Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisvärd kompaktkamera för upp till 5000kr

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag håller med, Fujins svagaste sida är hur den känns att ta i och använda. Den känns lite trist, och nackdelen är förstås att man kan tappa lite styrsel. Men, som sagt, tar den lilla lådan så bra bilder så är det ju värt att lära sig att hantera den.

Som gammal Ricoh-användare vill jag ju ha en GX100, men jag vill ha en Fuji också. Undrar vilken jag skulle använda mest i längden. Jag kan tänka mig att Fujin skulle bli min "lågljuskamera", inomhus. Men det är också där jag fotograferar mest, så den skulle nog vinna i längden.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-29 13:39

Fuji Finepix E900
Vad tror ni om den här kameran då? Är det nån som har/haft en? Bra, dåligt?
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E900/E900A.HTM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 21:54

Själv så köper inte jag en kamera som inte fixar RAW,, tyvärr så finns det inte så många kameror för en tomte som mig att välja av då...

Ursprungligen av Fredric:

Själv så köper inte jag en kamera som inte fixar RAW,, tyvärr så finns det inte så många kameror för en tomte som mig att välja av då...

Blir det Panasonic DMC-LX2 eller vad finns det för alternativ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-18 12:17

Har inte läst igenom tråden men tipsar om www.dpreview.com där har dom recensioner, exempelbilder mm på de flesta kameramodeller

jag är lite sugen på att börja fota igen, och en kompaktkamera av bättre modell känns ganska lagom avslappnat i förhållande till ambitionsnivå...

vad tror ni om den uppdaterade LX3:
Panasonic Lumix DMC-LX3: Digital Photography Review
kanske ska man vänta & se om leica uppdaterar sin D-lux 3?

alternativt dammar man av sina gamla 'analoga' prylar på vinden och köper till en rejäl scanner, men det känns lite... ...dammigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 22:15

Jag väntar och väntar och väntar på en D-lux4,, får väl hoppas att den är på G nu när panasonic kommit med sin.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-19 23:15
Ursprungligen av Fredric:

Jag väntar och väntar och väntar på en D-lux4,, får väl hoppas att den är på G nu när panasonic kommit med sin.

Om du nu nämner på G så kommer en uppföljare till Canon G9 som redan är TOPP!
en G10 står för intro.. enl rykten

G9 án ligger runt 4500 pix ca
Canon PowerShot G9 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

  • Medlem
  • 2008-08-20 22:02

Panasonic LX3 måste vara en av de mest intressanta kamerorna just nu.

Bättre på att filma än Canon G9. Större sensor.
CyberPhoto AB. Vi kan digitalkameror och videokameror. Vi har även MP3 och Mobiltelefoner.

Nu är jag tillbaka på de här frågorna.

Jag använder mest Fuji F31fd sedan en tid tillbaka, men Ricohn kommer fram då och då, när jag blir irriterad på att Fujin är så långsam - eller rättare sagt, för att Fujin inte är supersnabb. När det är hyfsat ljus blir jag bara arg för att jag tog Fujin, man tar bilder på barnen och bilden tas inte förrän ungen gått därifrån, och jag vet att Ricohn hade tagit bilden direkt.

Och Fujins ljuskänslighet är BLUFF! Faktiskt. Det är en bra bluff, men det är bluff. Tricket är att blaska till mörka områden så man utplånar både detaljer och brus där, medan ljusa områden, som ändå har bättre S/N, behålls skarpa. Man går på det för det mesta men ibland inser man hur taskiga bilder den egentligen tar, när den totalförstör bilder som borde blivit bra. Den är en gnutta ljuskänsligare än konkurrensen, men inte i närheten av så bra som det verkar.

Så nu lutar jag åt en nyare Ricoh, för min gamla är för gammal, börjar krångla i ren ålderssvaghet. Nån som använt GX100 så det räknas? Är den lika supersnabb som gamla RX/GX?

Efter att ha rotat lite så tror jag mig ha kommit fram till att Ricoh har givit upp snabbhetsnichen. Att R5 och GX100 är de sista snabba, sedan backar Ricoh till samma sega och ljusberoende autofokus som alla andra. Vansinne, de hade ju en nisch! Men folk vill tydligen ha megapixlar, inte snabbhet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-22 20:36

Varför inte Ricoh GX200?

Har inte läst något om att den skulle vara sämre än GX100

Frågar eftersom jag tänker köpa en själv om någon vecka

Ursprungligen av vajone:

Varför inte Ricoh GX200?

Har inte läst något om att den skulle vara sämre än GX100

Frågar eftersom jag tänker köpa en själv om någon vecka

Det har jag, tyvärr. Enligt diskussionerna på DPReview så har GX200 bara passivt fokus, vilket lär göra den sådär hundra gånger långsammare. Eller i alla fall skillnaden mellan toksnabb och lika seg som alla andra.

Det är jättetråkigt, det är slutet på en riktigt speciell nisch som alltför få verkar ha känt till. Bilden på den här sidan säger mycket:

Re: Shutter lag in modern Ricoh's?: Ricoh Talk Forum: Digital Photography Review

0.04, näst bäst är 0.38... tio gånger bättre än tvåan! Över tjugo gånger snabbare än medel!

panasonicen (LX3) verkar ju ganska snabb:

Ursprungligen av dpreview.com:

With its multi-task image-processing capability, the Venus Engine IV also boasts outstanding response time. Shutter release time lag is as short as approx. 0.005 second. (från DP reviews förtitt)

men det kanske är tiden från fokus till exponering, inte avtryck till exponering...?

Ursprungligen av gabriela:

panasonicen (LX3) verkar ju ganska snabb:

men det kanske är tiden från fokus till exponering, inte avtryck till exponering...?

Det är ofta det, och det är inte svårt, men hjälper inte mycket för ögonblicksfoto. Jag skulle förstås inte ha något emot om det var fulltryck.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-24 00:00

Ojojoj, denna verkar grymt bra. Mycket intressant. En sån här hade jag kunnat tänka mig ha med mig överallt då jag inte har med systemkameran. Grymt bra med det ljusstarka objektivet.

Nikon CoolPix P6000 verkar helt ok och som kostar precis under 5000.

Senast redigerat 2008-08-24 01:34

är det någon som slagit till på något och blivit nöjd?

jag funderar nog på att vänta och se om inte det kommer någon micro four-thirds kamera på/vid photokina...

TU här ovan har helt rätt, Panasonic Lumix LX3 (ibland DMC-LX3) är en av de mest intressanta kompakta idag. Väldigt ljusstark (2.0) och stor sensor (lågt brus, bra färger). Panasonic DMC-LX3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala kompaktkameror

Nikons Coolpix P6000 är också ett bra val. Nikon CoolPix P6000 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala kompaktkameror

gabriela, tror att det är ett vettigt beslut. Gissningsvis presenterar Panasonic något (Oly avvaktar mest troligt och satsar istället på fler 4/3 tills vidare).

Ang. Coolpix P6000 får den svidande kritik från bl.a. Thom Hogan... Och med all rätt. MP-race istället för bildkvalitet... Just det som LX3 gör så bra. Å andra sidan, det finns en del som klagar på oskärpa i vissa delar av bilden på sina LX3:or på DP Review. Så kan ju vara värt att kolla upp innan man slår till...

Bevaka tråden