Artikeln börjar med analytikernas bestämda åsikt att Apple Retail Stores skulle sluta med katastrof och en stor minuspost i resultaträkningen. Året var 2001 och idag har Apple visat att man minsann kan driva butiksverksamhet lönsamt.
I artikeln får vi veta att mer än 50% av butikspersonalen i en genomsnittlig Apple butik jobbar med eftermarknadsvård - dvs att se till att kunderna hålls nöjda efter köpet. Apple Genius bar är ett sådant exempel.
Steve Jobs citeras också "When I bring something home to the kids, I want to get the smile. I don’t want the U.P.S. guy to get the smile." taget från en intervju kring varför Apple öppnar egna butiker istället för att endast sälja online.
Senaste kvartalet besökte 21,5 miljoner människor en av dom 180 Apple Retail Stores som nu finns runt om i världen - en ökning med 34% jämfört med förra året. Butikerna levererade över 200 miljoner dollar i ren vinst till bolaget.
Bra artikel & bra ämne. Grymt att Apple lyckats så bra med butikerna - långt bättre än jag väntat mig iallafall. Trodde aldrig att vi skulle få se 180+ AppleStores.
http://www.nytimes.com/2007/05/27/business/yourmoney/27digi.html
-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --