Nu är jag tillbaka på de här frågorna.
Jag använder mest Fuji F31fd sedan en tid tillbaka, men Ricohn kommer fram då och då, när jag blir irriterad på att Fujin är så långsam - eller rättare sagt, för att Fujin inte är supersnabb. När det är hyfsat ljus blir jag bara arg för att jag tog Fujin, man tar bilder på barnen och bilden tas inte förrän ungen gått därifrån, och jag vet att Ricohn hade tagit bilden direkt.
Och Fujins ljuskänslighet är BLUFF! Faktiskt. Det är en bra bluff, men det är bluff. Tricket är att blaska till mörka områden så man utplånar både detaljer och brus där, medan ljusa områden, som ändå har bättre S/N, behålls skarpa. Man går på det för det mesta men ibland inser man hur taskiga bilder den egentligen tar, när den totalförstör bilder som borde blivit bra. Den är en gnutta ljuskänsligare än konkurrensen, men inte i närheten av så bra som det verkar.
Så nu lutar jag åt en nyare Ricoh, för min gamla är för gammal, börjar krångla i ren ålderssvaghet. Nån som använt GX100 så det räknas? Är den lika supersnabb som gamla RX/GX?