Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka minnen till Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2007-04-29 10:54

Skall snart bli stolt ägare av en Mac Pro 2.66 och undrar vad för minnen och vart man skall köpa dem?

Billiga och bra minnen... vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Mvh
Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-29 22:59

Jag är inte så erfaren men spar ihop till en Mac Pro så har kikat runt själv på minnen, och såg dessa på komplett: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325147 står det är till Mac Pro så. Men PC5300 och fully buffred skall det vara verkar det som. Finns mer erfarna Mac Pro-användare här som säkert vet andra minnen och butiker som har billigare.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-04-29 23:46
Ursprungligen av Zappy:

Jag är inte så erfaren men spar ihop till en Mac Pro så har kikat runt själv på minnen, och såg dessa på komplett: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325147 står det är till Mac Pro så. Men PC5300 och fully buffred skall det vara verkar det som. Finns mer erfarna Mac Pro-användare här som säkert vet andra minnen och butiker som har billigare.

Tack Zappy!

Jo, det har jag också kommit fram till... har även kikat på Komplett, men måste ju finnas fler ställen än komplett att handla på... så jag vill ha mer tips och råd!

/Johan

Till MacPro används förslagsvis Kingstons "Märkesspecificerade" (=garanterat fungerande) minnen; beteckning KTA-MP667AK2/2G. Detta är ett kit om 2 x 1024 MB = 2 GB extra Ram. Ett sådant kit ligger för dagen på 1870:- men leveranstiden var osäker. Andra fabrikat FBD DDRII kan säkert funka...

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-04-29 23:48
Ursprungligen av macuddevalla:

Till MacPro används förslagsvis Kingstons "Märkesspecificerade" (=garanterat fungerande) minnen; beteckning KTA-MP667AK2/2G. Detta är ett kit om 2 x 1024 MB = 2 GB extra Ram. Ett sådant kit ligger för dagen på 1870:- men leveranstiden var osäker. Andra fabrikat FBD DDRII kan säkert funka...

Kingston vet jag är bra, men borde finnas alternativ som är billigare och som fungerar minst lika bra... Det kittet du hittade lät inte så dumt... men vill gärna ha fler alternativ!

Tack macuddevalla!

/Johan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-30 10:01

Annars kan du säker hitta billiga apple orginal minnen begagnat. Det är en del som bytt ut sina 512:or mot 1GB.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-04-30 10:43

Crucial lär göra bra minnen som är mac godkända. Finns på Mac butiken i Umeå bl.a. Lycka till Macpro är en mycket bra burk.

Cheers
Ken

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-03 23:09

Har precis beställt en MacPro 2,66GHz och hittade följande på inwarehouse (mha. Kingstons konfigurator)
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1123705 (2x512) 1003:-
och
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1123648 (2x1) 1719:-

Så frågan är ju hur man ska göra. Den levereras ju med 2x512GB, är det då ett bra alternativ att köpa 2x512 + 2x1GB för att få totalt 4GB och ändå ha plats till mer minne, eller ger det så mycket bättre prestanda genom att välja endast 512MB i alla slots och få totalt 4GB men ingen plats till mer minne?

  • Medlem
  • 2007-05-04 01:34

Jag köpte min MacPro med 2GB förinstallerat (vilket visade sig vara 4 x 512). Med tiden insåg jag att det inte räckte, och utökade med ytterligare 2 GB (2 x 1GB, present av min käre make!). Jag kollade på olika leverantörer, och då var Inwarehouse och www.butik.it ganska lika i pris. Butik.it kunde leverera snabbast så köpet gjordes där.

Jag måste gratulera dig till att priset gått ner sedan jag köpte, vilket var strax efter påsk, då kostade samma minnen 2330:-, dvs du har sparat 611:- på att köpa nu istället för för en månad sedan. Hm...undrar vad minnena kostar om ytterligare en månad...

För övrigt tror jag inte du förlorar så mycket i prestanda på att köpa 2 x 1 gb. Tänk också på att om du fyller datorn med 512or nu, och sen i framtiden vill ersätta några 512-or med 1GB eller större, så måste du sälja de gamla. Det finns tester på nätet för att kolla prestanda-bortfallet, kolla på anandtech.com och www.barefeats.com.

Jag har inte ångrat utökningen av minnet, det går mycket snabbare att byta mellan öppna program nu, och disken swappar mindre än innan. (Även den fortfarande knattrar på för mycket och för högljutt...)

1
Bevaka tråden