Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Machinedrum, tips och trix?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-04-24 13:57

Tänkte försöka svara på lite frågor på hur man bäst använder sin machinedrum, något skall jag väl använda mina erfarenheter av den maskinen till.

Så, vad undrar ni? Svårt att veta innan någon ställer frågorna. Är det någon av de låtar jag har gjort med maskintrumman som innehåller något speciellt som någon undrar över?

Både UW och vanlig maskintrumma, bara att fråga på!

Finns det något enklare sätt att programera melodier i MD's midimachine än att låsa verje parameter för sig. Kan man koppla in en midikeyboard och spela live? Om inte borde detta kanske finnas på önskelistan till nästa os...

  • Medlem
  • 2007-04-24 14:05

Nix, den går inte vad jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 18:11

http://www.cs.camosun.bc.ca/~c0262447/software/

Ett OSX program jag använder för att programmera melodier lättare bland mycket annat... Randomize är tufft....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-24 18:16

Oh! Tack för tipset mush! Laddar hem omedelbart!

Är väldigt förtjust i att göra saker med brus och parameterlåsning. (filter, pan, eq osv) Skulle dock önska att det fanns lite andra maskiner som inte var så perkussiva. Är det något jag missat, eller ska jag börja snegla åt en Mono?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 19:00

Själv kör jag mycket synthar in i extern ingångarna och kör parameter-lock-effekter på.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-24 19:03

Bruset i Mono är helt klart mer användbart tycker jag för tonala saker. Bruset från sid-maskinen är nog ett av de vackraste brus som finns tror jag.

Mush: Vilka machines använder du helst för input av ljud? Inte riktigt förstått skillnaden på alla. Borde nog sätta mig med manualen på den punkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 19:21

Brukar ta den sista av de tre olika då den funkar bäst för mig. De andra verkar gate:a (1:a)och göra envelopefiltereffekter (2:a) på insignalerna. Med den tredje är det min x0x-programmering som styr hur inljuden triggas - kontrollen är i md:n inte i det jag skickar in i den. Funkar skönt för att göra Moog MURF effekter men även med att trigga delay på en viss triggpunkt bara osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-05 13:25

pitcha ljud efter tonart (typ bastrumman spelar ett F)

Tjena,

Försöker ofta stämma trymljuden (pitch) så att de följer en tonart. Känns dock klurigt och den ambitiösa infon jag hittade via elektron users var så detaljerad att jag fick ont i huvet.

Det är ingen som kan tipsa om genvägar eller tumregler?

  • Medlem
  • 2007-05-05 22:17

Enklaste genvägen är att gå via öronen. Använd en midimaskin och få en vanlig synt att spela rätt ton, sedan låter du ett maskintrummeljud spela med samma rytmik, och pitchar det sedan efter hur synten låter. Gäller det baskaggar så brukar jag ofta dra på dist, då hör man lättare tonen i lågfrekventa grejer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-06 19:46

Öronen? Det var som tusan. : )
Bra tänkt, o med disten också.

Brukar normalt lira solo med MD:n (och sen spela in i Live) men nu finns det ännu en anledning att skaffa en melodiös kompis till min lilla trummaskinist.

hmmm, lyckades chrasha min MD 3 ggr på samma sätt idag. Hade samplat en rå sågtand som jag använde som ljudkälla till en basgång med en LFO som env för filtret. Jag sparade kitet och nästa gång jag gick tillbaka till den banken så var det fel sampling vald och lfo'n hade tappat inställningarna. När jag skulle byta tillbaka till rätt sampling frös hela burken. Lyckades låsa den på exakt samma sätt tre ggr. Jag får ocksp digital pip/feedbackljud när jag rattar i kompressorinställningarna på ett till synes slumpartat sätt. Är min UW knasig eller har jag missat något?

  • Medlem
  • 2007-05-09 14:34

Låter som en bugg tycker jag. Slå en signal till Elektron, samt var beredd på att dumpa sysex+samplingar och skicka till dem.

Soft reset borde man kunna prova också, den skall ju inte tömma patterns eller kits vad jag har för mig. Kika på det.

Finns det förresten något sätt att få överlappande toner med en midi-ut maskin? Jag försöker göra legato-glides på min ION från MD'n men den envisas med att trigga om tonen även om jag sätter föregående notlängd till maxvärde.

  • Medlem
  • 2007-05-09 16:03

Inte vad jag vet faktiskt. Hade varit trevligt, helt klart.

Hmmmm, kanske hoppades på för mycket när jag tänkte använda MD'n till allt... Jag som trodde att det var slut på trixandet och bytandet av prylar nu.

Ursprungligen av robopants:

Jag som trodde att det var slut på trixandet och bytandet av prylar nu.

Näe fy! Det hade väl varit rätt tråkigt!

  • Medlem
  • 2007-05-09 16:30

robopants: Slå en signal till Elektron direkt och hör efter, känns ju inte som något som skulle vara svårt att fixa. Såvida det inte bryter mot någon annan sak de har tänkt sig med midimaskinerna.

Alternativt kolla på www.elektron-users.com om någon annan vet något.

mailar dom nu

Hum, en tanke slog mig. Är inte hemma så jag kan testa men vad händer om du tar två midimaskiner som skickar på samma midikanal och låter första tonen ifrån första mid vara längre än till andra tonen ifrån andra mid? Förutsatt att patchen är mono så skulle det kunna funka.

Äuff, vad jag uttrycker mig otydligt, men du kanske fattar?

Ja det borde duga som workaround.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 16:40

Jag har en utmaning - kan någon vrida ihop en riktigt skön mjuk 808:a kagge. Lång decay och mycket botten. Snela!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-21 17:12

Ni har väll läst på elektronforumet om hur otight en Md är??

rikitgt lustig läsning, lite knaskul sådär...

  • Medlem
  • 2007-05-21 17:19

zthee: Låter som ett jobb för TRX-BD, long decay är bara förnamnet. Får se när jag har lite tid för sådant. Exakt ljudkopia vete tusan, men en som gör samma jobb känns rent spontant som att det är lätt att fixa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 17:42

jgb, ljudkopia känns lite tråkigt - men samma jobb känns mer korrekt! Basigt och långt. Du får beskriva sen hur du gjorde så ska jag gå till jam och prova på om det är något jag kan fixa ihop själv

(zthee → SH-101? samplade du av kaggarna från den, men dög inte?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 06:31

Kallback, Jo, det gjorde jag. Har tjogvis med bra kaggar i MPCn. Men vill utforska möjligheterna med en SPS-1...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-30 13:16

Livar upp en gammal tråd igen,,
undrar en grej,,,
Jag har snöat in totalt på att joxa med Ctrl-all, men det hade ju varit toppen om det hade funnits en Ctrl-allmost-all.
Tex, Kick och hat är opåverkade medan allt annat flyger åt fanders... går det att fixa tro?
Finns ju Ctrl-8p, men då drar man väl bara parametern på en track?

  • Medlem
  • 2007-12-30 14:05

Tyvärr, går ej att fixa.

Bevaka tråden