lite som utdöende djur.

Ursprungligen av Clavius:

Testade och gjorde en 'västing' konfiguration....
Slutade på 122.000.

Ridå.

Du glömde att ta med skärm va?

Jag satte ihop en rätt ohämmad variant och kom upp i 365.954kr, men då lade jag till nån TB extern hårddisk också...
3Ghz/1.5TB/16GB/2x30"/Xserve Raid/ACP, klappat å klart för konken när den fakturan kommer

Kommer bli så nöjd med min 3Ghz/0.25TB/2GB/23"/usb-fw-whatever/APP iallfall, trots att det finns styggare konfigurationer att få tag på, så som den ovan.
När Mac Pro får nya grejer i sig i höst eller till vintern kommer man iallafall vilja dumpa det här "liket" och skaffa en nyare/värre/mindre/tystare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 00:14
Ursprungligen av kitesurf:

Du glömde att ta med skärm va?

Jepp - för tillbehören är ju inte intressanta i det här fallet. Det är ju som att säg att jag köpte en Ferrari för en och en halv miljon för att åka till lokalen där mac'en står....

Jag kan säkert få en Mac Pro guldplätterad också om jag vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 20:52

Mac Pro kommer aldrig att vara en spelmaskin, det är en proffsmaskin för tung videoredigering, musikproduktion, postproduktion, 3d etc etc... Hur faaaan kan man gnälla när Apple släpper en 8-Core? Vissa blir fanimej aldrig nöjda, sluta med allt obefogat gnäll, det är väldigt prepubertalt.

Ursprungligen av djablo:

Mac Pro kommer aldrig att vara en spelmaskin, det är en proffsmaskin för tung videoredigering, musikproduktion, postproduktion, 3d etc etc... Hur faaaan kan man gnälla när Apple släpper en 8-Core? Vissa blir fanimej aldrig nöjda, sluta med allt obefogat gnäll, det är väldigt prepubertalt.

... och skulle kunna bli en utmärkt (om än dyr) spelmaskin om de bara kunde släppa grafikkort som är likvärdiga PC-sidans kort. I och med BootCamp ÄR macen en PC, och då förväntar sig en PC-användare att kunna göra samma saker med sin Mac som med sin PC.

Resten av komponenterna i en Mac Pro är av toppklass, så jag kan inte förstå varför Apple med flit vill göra en dator som faller på målsnöret med anledning av en enda komponent. De som inte vill använda datorn även för spel väljer helt enkelt att inte uppgradera grafikkortet.

Dessutom: kan inte ett bra grafikkort dessutom göra "nytta" genom att ge accerelation när man jobbar i 3D-program? Och har inte Nvidia (eller var det ATI?) nån slags projekt på gång som gör att man ska kunna använda grafikkortets beräkningskapacitet till annat än grafikuppritande?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-04 22:56

Maccer: För det första, Apple är inte en PC utvecklare. De ser inte till PC-sidans krav i första hand bara för att de har ett beta program som tilllåter Windows-installation. Om nu mac-användarna som ska använda denna maskin ej behöver den bästa grafiken på marknaden, då är det så.

Sen kan du på fulllaste allvar inte komma och påstå att de som spelar spel och använder PC köper sina datorer för 28.000kr! Det vägrar jag allvarligt att tro på!

/Adam

Ursprungligen av Adzam 1:

Maccer: För det första, Apple är inte en PC utvecklare. De ser inte till PC-sidans krav i första hand bara för att de har ett beta program som tilllåter Windows-installation. Om nu mac-användarna som ska använda denna maskin ej behöver den bästa grafiken på marknaden, då är det så.

Apple är en PC-tillverkare och har varit det sedan långt före övergången till Intel. Det är samma komponenter. Samma pryl. Ibland samma fabrik. Bara annat märke på lådan.

Ofta talas det om PC som någon produkt som dessutom är likadan oavsett tillverkare. Så är det naturligtvis inte och Apple skiljer sig inte mer än någon annan.

Ursprungligen av Adzam 1:

Sen kan du på fulllaste allvar inte komma och påstå att de som spelar spel och använder PC köper sina datorer för 28.000kr! Det vägrar jag allvarligt att tro på!

Varför kan man inte lägga ut en hel del pengar på en bra maskin för arbete som man även använder för spel på fritiden?

Ursprungligen av Maccer:

... och skulle kunna bli en utmärkt (om än dyr) spelmaskin om de bara kunde släppa grafikkort som är likvärdiga PC-sidans kort.

Apple har mig veterligen aldrig tillverkat grafikkort. Förklaringen ligger i att nVidia och ATI inte lyckats få fram vettiga drivrutiner för Mac OS X till korten i fråga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-05 19:08
Ursprungligen av Marcus K:

Apple är en PC-tillverkare och har varit det sedan långt före övergången till Intel. Det är samma komponenter. Samma pryl. Ibland samma fabrik. Bara annat märke på lådan.

Ofta talas det om PC som någon produkt som dessutom är likadan oavsett tillverkare. Så är det naturligtvis inte och Apple skiljer sig inte mer än någon annan.

Varför kan man inte lägga ut en hel del pengar på en bra maskin för arbete som man även använder för spel på fritiden?

Apple har mig veterligen aldrig tillverkat grafikkort. Förklaringen ligger i att nVidia och ATI inte lyckats få fram vettiga drivrutiner för Mac OS X till korten i fråga.

För det första så är PC den MYCKET vanliga benämningen på en maskin som kör Windows och en Mac kör i regel Mac OS X. Om en människa kommer fram och säger "Har du sett den där nya PC:n med det coola operativsystemet Mac OS X?" då skulle iaf jag bli mycket fundersam.

Visst, om du vill leka besserwisser och misstolka mitt inlägg, gör det, men kom inte att påstå att det endast är lådan som skiljer Apple från andra tillverkare.

Sen förstod jag inte det andra du sa. Det jag har påstått är detta:

1. En PC-användare som mest kör spel köper inte datorer för 28.000, iaf inte de 11-18 åringar jag känner (de generationer som kör mest spel enligt min uppfatning).
2. En PC-användare som spelar mycket spel köper inte en Mac för samma ändamål. Detta är mycket egna uppfatningar, då jag tipsar många PC-kompisar att skaffa en Mac även för spel, men många är fortfarande mycket tveksamma. Anledningen; den dator de måste köpa på Mac-sidan för att kunna köra spel går oftast över otroliga siffror pengamässigt. Omöjliga kostnader helt enkelt.

Visst, det finns folk över 18 år med mer pengar till sitt förfogande som gärna vill spela spel och jobba, men jag har svårt att tro att denna marknad är tillräckligt stor för att Apple ska satsa mer på grafikkorten i sin proffsmaskin som är tillägnad för andra uppgifter.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag tror att det ligger till.

Ursprungligen av Adzam 1:

För det första så är PC den MYCKET vanliga benämningen på en maskin som kör Windows och en Mac kör i regel Mac OS X. Om en människa kommer fram och säger "Har du sett den där nya PC:n med det coola operativsystemet Mac OS X?" då skulle iaf jag bli mycket fundersam.

Även om många gör misstaget att likställa PC med "dator som kör Windows" så blir det inte mer korrekt för det. En PC är en dator och där skiljer sig inte Apple från de andra tillverkarna.

Om Apple inte är en PC-tillverkare. Vad anser du då att de är?

Ursprungligen av Adzam 1:

Visst, om du vill leka besserwisser och misstolka mitt inlägg, gör det, men kom inte att påstå att det endast är lådan som skiljer Apple från andra tillverkare.

Apple skiljer sig från andra tillverkare precis på samma sätt som Dell skiljer sig från HP. Men tekniken i en Apple-dator är på inget sätt markant olik den i andra tillverkares maskiner.

  • Medlem
  • 2007-04-05 19:45
Ursprungligen av Marcus K:

Apple skiljer sig från andra tillverkare precis på samma sätt som Dell skiljer sig från HP. Men tekniken i en Apple-dator är på inget sätt markant olik den i andra tillverkares maskiner.

Nej, och det gör trådar som " Apple måste fixa sin usla kvalitet" extra roliga, då det ofta är Intels "usla kvalitet" det handlar om i dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 20:58

Förstår inte riktigt diskussionen om att "8korren" är för dyr...

Jag har vart annat år (ungefär i alla fall) köpt "top of the line" maccen....

Å det är faktiskt så att jag betalat MINDRE för varje modell...

-.... å trenden fortsätter....

"Could't be happier if i where twins"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-05 21:28
Ursprungligen av Marcus K:

Även om många gör misstaget att likställa PC med "dator som kör Windows" så blir det inte mer korrekt för det. En PC är en dator och där skiljer sig inte Apple från de andra tillverkarna.

Om Apple inte är en PC-tillverkare. Vad anser du då att de är?

Apple skiljer sig från andra tillverkare precis på samma sätt som Dell skiljer sig från HP. Men tekniken i en Apple-dator är på inget sätt markant olik den i andra tillverkares maskiner.

Jag har inte sagt att det du säger är fel, bara att det är inveklat. Även om det nu är fel att säga PC för datorer som kör Windows och Mac för datorer som kör Mac OS X så spelar det inte någon som helst roll. Det är så man utrycker sig i vanliga samtal, och om det är fel enligt de mest tekniskt kunniga, so may it be.

Jag anser först att jämföra HP och Apple tex. som något likadant är mycket märkligt, då Apples affärsverksamhet sträcker sig mycket längre än så.

För mig gör mjukvaran riktigt mycket, och det är detta som skiljer Apple från "vanliga" pc-tillverkare; de sätter bara ihop en låda med delar i. Apple skapar en helhet från start till mål. Apple sätter ihop allt till en fungerande enhet. Dell tex. skapar grunden, men har inget större sammarbete med Microsoft när det gäller att samanfoga programvara och hårdvara till en enhet.

Dell och HP är lika då deras verksamhet är lika. Apple har inte någon att jämföra sig med på datormarknaden sett till helheten. De är Apple. Mac-tillverkare.

/Adam

Ursprungligen av Adzam 1:

Dell och HP är lika då deras verksamhet är lika. Apple har inte någon att jämföra sig med på datormarknaden sett till helheten. De är Apple. Mac-tillverkare.
/Adam

Mja, producenter av ett överlägset operativsystem och tillhörande programvarusviter är nog mer passande, plus musikleverantör. Tekniken i en mac är ju inte direkt mac-exklusiv som den var förr utan det är mer en standardiserad PC. Det är nog mer intels tekniker än Apples som behöver arbeta när en ny mac ska släppas, åtminstone vad gäller Macpro. Fast det är klart, världsledande designers är de fortfarande.

Synd att sätta in spärrar dock. Jag menar, om en amatör på sin fritid kan få vanliga PC-grafikkort att fungera med EFI / Mac (Macvidia, Titan etc) så kan givetvis Apple. Enda rimliga förklaringen är att de tjänar pengar på mac-editioner av kort, licenspengar eller volymrabatter kanske, och inte vill ge oss de kort vi vill ha. Min Macpro kör tre operativsystem, och jag skulle gärna vilja ha 3D-prestanda i alla tre.

Pröva att öka upplösningen på den nu billigare 30-tummaren och se hur fort det går...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-05 21:51
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag har inte sagt att det du säger är fel, bara att det är inveklat. Även om det nu är fel att säga PC för datorer som kör Windows och Mac för datorer som kör Mac OS X så spelar det inte någon som helst roll. Det är så man utrycker sig i vanliga samtal, och om det är fel enligt de mest tekniskt kunniga, so may it be.

Jag anser först att jämföra HP och Apple tex. som något likadant är mycket märkligt, då Apples affärsverksamhet sträcker sig mycket längre än så.

För mig gör mjukvaran riktigt mycket, och det är detta som skiljer Apple från "vanliga" pc-tillverkare; de sätter bara ihop en låda med delar i. Apple skapar en helhet från start till mål. Apple sätter ihop allt till en fungerande enhet. Dell tex. skapar grunden, men har inget större sammarbete med Microsoft när det gäller att samanfoga programvara och hårdvara till en enhet.

Dell och HP är lika då deras verksamhet är lika. Apple har inte någon att jämföra sig med på datormarknaden sett till helheten. De är Apple. Mac-tillverkare.

/Adam

Tycker du har fel. Dell och HP kanske inte lyckas leverera en helhetslösning för de är beroende utav Windows, men de är fortfarande endel utav persondatormarknaden tillsammans med Apple. Därför är det tex. fel att säga att Apple har 4% marknad och PC har resten. Det är the market share myth som RDM så fint säger.

Att allmänheten kallar något för något betyder inte att de har rätt.
"Personal computers are also known as home computers. Sometimes the term "Personal Computer" is used exclusively for computers running a Microsoft Windows operating system, but this is erroneous. For example, a Macintosh running Mac OS, or an IBM compatible PC running Linux, are also personal computers. This confusion stems from the fact that the term "PC" is often used as a shorthand form for "IBM compatible PC"'."

Saxat från Wikipedia... http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 23:36

OK, Intel har inte sänkt priset på woodcrest så varför skulle apple helt plötslikt sänka priset på quadcore burkarna bara för att man nu erbjuder en clovertown processor, jag fattar inte det. Kolla vad en likvärdig dell kostar med samma processor och konfiguration. Betänk oxå att man då tvingas köra windows. Bläh!

Ursprungligen av Fred!:

Betänk oxå att man då tvingas köra windows.

Ingen tvingar dig att köra Windows. Det finns flera alternativ, t ex Solaris och GNU. Nu verkar det ju dessutom som om just Dell kommer att börja skeppa Linux som ett tillval till några av deras datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 23:45
Ursprungligen av Marcus K:

Ingen tvingar dig att köra Windows. Det finns flera alternativ, t ex Solaris och GNU.

Det har och göra med vad man använder för program.

Men visst, jag skulle ju iofs välja mac os hellre.

Men för att hålla oss till ämnet, glöm att jag ens sa det

Svenska priser.

38.265 kr för 8 kärnorsvarianten. Släng i ett X1900XT och 4 gig RAM och du hamnar på 47.260 kr. Sen är det bara att köpa till hårddiskar.

På nya 8-core MAC Pro står det "Två Quadcore processorer på 3 GHz"... Det måste väl ändå betyda att 4 kärnor delar på 3Ghz?
4-core systemet beskrivs "Två Dualcore processorer på 3Ghz".. Det betyder ju att den nya 8-core modellen bara har utökat antalet kärnor, inte samlad processorkraft?

Nej. Tänk dig att du har två (äpple)pajer som är 200 grader varma. Då är de inte 100 grader varma var för sig, utan har den totala temperaturen oberoende av varandra.

Om du tar två pajer à 200 grader celcius och mosar ihop dem så resulterar inte det i en 400-gradig paj.

Samma sak med processorerna.

Tyvärr har jag glömt den fysikaliska termen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 00:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej. Tänk dig att du har två (äpple)pajer som är 200 grader varma. Då är de inte 100 grader varma var för sig, utan har den totala temperaturen oberoende av varandra.

Samma sak med processorerna.

Månadens inlägg!

Ursprungligen av Clavius:

Månadens inlägg!

Hihi.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej. Tänk dig att du har två (äpple)pajer som är 200 grader varma. Då är de inte 100 grader varma var för sig, utan har den totala temperaturen oberoende av varandra.

Om du tar två pajer à 200 grader celcius och mosar ihop dem så resulterar inte det i en 400-gradig paj.

Samma sak med processorerna.

Tyvärr har jag glömt den fysikaliska termen.

Du är kung på att förklara saker!

Bevaka tråden