Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken är er favvo lo-fi hårdvarusampler?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 09:40

Hej på er,

Jag har inte så stor erfarenhet av samplers. Jag har ägt en Prophet~2000 som jag tyckte lät väldigt fint men var jobbig att programmera. Efter det skaffade jag en beggad Emax-II Turbo för jag tycker den är snygg och den lät bra men Emax-II är ingen lo-fi sampler. Den har lite för bra ljudkvalitet. Efter det köpte jag en Emulator-II+. Otroligt snygg med ett skönt ljud och enkel att jobba med. Tyvärr såldes den för att ha råd att köpa en Voyager. Nu har jag en E4XT Ultra som jag tycker har väldigt sköna filter men särskilt lo-fi låter den inte.

Har ni någon favorit lo-fi hårdvarusampler, vilken och varför?

Mvh
Demokid

Joe.. jag tror mer på att paja signalen utanför burken. Blir nästan alltid mycket snyggare resultat. Men min favorit i den klassen måste vara Korg ES-1. Orsaken är att dess effekter med mera är så skeva så att den kan kvadda nästan precis vad för ljud som helst till något mer användbart.. och det helt utan att bläddra i menyer osv

• Medlem
  • Borås
  • 2007-05-07 10:39

Har en roland s220 hemma, hade bara diskettläsaren funkat på den hade den varit toppen. Den är grymt snabbjobbad om man bara ska ha in samplingarna (lite pilligare blir det om man ska editera). Som sagt, hade diskläsaren funkat hade jag nog haft den till kick och snare jämt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 10:43

Jag har alltid gillat ljuden ur en SP1200:a. Har inte ägt någon själv. Men tycker den låter fint.

S900 har jag haft. Skulle nog kunna tänka mig en sån igen. S330 Har jag också haft. Sjukt jobbigt att ha och göra med, lät ganska illa. Men rolig på något sätt ändå.

Jag har en himla massa gamla och lite nyare samplers. Favoriten är definitivt Emulator II. Den låter verkligen fantastiskt bra, lite skrotigt men med rejält tryck och närvaro i ljudet. Prophet 2000 låter lite åt det hållet också men inte lika bra. Det har nog att göra med att båda har analoga filter som ger lite liv och värme åt ljudet.

Jag håller med Sawtooth.EII is da sampler

Jag gillar soundet i SP-1200:an , dirty och mjukt !
Men även Roland W-30, Raw och hårt !

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 12:21

Jaså Dirty 1200 har hittat hit
SP-1200 verkar sjukt cool. Skulle gärna varit ägare av en om jag inte va så jävla fattig ^^

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-07 12:24

Äh, ska det vara lo-fi ska det vara Mirage!
Snabbjobbad som få och med såååå många sköna buggar i programvaran. Man kunde sitta dagar och bara pyssla med att sätta felaktiga värden i filter och loopar. Underbara grejjer kunde hända! (eller så fick man boota om )

• Medlem
  • 2007-05-07 13:09

Diggar också Sp1200:D

Har ägt en Emax och en Ensonic Mirage back in the days...

Bägge dessa var rigktigt lo-fi.

Miragen hade 128 k samplingsminne och jag har för mig att vi pratar om 4 bitar. Allt skruvande sker med Hex Dec kod i en display med 2 digits och är fullständig obegripligt. Det var min första sampler och det enda användbara ljudet blev uttjatat på Inner Citys "good life" där ett kör ljud från en orginaldisk spelar leadljudet i refrängen.

Emaxen är däremot GRYM! Ångrar djupt att jag sålde min (för övrigt till en känd producent) till förmån för en AKAI S-3000. Har till och med för mig (inte säker) att de följde med en disk med SP-1200 ljud, så dessa maskiner kanske bygger på samma motor? Om man samplade i HI-FI (så gott det nu gick) kunde man bara transponera ljudet ca 5 toner så det gjorde att man var tvungen att sampla skitit för att få ut ljudet på hela keyboardet. En varm rekommendation om man är ute efter digital-skitiga ljud! Filtret är dessutom riktigt bra och separata utgångar och hela 512k samplingsminne e nice. Och får du inte tag i DD disketter så har den SCSI.

• Medlem
  • 2007-05-07 16:27

Jag skriver under på W-30n. Härligt Mono o 8 separata utgångar. Skapligt stor display så den e, relativt sett, lätt "rattad"

Senast redigerat 2007-05-07 21:06

Ar fz-1 en bra lofisampler?

• Medlem
  • 2007-05-07 18:14

lätt boss sp202
alternativt deras sp303

lo fi filtret är suveränt....och smutsiga ljud levererar den på löpande band...dessutom är den så ytterst plastig...vilket bara gör att jag gillar den ännu mer

Ursprungligen av axelwaad:

Ar fz-1 en bra lofisampler?

Nej. Men det är en hyfsad hifi-sampler.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-07 18:45

Nänä, Ensoniq Mirage är mysiga 8 bitar. 2x64kB, inte 128 64 upper och 64 lower. Dunderenkelt att sampla var det iaf. Hade en 6502 som processor (C64) och om jag inte minns fel hade han som konstruerade Mirage och ESQ-1 jobbat åt Commodore innan.
Visserligen bara 2 gulaktigt flimrande LED-tecken till display (som dessutom flimrade betänkligt när processorn jobbade hårt, så uppenbarligen drevs uppdateringen av "skärmen" direkt från processorn).
När man verkligen skulle "jobba" med den så laddad man in ett annat OS (MASOS=MirageAdvancedSamplingOperatingSystem) så man fick fler funktioner (men bara halva samplingsminnet eller nått sånt tror jag).
Numera har jag bara en EPS-16R som ligger å dammar, syntarnas tidevarv verkar vara ute

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-07 19:36

s900 alt. s950 står på önskelistan. ljudet blir hyffsat skönt.

Ursprungligen av leere:

s900 alt. s950 står på önskelistan. ljudet blir hyffsat skönt.

S-950 har inte den schyssta inbyggda "boostern" (som jag kallar den okända artefakt som ger skönt tryck i alla ljud) som fanns i S-612/X-7000. Den låter faktiskt inte alls lika "bra". Jag har inte dock inte provat S-900, den kanske har det där extra? Men enda anledningen till att S-950 finns kvar i studion är att vi gjort så många unika samplingar med den. Och att den timestretchar så dåligt att det blir jättebra, fast det gör nog S-900 också. S-1000 har i alla fall samma grynskrotiga timestretch.

S-950 är liksom varken dålig på ett bra sätt eller bra på ett ok sätt. Jag hade siktat på antingen S-1000 eller X-7000/S-700 om jag vore du.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-08 20:14
Ursprungligen av sawtooth:

S-950 har inte den schyssta inbyggda "boostern" (som jag kallar den okända artefakt som ger skönt tryck i alla ljud) som fanns i S-612/X-7000. Den låter faktiskt inte alls lika "bra". Jag har inte dock inte provat S-900, den kanske har det där extra? Men enda anledningen till att S-950 finns kvar i studion är att vi gjort så många unika samplingar med den. Och att den timestretchar så dåligt att det blir jättebra, fast det gör nog S-900 också. S-1000 har i alla fall samma grynskrotiga timestretch.

S-950 är liksom varken dålig på ett bra sätt eller bra på ett ok sätt. Jag hade siktat på antingen S-1000 eller X-7000/S-700 om jag vore du.

har redan en s1000 dessvärre har samplingslustan varit riktigt kall
på senare tid. det är mer 12bitars soundet jag är ute efter.
att ha en 900/950 som en trummsampler och låta s1000 vara den "vanliga" samplern.

däremot tycker jag att s1000 är lite kall av sig. kanske bara är jag iofs.

bollman : Eps 16+ med waveboy diskarna kan väl bli väldigt lo-fi ?

Amiga 500 har också nice lofi !

S900/950 är lo-fi nice på basar och trummor, de har ju samma sampligs motor som MPC-60

Jag har en Atari i källaren med en sampler från 2-bit system, garanterat lo-fi

Pyramid sampler till Amiga.
Ganska precis en sådan här

min första sampler (till min atari st)

har den kvar än idag

sp-404 . kanske inte helt lo-fi men inte är den topp studio utrustning heller.

GVP's Digital Sound Studio till min Amiga 500
http://www.amiga-hardware.com/showhardware.cgi?HARDID=1114

8-bit/ 51Khz/Mono blev skönt lofi
Ligger någonstans hemma. Borttappad. Försakad...

Den ende modernare apparaten jag använt är ESX, men den är inte nått vidare lofi. Kan dock förstöra ljud rätt bra...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 14:10

Akai S-612 var rolig med sliderreglagen för loopstart och loopend! Man kunde dra i dem medans man spelade och fick helt sjuka ljud! Det går väl att göra med moderna samplers också, men det kändes bara så "hands on"!

SCI Studio 440, har fint lo-fi sound.Har bara provat den snabbt ....

studio440 är en prophet 2000 utan resonans filter
har haft sp12,studio440,mpc60
studio 440 kickar ass

S612 \ S-220 känns rätt, eller så går det att sampelrate\bitreducera på många andra med olika resultat...

+ att "re:sampla av" i ultrahög pitch (ljudets standardpitch e upp tunad galet mkt) sen e det bara att backa ner i oktaverna och spela upp --- detta ger ju också en lo-fi klang på vilken sampler\sampel som helst, som oftast... artifakter i o f s men endå lo-fi...;]

Bevaka tråden