Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediahantering på mac suger

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rubriken kanske inte är den bästa men jag har konstaterat följande när jag suttit och jobbat med macen parallelt med Windows de senaste dagarna:

Mediahantering på macen är inte kul utan väldigt opraktiskt.

Jag har lagt upp min sortering på macen så här:
- Alla privata bilder (fester, resor, födelsedagar osv) jag tagit har jag i iPhoto.
- Övriga bilder som jag använder i jobbet eller jag fått skickade till mig har jag sorterat in i mappar i mappen Bilder. Detta för att jag inte vill ha det i iPhoto.

När jag använder t ex iMovie eller Keynote och vill ha bilder från iPhoto funkar det rätt bra med Media-browsern. Men av nån j-a anledning har Apple valt att bara visa just bilder från iPhoto i den browsern. Bilder som ligger i mappen Bilder visas inte alls. För att få in dem måste jag välja Arkiv- Importera. Väl där kan jag enbart få tumnaglar på en bild i taget.... Vilket gör det väldigt svårarbetat när man som jag har dussinstals bilder i vissa mappar.

När jag sitter vid pc-n är det liten annan organisering:
- De privata bilderna ligger i mappen Bilder organiserade i mappar enligt: År-> Händelse.
- Övriga bilder ligger även de i mappen bilder under Övrigt.

När jag här ska importera bilder i t ex PowerPoint får jag upp ett fönster där jag kan bläddra bland mina bilder och se alla tumnaglar direkt. Detta är sjukt mycket smidigare.

Gud så jag önskar möjligheten att visa alla tumnaglar i en importeraruta på macen. Drag and drop från Findern kanske någon tänker då och visst har jag provat det men det är så omsmidigt att behöva lämna programmet man jobbar i för att bläddra runt där.

Filmer lider av liknande problem. Filmer i iTunes och iPhoto kommer man åt i browsern men filmer direkt i mappen Filmer visas inte där.... De visas däremot i FrontRow... Alla sorts filmer går dessutom inte att lägga till i iTunes så man måste ha dem någon annanstans. Suck...

Jag hoppas verkligen verkligen att Apple gjort något åt detta i Leopard och nya versioner av iLife och iWork. Det skulle göra mitt liv så mycket lättare.

När jag ändå håller på tycker jag även tumnaglar av dokument i Findern behöver bli bättre. Idag är det väl bara vissa bilder som går att få förhandsvisning på. Inte filmer eller annat. Det ska det dock tydligen bli ändring på i Leopard vilket inte är en dag försent.

(Till vänster en importera-ruta med enbart 1 tumnagel åt gången. Till höger media-browsern som bara visar bilder från iPhoto.)

• Medlem
  • 2007-04-08 00:18

Din huvudsakliga kritk mot att "mediahantering suger på mac" verkar röra sig kring att Iwork & Powerpoint inte beter sig likadant. Det verkar väl inte helt überlogiskt, eller läser jag dig fel?

Ursprungligen av FrrH:

Din huvudsakliga kritk mot att "mediahantering suger på mac" verkar röra sig kring att Iwork & Powerpoint inte beter sig likadant. Det verkar väl inte helt überlogiskt, eller läser jag dig fel?

Du läste nog inte alls. Kritiken går ut på att man i import/infoga dialoger på macen enbart kan förhandsgranska en fil åt gången. Detta ger överhuvudtaget ingen översikt. Media-browsern där man kan se flera tumnaglar åt gången visar bara filer från iPhoto och iTunes, inte från Findern. Detta är väääääldigt störande.

När jag jobbar i Windows på jobbet finns förvisso inte Media-browsern min i import/infoga rutor kan man se fler tumnaglar åt gången vilket ger en helt annan översikt oavsett vart man valt att lägga filerna. Jag skulle gärna se att något liknande gick att göra på macen.

Sen lämnar också iPhotos bildhantering en hel del att önska.

Säg att jag väljer att iPhoto inte ska kopiera bilder till Library-mappen vid import. Det funkar jättebra när man lägger till bilder från en mapp på hårddisken. Däremot funkar det inte när man importerar från en kamera. Då läggs bilder i Library-mappen. En väg runt det är att använda Bildinsamling men då måste man sen lägga till bilderna i iPhoto manuellt efteråt.

Avstår man från att använda iPhoto tappar man helt Media-browsern och är helt i händerna på import-funktionen i Apples program som är sämre än sämst med sin 1 tumnagel-åt-gången hantering. Varför inte bara låta Media-browsern leva upp till sitt namn och visa all media man har i respektive mapp?

Och tänk om iPhoto kunde istället kunde fås att övervaka mappar och sen lägga till filer i takt med att man lägger till dem i Findern? Oavsett vilken väg de kommer dit.

Senast redigerat 2007-04-08 00:41

Jag har kanske också missförstått dig, men skulle inte dina problem försvinna om du använde iPhoto rätt och slätt?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag har kanske också missförstått dig, men skulle inte dina problem försvinna om du använde iPhoto rätt och slätt?

Men jag vill inte ha screenshots och andra arbetsrelaterade bilder i iPhoto. Det innebär också att varje gång jag tar med mig jobb hem skull jag först importera bilderna till iPhoto för att sen smidigt komma åt dem i t ex Keynote. Låter ju inte ett dugg omständigt... Allt jag begär är en bättre import/infoga dialogruta. Eller att Media-browsern även visade bilder man har i mappen Bilder och inte bara i iPhoto-biblioteket.

iPhoto kastade jag för länge sedan. Men en detalj: är det inte lite oroväckande att det skall upplevas som opraktiskt att växla till Finder och dra filer till programmet? Varför är det sämre att göra något som alltid fungerar likadant?

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-08 10:18

Varför använda dialoger för huvud taget?
Tycker själv att det är smidigare att bara dra in bilder från en mapp där mina aktuella bilder finns.
Drag and drop är underbart på macen

Ytterligare en anledning till att mediahantering suger är att Findern inte klarar av att sortera efter Exif-data i bildfilerna. Jag måste alltså använda ett program för att kunna sortera filerna i den ordning de var tagna. Har man inte döpt om filerna går det väl bra ändå men ger man dem nya namn eller blandar bilder från flera kameror ja då är man rökt. Det känns inte som att det är för mycket begärt att världen modernaste OS klarar av sånt. Om jag får bilder skickade av någon måste jag starta ett program för så enkla uppgifter som satt sortera bilderna. Det tycker jag är onödigt.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-04-08 11:33
Ursprungligen av Rickard A:

Ytterligare en anledning till att mediahantering suger är att Findern inte klarar av att sortera efter Exif-data i bildfilerna. Jag måste alltså använda ett program för att kunna sortera filerna i den ordning de var tagna. Har man inte döpt om filerna går det väl bra ändå men ger man dem nya namn eller blandar bilder från flera kameror ja då är man rökt. Det känns inte som att det är för mycket begärt att världen modernaste OS klarar av sånt. Om jag får bilder skickade av någon måste jag starta ett program för så enkla uppgifter som satt sortera bilderna. Det tycker jag är onödigt.

Varför jobbar du inte i Windows?

Ursprungligen av ThomasC:

Varför jobbar du inte i Windows?

Hur tänker du då?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-04-08 15:24

Hur tänker du då?

Jag funderade på att du trivdes bättre i windows....iaf enligt nedanstående rader i din trådstart...

När jag sitter vid pc-n är det liten annan organisering:
- De privata bilderna ligger i mappen Bilder organiserade i mappar enligt: År-> Händelse.
- Övriga bilder ligger även de i mappen bilder under Övrigt.

Min granne köpte en verktygslåda och fick en hammare med på köpet...efter någon vecka kom jag på att även jag behövde en....men jag fick en såg med på köpet. Grannen klagar nu ideligen på att det går ruskigt dåligt för honom att såga....hammaren vill liksom inte alls göra det jobbet. Jag har inte samma problem när jag skall slå i en spik, eftersom jag köpt till en hammare.....sågen passade ju inte till det.

I datavärlden heter min hammare Adobe Bridge......

Ursprungligen av ThomasC:

Jag funderade på att du trivdes bättre i windows....iaf enligt nedanstående rader i din trådstart...

Så man kan inte tycka en bra funktion i Windows skulle kunna få finnas även på macen? Eller måste det vara annorlunda "bara för att"?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-08 13:09

Men herre gud allvarligt talat! Ha ett finderfönster redo med de bilder du behöver och tryck på F9 när du behöver komma åt det! Eller ännu enklare; sök med Spotlight och ta de bilder du behöver.

Visst, det är små saker som kan förbättras med iPhoto, men att säga att hela mediahanteringen suger på grund av detta är bara sjukt enligt mig.

Ursprungligen av Adzam 1:

Men herre gud allvarligt talat! Ha ett finderfönster redo med de bilder du behöver och tryck på F9 när du behöver komma åt det! Eller ännu enklare; sök med Spotlight och ta de bilder du behöver.

Visst, det är små saker som kan förbättras med iPhoto, men att säga att hela mediahanteringen suger på grund av detta är bara sjukt enligt mig.

Trångsynt?

Vet inte hur noga du läst men som jag skrev klarar Findern inte av att sortera bilder på ett vettigt sätt eftersom man inte kan sorterar efter Exif-data. Spotlight hittar dessutom inte alla filer trots att man vet att de finns.

Och sen tror jag inte jag klagat så mycket på iPhoto utan att Media-browsern i Apples program bara visar bilder från iPhoto och inte övriga man lagt in i mappen Bilder.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-08 15:38

Trångsynt?

Vet inte hur noga du läst men som jag skrev klarar Findern inte av att sortera bilder på ett vettigt sätt eftersom man inte kan sorterar efter Exif-data. Spotlight hittar dessutom inte alla filer trots att man vet att de finns.

Och sen tror jag inte jag klagat så mycket på iPhoto utan att Media-browsern i Apples program bara visar bilder från iPhoto och inte övriga man lagt in i mappen Bilder.

Nej, det är jag inte, men jag tog för givet att problemet med att SORTERA bilderna inte hade något med att HITTA dem, då iaf jag ger filer på datorn vettiga namn. Sen har jag även minatyr påslaget i Finder-fönster med bilder i så även om de ligger i fel ordning hittar jag dem snabbt.

Om jag nu har missförståt dig totalt, tell me...

Kul det är här. Man får inte uppmärksamma problem utan att bli påhoppad.

Inte undra på att man inte skriver lika mycket här som förr.

Ursprungligen av Leftrustle:

Precis vad jag tänkte. Och en anledning till att jag inte skriver mycket alls längre.

• Medlem
  • 2007-04-08 19:23
Ursprungligen av Leftrustle:

Jag tycker mig också en hel del sådana tendenser, men att detta forum överlag håller en hyfast bra ton. Det går ju att finna massa trådar där stackare som brottas med problem och frågat efter förslag på lösning i vettig ton fått bra och konstruktiva svar.

Börjar man med att i topic:en ropa ut att allt suger blir nog svaren därefter. Som man frågar får man svar, typ.

I övrigt håller jag med om att OS X är långt ifrån problemfritt.

Alltså jag har skrivit tre inlägg på ungefär en halv A4a styck men har inte haft mod att posta dom då jag inte vill dra igång nått menlöst krig.
Seriöst alla här kör Mac på något sätt och alla här gillar Mac på något sätt.
Mac OS X har mängder av brister och här om någonstans måste man väll få diskutera dom och eventuella lösningar.
Välkommen ur er drömvärld.
Mac OS X är inte ofelbart bäst, det suger minst.

oj nu råkade jag trycka på "Svara" knappen, hade inte tänkt posta det här heller.

• Medlem
  • 2007-04-08 19:10
Ursprungligen av Chaosstar:

Mac OS X är inte ofelbart bäst, det suger minst.

Hör, hör! Och då vill jag inflika att jag är en rätt bra taliban till vardags.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-08 20:51

Man får väl ifrågasätta saken ifråga? Vad är ett forum till för, att man ska sitta och hålla med den som skriver hela tiden eller? Att men sen är "rädd" för att posta nått för att alla inte kommer tycka likadant tycker jag är lite små konstigt...

Ungefär som jag såg idag på Engadget; folk som inte tyckte om Zune var helt plötsligt Apple-fanboys och deras åsikt var helt värdelöst.

"Mac OS X har mängder av brister och här om någonstans måste man väll få diskutera dom och eventuella lösningar.
Välkommen ur er drömvärld."

Ja det säger säkerligen ingen emot här på detta forum, men man måste väl för guds skulle få lov att säga till om kritiken är befängd enligt sig själv? Som jag sa ovan är det en del av charmen med ett forum, och om det är några som borde vakna upp ur sin drömvärld så är det väl folk som tror att hela världen ska hålla med dem vid alla åsikter.

Man får väl ifrågasätta saken ifråga? Vad är ett forum till för, att man ska sitta och hålla med den som skriver hela tiden eller? Att men sen är "rädd" för att posta nått för att alla inte kommer tycka likadant tycker jag är lite små konstigt...

Ungefär som jag såg idag på Engadget; folk som inte tyckte om Zune var helt plötsligt Apple-fanboys och deras åsikt var helt värdelöst.

"Mac OS X har mängder av brister och här om någonstans måste man väll få diskutera dom och eventuella lösningar.
Välkommen ur er drömvärld."

Ja det säger säkerligen ingen emot här på detta forum, men man måste väl för guds skulle få lov att säga till om kritiken är befängd enligt sig själv? Som jag sa ovan är det en del av charmen med ett forum, och om det är några som borde vakna upp ur sin drömvärld så är det väl folk som tror att hela världen ska hålla med dem vid alla åsikter.

Klart du får säga att kritiken var befängd, frågan är om du gjorde det på rätt sätt och om det verkligen gav något?

Är detta konstruktivt? "Nej, det är jag inte, men jag tog för givet att problemet med att SORTERA bilderna inte hade något med att HITTA dem, då iaf jag ger filer på datorn vettiga namn."

Luktar mest "jag-vet-bättre-än-dig"-attityd som jag har svårt att se nyttan av. Man måste kunna begära diskussioner på högre nivå än det, trots att grundinlägget var kritiskt mot det man älskar mest.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-08 20:57

Sen en sak till; om man skriver sin tråd som en ren klagomur över något får man väl för guds skull tåla kritik mot sitt påstående?! Allt annat är ju helt befängt!

Visst, om tonen i det första inlägget hade varit ett desperat rop på hjälp hade det varit helt anorlunda "stämning" i resten av tråden. Nu kändes det mer som att inlägget från Rickard A mer var en bekräftelse på att "HAHA OS X är visst inte så perfekt era fanboys, tacka vet jag Windows...".

Ok nu kanske detta är helt fel, men jag fick den känslan. För enligt mig är det lite av ett självmord att starta en sån här tråd på ett macforum som dels drar ner på OS X och dels pratar i god ton om Windows. Tyvärr. Såvida det inte var huvudsyftet redan från början... -_-

Sen en sak till; om man skriver sin tråd som en ren klagomur över något får man väl för guds skull tåla kritik mot sitt påstående?! Allt annat är ju helt befängt!

Visst, om tonen i det första inlägget hade varit ett desperat rop på hjälp hade det varit helt anorlunda "stämning" i resten av tråden. Nu kändes det mer som att inlägget från Rickard A mer var en bekräftelse på att "HAHA OS X är visst inte så perfekt era fanboys, tacka vet jag Windows...".

Ok nu kanske detta är helt fel, men jag fick den känslan. För enligt mig är det lite av ett självmord att starta en sån här tråd på ett macforum som dels drar ner på OS X och dels pratar i god ton om Windows. Tyvärr. Såvida det inte var huvudsyftet redan från början... -_-

Att det är självmord bekräftar i sådana fall att flera forumdeltagare har en kass attityd.

Rikard hittade ett problem i Mac OS X, som jag delar med honom, och jämförde med hur Windows hanterar det. Vari ligger problemet? Återigen; får man aldrig diskutera Mac OS X tillkortakommanden här? Tragiskt.

Och hur har du tänkt att Mac OS X ska fortsätta vara så bra som vi tycker det är om dess problem aldrig lyfts till ytan? Larvigt.

Man kan väll tveka med att posta inlägg för att man är rädd för att inlägget ska driva in tråden på något utanför ämnet, vilket oftast inte uppskattas.
(Som det här jag skrivit ovan är ju egentligen helt ointressant för de frågor trådskaparen funderade över)
O:-)

Back to topic everything is forgiven…

Ok, boys. Nu återgår vi till att diskutera saken, istället för att diskutera diskussionen. Alla följande inlägg av ren tjafs-typ, plattformskrig kommer att raderas.

Richard - i egenskap av seniormoderator.

Kanske en idé ?

http://www.99.se/allt-om-mac/214720-iphoto-importerar-bilder-aeven-vill.html

poken skriver om att regndansa lite på tangentbordet när man får up importdialogen...

Till min stora besvikelse visar det sig att Findern i 10.5 inte är direkt bättre inom detta område. Frågade runt lite och fick mina farhågor besannade.

Den läser inte datumet bilden är tagen Exif-data) utan det är datumet man importerade bilden. Det är värdelöst. Nu med nya iPhoto som har en databas-mapp kan man ju heller inte bläddra sig fram den vägen i t ex en import-dialog.

Apple borde göra mediabläddraren tillgänglig som standard i alla import/infoga-dialoger. I den borde ALLA bilder man har i Bilder-mappen tas med. Nu kommer bara de från iPhoto och mappen PhotoBooth med där.

Bevaka tråden