Håller på att läsa på lite om företagande och allt vad det innebär. Har studerat Bokföringslagen och läst en del publikationer från Bokföringsnämden. Eftersom jag är väldigt färsk på detta måste jag erkänna att det snurrar lite i huvudet- inget är ju skrivet i klarttext!!
Har några (säkert jättenkla) frågor:
1. Är en order vi mottagit från en kund en affärshändelse till vilken det krävs en verifikation?
I de dokument jag läst står aldrig ordet "order" utan det står att "en affärshändelse är allt som påverkar ekonomin i verksamheten" och att en verifikation kan vara "kvitton, fakturor, utbetalningsbesked mm". Ingenstans hittar jag ordet "order".
2. Kan en påskriven fraktsedel för gods som upphämtats hos oss som leverantör vara affärshändelse till vilken det krävs en verifikation?
3. Om en kund skickar ett mail och vill ändra en order (öka eller minska antal, annullera osv) är det en affärshändelse till vilken det krävs en verifikation?
4. Kan exportdokument som EUR1, Ursprungscertificat, ATR mm vara en affärshändelse till vilken det krävs en verifikation?
5. Kan dokument som t ex fakturor som kunde kräver att få underskriva av
handelskammaren vara en affärshändelse till vilken det krävs en verifikation?
Det underskrivna dokumentet gåri original till kunden, enbart fotostatkopia kan sparas hos säljaren.
6. Kan dokument som t ex fakturor som legaliserats av annat lands ambassad vara räkenskapsinformation? Det legaliserade dokumentet går i original till kunden, enbart fotostatkopia kan sparas hos säjlaren.
Vi börjar så. Jag läser på medans ni svarar