Det finns INGEN lösning som är tillräckligt prestandaeffektiv OCH tillförlitligt för att jobba på distans med grafiska filer. Alla lösningar som bygger på att man monterar en volym och jobbar direkt med filerna, oavsett val av protokoll, KOMMER att haverera och förstöra dina filer. Det är inte frågan om, utan när, det sker.
Med all respekt för Richards erfarenheter, bla som anställd hos Adobe, så måste jag få vänligt ifrågasätta detta kategoriska påstående:
Om nu filerna går sönder - vem förstör dom då? Antingen är det operativsystemet med sitt, i det här fallet distribuerade, filsystem såsom AFP, SMB, NFS, AFS, CODA etc. Eller så är det applikationen som (ibalnd) anser att en filoperation som har fått timeout ändå har returnerat korrekt data. Eller så klarar den öht inte av timeout. Om nu applikationen inte klarar av sk. lång latency vid dåliga förbindelser så ska man inte gå ut och påstå att det det inte (aldrig?) kommer att fungera.
jag har varit med om ett faktiskt fall där jag fick utreda varför ett NFS-baserat nätverk med Solaris- och Linux-klienter betedde sig olika ur applikationernas synvinkel (Clearcase från Rational Inc, numera IBM). Det chansades vilt (från CSC) bla att fiber-sändtagaren (lite svenska på kvällskvisten, någon?) var trasig. En massa annat hokus pokus (sk troll) provades också. Men vad var det då?
Jo, det visade sig att det var en kombination av för gammal Linux-kärna med obefintligt fail over-stöd i NFS (vilket självklart Solaris hade) som gjorde att man fick mängdrabatt på "Stale NFS file handle" i alla Linux-klienterna men inte ett knyst på Solaris-klienterna. Svaret fanns enkelt att läsa i manual-sidan för NFS efter att logfilerna indikerade att man tog till sk. fail over.
The bottomline is: filer går inte bara sönder utan anledning. Och (distribuerade) filsystem är ingen magi med mystiska besvärjelser o dyl. Antingen är dom hela (=buggfria) och fungerar eller så är dom trasiga i någon bemärkelse och returnerar defekta block trots att dom påstår att allt gick bra. Men det finns inga implementationer som klassas som felfria och ändå returnerar felaktig data.
Jag lämnar diskussionen om prestanda utanför denna betraktelse då det uppenbart är skillnad på högpresterande LAN och sämre WAN (som inte sällan går över gemensamma nät med egenskaper som man som slutanvändare inte råder över).