Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
En kund hos det tryckeri där jag jobbar vill ha en automatfunktion i InDesign, att man i
en definierad textruta skulle kunna få in dagens datum, som vid utskriftstillfället
(dvs då man sparar dokumentet som pdf för rippning) skall flyttas automatisk ett år,
alltså i rutan står exvis "Bäst före 2007-05-04", och på plåten skall alltså sättas
"2008 -05-04".
Undrar över möjligheterna att åstadkomma detta med ett script. Det är för övrigt ett
ark med tio st produktkartonger, så den här textrutan skall alltså positioneras in och
dupliceras.
Svaret är både "det är superlätt" och "det går inte"
Ett script kan mycket enkelt skriva in datum och flytta datum ett år fram i tiden etc, MEN däremot så kan inte ett script, på något enkelt sätt, automatiskt dras igång vid t.ex. utskrift, sparande av dokument etc.
För att script skall kunna dras igång på det sättet behöver de hjälp av en liten plugin som i sin tur drar igång scriptet/scripten
Inte svårt på något sätt, bara aningens lite mer jobb och kräver att man förutom scriptet köper in en sån plugin.
Vi har ett antal användare som skriver ut med ett script kopplat via script-fönstret i InDesign. Då kan man göra saker innan och efter utskrift. Scriptet är kopplat till ctrl-alt-äpple-P. Mycket flexibelt om man vill trolla till det vid t.ex. utskrift. Då slipper man dessutom köpa någon plug-in.
Aha! Den klassiska "det kommer i nästa version..." ... Med tanke på att CS3 ju de facto redan levereras om än i engelsk version, så är detta väldigt intressant!
Tack för upplysningar! Jag dristar mig att maila till Richard direkt för med konkret resonemang. /Lindy Malm