Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 247 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-31 00:03

Jag tror att missuppfattningen i det här fallet kanske berodde på att jag, precis som du säger, var lite otydlig. Trodde första att jag varit missriktagt ironisk, men det verkar inte så Du har också helt rätt angående tentamen/mina, tror jag ändrade mig angående lydelsen på meningen, därav missen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-31 02:34

Martin: Jag använder det levande språket när jag pratar med levande människor, alltså vänner som jag har framför mig. När man deltar i diskussioner som den här, på Internet, föredrar jag att använda en svenska som alla förstår och en stavning som alla garanterat uppfattar på ett korrekt sätt.

Det du säger är alltså att människor som envisas med att skriva rätt på Internet tror att språket bara kan vara efter en och samma mall - men eftersom du antagligen inte känner så många av oss andra här så passar jag på att intyga att så inte är fallet. Om jag och du skulle gå på ett 99.se-möte hade vi använt ett något annorlunda ordval, och om du skulle prata med dina vänner hade du inte alls låtit som i ditt inlägg ovan.

Diskussionen handlar snarare om ifall man ska använda olika "språk" beroende på var och vem man pratar med. Men det tycker jag att man gör redan nu, eller finns det ingen skillnad mellan vad som står i Aftonbladet och DN, finns det ingen skillnad på hur du pratar med din mormor och dina 99.se-polare?

Jag läste en samling av historiska skrifter från fjortonhundratalet i sexan, och upplevde att språkbruket var mycket annorlunda mot vad vi ser i böcker eller tidningar idag. Vissa ord finns än idag, och vissa fick man gissa sig fram till, är inte det ett bevis på ett levande språk?

Språket jag använder på MSN, på 99mac, i gymnasiet, på ICQ och hemma varierar kraftigt. Skulle jag försöka säga "lol l33t h4xX0rz lvl 35 ftw ..BRB" till min mor tror jag inte att hon hade förstått någonting. Alls. Eftersom programmet jag går i gymnasiet är helt engelskspråkigt brukar jag även blanda in massor av engelska verb böjda på svenskt vis eller tvärtom i talspråket. Här på 99.se försöker jag att undvika det på senaste tiden eftersom det bara skapar förvirring, meningslösa inlägg från lite olika håll och liknande trams.

Om korrekthet i språk är en illusion så är det den mest korrekta illusionen någonsin.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-31 07:45

Herregud....

Det är så jag funderar på att sluta skriva här och jag har ändå aldrig haft under högsta betyg i svenska. Det hindrar inte att jag kräks på hur man ser på språket och hur man vill stänga ute eller åtminstone se ner på människor som inte har det lätt för sig med skriftspråk. Hur man vill tysta dom.

Nu har jag inte stött på den här attityden på musikdelen så jag kanske ska hålla mig där.

Men fy fan. Skämmes.

ftmch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 11:44

jag tycker vi alla hänför oss till en undermålig stavning.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-05-31 11:57

Touché

Snyggt tronman! Det sammanfattade vad jag tänkt säga ganska väl.

Någon tog exemplet: "d e juh ql å va hemma å kolla tv när mane ledi å har cash". För mig kräver det mer eftertanke och därmed mer tid att skriva så än att skriva "det är ju kul att vara hemma och se på TV när man är ledig och har pengar".

Varför då? Jo, för att jag inte växt upp med exempelvis chattar där dussintals människor skriver samtidigt. När jag ser kids i 12-årsåldern skriva så medan de tar in, reagerar på och kommenterar detta otroliga informationsflöde utan att bli helt kollriga kan jag inte annat än imponeras av språkets fantastiska flexibilitet.

Den nya kommunikationsteknologin kommer att förändra alla språk (inte bara vår stolta svenska) på ett sätt som vi inte ens kan föreställa oss. Barnen idag växer upp in en värld där de obehindrat kommunicerar över enorma avstånd, över språkbarriärer och kulturklyftor. Jag vågar lova att ungarna som springer runt i WoW eller Second Life struntar fullständigt i om folk de möter är muslimer, högerkristna amerikaner, kineser eller homosexuella. De är där för att träffas och göra saker tillsammans.

Och det kan väl inte tänkas finnas ett bättre sätt att främja global samverkan och på sikt en mindre aggressiv värld än att få folk att prata med varandra? Om det sker på bekostnad av det språk jag fått lära mig (och omhuldar för att det är soft att trixa med ord) så är i alla fall jag villig att göra den uppoffringen.

Så jag tycker vi slutar jiddra om petitesser och tar in ett större perspektiv. Språk ändras, de ändras ännu mer när de utsätts för extern påverkan och med tanke på den alltmer accelerande globala kommunikationen är det utan tvekan en revolution på gång. Oavsett vad vi tycker.

Heja utveckling!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-31 14:20
Ursprungligen av sawtooth:

Den nya kommunikationsteknologin kommer att förändra alla språk (inte bara vår stolta svenska) på ett sätt som vi inte ens kan föreställa oss. Barnen idag växer upp in en värld där de obehindrat kommunicerar över enorma avstånd, över språkbarriärer och kulturklyftor. Jag vågar lova att ungarna som springer runt i WoW eller Second Life struntar fullständigt i om folk de möter är muslimer, högerkristna amerikaner, kineser eller homosexuella. De är där för att träffas och göra saker tillsammans.

Och det kan väl inte tänkas finnas ett bättre sätt att främja global samverkan och på sikt en mindre aggressiv värld än att få folk att prata med varandra? Om det sker på bekostnad av det språk jag fått lära mig (och omhuldar för att det är soft att trixa med ord) så är i alla fall jag villig att göra den uppoffringen.

Exakt!

Och idag har vi en kultur på t ex forum som det här där man kommunicerar via skrift. Att komma med pekpinnar till de som inte var bäst i klassen i ämnet svenska är förutom att det är fult faktiskt i en inte obetydlig mån odemokratiskt.

Jag vet personligen människor som tagit väldigt illa vid sig när självutnämnda språkpoliser gått beserk och som en följd slutat att deltaga i det rummet. Personer som inte på något vis är ointelligenta men lätt glömmer någon bokstav, har svårt att komma ihåg hur ord stavas och som har svårt att komma ihåg språkliga regler (t ex särskrivning som för andra är hur enkelt som helst).

Det viktiga är att det kräver en så otroligt liten ansträngning att se förbi en särskrivning och att det i princip alltid går att förstå ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-02 13:46

Framförallt känner jag mig lastgammal!

"Barnen idag växer upp in en värld där de obehindrat kommunicerar över enorma avstånd, över språkbarriärer och kulturklyftor. Jag vågar lova att ungarna som springer runt i WoW eller Second Life struntar fullständigt i om folk de möter är muslimer, högerkristna amerikaner, kineser eller homosexuella. De är där för att träffas och göra saker tillsammans."

Det älskar jag. Så fungerar jag själv.

Ditt exempel " "d e juh ql å va hemma å kolla tv när mane ledi å har cash"." är väl ett exempel från Stockhlomstrakten (rätt stavat?). Jag är helt på att sms språket varierar mellan olika delar av Sverige?

Nu var det inte för att kommentera som jag kom in här nu. Det var för att fråga. Hur stavar du det här?

'Komma igång' eller 'komma i gång'

'istället för' eller i stället för'

Jag har massor av fler exempel som jag för tillfället inte minns.

Jag har svårt för särstavning, men det hndlar mest om osäkerhet.

Ursprungligen av sawtooth:

Snyggt tronman! Det sammanfattade vad jag tänkt säga ganska väl.

Någon tog exemplet: "d e juh ql å va hemma å kolla tv när mane ledi å har cash". För mig kräver det mer eftertanke och därmed mer tid att skriva så än att skriva "det är ju kul att vara hemma och se på TV när man är ledig och har pengar".

Varför då? Jo, för att jag inte växt upp med exempelvis chattar där dussintals människor skriver samtidigt. När jag ser kids i 12-årsåldern skriva så medan de tar in, reagerar på och kommenterar detta otroliga informationsflöde utan att bli helt kollriga kan jag inte annat än imponeras av språkets fantastiska flexibilitet.

Den nya kommunikationsteknologin kommer att förändra alla språk (inte bara vår stolta svenska) på ett sätt som vi inte ens kan föreställa oss. Barnen idag växer upp in en värld där de obehindrat kommunicerar över enorma avstånd, över språkbarriärer och kulturklyftor. Jag vågar lova att ungarna som springer runt i WoW eller Second Life struntar fullständigt i om folk de möter är muslimer, högerkristna amerikaner, kineser eller homosexuella. De är där för att träffas och göra saker tillsammans.

Och det kan väl inte tänkas finnas ett bättre sätt att främja global samverkan och på sikt en mindre aggressiv värld än att få folk att prata med varandra? Om det sker på bekostnad av det språk jag fått lära mig (och omhuldar för att det är soft att trixa med ord) så är i alla fall jag villig att göra den uppoffringen.

Så jag tycker vi slutar jiddra om petitesser och tar in ett större perspektiv. Språk ändras, de ändras ännu mer när de utsätts för extern påverkan och med tanke på den alltmer accelerande globala kommunikationen är det utan tvekan en revolution på gång. Oavsett vad vi tycker.

Heja utveckling!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-03 14:16
Ursprungligen av bossep:

Framförallt känner jag mig lastgammal!

"Barnen idag växer upp in en värld där de obehindrat kommunicerar över enorma avstånd, över språkbarriärer och kulturklyftor. Jag vågar lova att ungarna som springer runt i WoW eller Second Life struntar fullständigt i om folk de möter är muslimer, högerkristna amerikaner, kineser eller homosexuella. De är där för att träffas och göra saker tillsammans."

Det älskar jag. Så fungerar jag själv.

Ditt exempel " "d e juh ql å va hemma å kolla tv när mane ledi å har cash"." är väl ett exempel från Stockhlomstrakten (rätt stavat?). Jag är helt på att sms språket varierar mellan olika delar av Sverige?

Nu var det inte för att kommentera som jag kom in här nu. Det var för att fråga. Hur stavar du det här?

'Komma igång' eller 'komma i gång'

'istället för' eller i stället för'

Jag har massor av fler exempel som jag för tillfället inte minns.

Jag har svårt för särstavning, men det hndlar mest om osäkerhet.

Komma igång heter det. Annars kommer du i en gång, och det är väl inte allmänt accepterat beteende i de flesta fall

Sen heter det väl "i stället för" såvitt jag vet.... är inte helt 100% på detta dock.

Mitt första inlägg i en av dessa oändliga språk debatter.

Hur är det egentligen med personer som ofta/alltid särskriver, har de svårare att ta till sig korrekt skriven text?

Gör vi som sällan eller aldrig särskriver svårare för dem att läsa våra inlägg?

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Mitt första inlägg i en av dessa oändliga språk debatter.

Hur är det egentligen med personer som ofta/alltid särskriver, har de svårare att ta till sig korrekt skriven text?

Gör vi som sällan eller aldrig särskriver svårare för dem att läsa våra inlägg?

Ihop skrivning är säkert inget större problem för de som regelmässigt särskriver.

  • Medlem
  • 2007-06-03 18:03

Särskrivning i sig behöver inte innebära att man inte kan läsa vad som skrivs, däremot kan det störa språkrytmen. Språkdebatter är för övrigt ett ord Det som däremot kan vara en fara när det gäller särskrivning, är att människor med sämre språkkunskaper kan få det svårt att förstå vad som avses. Är man nybörjare i ett språk kan man kanske inte lika lätt skilja på om någonting är felaktigt eller korrekt, och därför få en annan uppfattning än den som avses.

Finns massor med saker som gör just svenska svårt för nybörjare. För att nämna ett exempel; grav och akut accent. Om vi skriver att tomten står på tomten, kan det vara väldigt svårt för en nybörjare att förstå om detta är en taftologi eller om det är normalt språkbruk.

Jag tycker var och en får skriva som den vill, däremot håller jag inte med om att särskrivning och grammatikfel bidrar till vårt språks utveckling. Det gör däremot alternativa stavningar av enskilda ord, eller inadekvat användning av desamma.

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Mitt första inlägg i en av dessa oändliga språk debatter.

Hur är det egentligen med personer som ofta/alltid särskriver, har de svårare att ta till sig korrekt skriven text?

Gör vi som sällan eller aldrig särskriver svårare för dem att läsa våra inlägg?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag tycker var och en får skriva som den vill, däremot håller jag inte med om att särskrivning och grammatikfel bidrar till vårt språks utveckling. Det gör däremot alternativa stavningar av enskilda ord, eller inadekvat användning av desamma.

Så din felstavning av tautologi ska alltså tolkas som ett led i språkets utveckling?

  • Medlem
  • 2007-06-03 18:30

Nope, snarare rent slarv från min sida, eller är det okunnighet? Är ännu inte helt sams med mig själv i just det här fallet ;). Förmodligen ett bevis på ett ord som jag så ofta använder i talspråk, men mer sällan i skriftspråk, med resultatet att jag skrev som jag talar. Bra att du påpekade det dock, för dels skärper jag mig nog i fortsättningen och dessutom fick jag bevisat att jag inte inbillar mig att jag på något sätt är ofelbar

Ursprungligen av plastocid:

Så din felstavning av tautologi ska alltså tolkas som ett led i språkets utveckling?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Språkdebatter är för övrigt ett ord

Hehe. Det var därför jag tillförde "sällan" framför "aldrig" i mitt inlägg ovan

Jag tycker att de flesta här på 99musik skriver bra. I alla fall om man jämför med folk på ett bilforum. Jag hänger en del på just ett bilforum och där verkar ambitionen att skriva rätt vara noll och ingen. 99musik håller förbaskat hög nivå i många avseenden.

Jag har också lite svårt att förstå varför man skall ha två lägen när man skriver; ett officiellt och korrekt skriftspråk och ett lite slavrvigt och inte-så-noga-skriftspråk? Det måste ju vara skitjobbigt att behöva tänka på hur man skall skriva i vissa lägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 14:28
Ursprungligen av Real Parakeet:

Jag har också lite svårt att förstå varför man skall ha två lägen när man skriver; ett officiellt och korrekt skriftspråk och ett lite slavrvigt och inte-så-noga-skriftspråk? Det måste ju vara skitjobbigt att behöva tänka på hur man skall skriva i vissa lägen.

Det finns inte två, jag har massor av nivåer. Har du bara en nivå på till talspråk? Pratar du likadant om du föreläser, går till banken, är på dejt eller träffar en barndomsvän?

Jag upplever att det kommer rätt naturligt för mig, jag har inget intresse av att förställa mig för att förenkla mitt språk, däremot gör jag det ändå i massor av sammanhang. Jag jobbar med kommunikation, och det ger mig ett mervärde att vara väldigt vardaglig i vissa sammanhang.

Skriver man dåligt så borde man väl uppskatta när någon korrigerar ens fel så att man lär sig, under förutsättning att det sker på ett respektfullt sätt. Är man så känslig att man inte klarar av en kommentar om ens språk och samtidigt har problem med att skriva så bör man hålla sig borta från sammanhang där man kan riskera att utsättas för denna djupt kränkande behandling.

Om man å andra sidan skriver fel för att man inte orkar anstränga sig så borde man väl inte beröras ett dugg av kommentarer kring ens språk, man vet ju själv att man kan prestera bättre och därför behöver man inte ta illa upp av en tillrättavisning. Trivs man inte med att bli tillrättavisad så kan man ju bara skriva korrekt i stället.

Båda ovanstående punkter gäller bara om det hela sköts på en lagom trevlig nivå, när det börjar bli dålig stämning är det en helt annan situation i mina ögon. Jag kan hålla med om att man kan ifrågasätta varför någon ska behöva påpeka någon annans språk över huvud taget, men samtidigt tycker jag inte att det är en så stor grej att man behöver bli irriterad på det.

Det är bevisligen så att språket står i ständig förändring men jag kan inte se det som ett argument för att inte försöka vårda det språk vi har eller för att folk inte skulle ha nytta av att lära sig ett "korrekt" språkbruk.

Citat:

Jag vet personligen människor som tagit väldigt illa vid sig när självutnämnda språkpoliser gått beserk och som en följd slutat att deltaga i det rummet. Personer som inte på något vis är ointelligenta men lätt glömmer någon bokstav, har svårt att komma ihåg hur ord stavas och som har svårt att komma ihåg språkliga regler (t ex särskrivning som för andra är hur enkelt som helst).

Men visst är det lite märkligt att det på vissa forum är 75 - 80% dyslektiker som skriver? Jag vet personer som skyller sin dåliga bildning på att de har svårt för att läsa och skriva och att de inte kan rå för det. Jag tror att det i de flesta fall handlar om personer som helt enkelt gjorde något roligar på svenskalektionerna. Att då skylla på att man lider av lättare dyslexi är ju för sjutton ett hån mot de som verkligen har detta handikapp.

När det gäller olika nivå på det talade språket... jag upplever att jag inte har så många olika versioner av det. Jag pratar på ett sätt som är naturligt för mig oavsett om jag är på banken eller om jag sitter på en dejt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 15:30
Ursprungligen av Real Parakeet:

När det gäller olika nivå på det talade språket... jag upplever att jag inte har så många olika versioner av det. Jag pratar på ett sätt som är naturligt för mig oavsett om jag är på banken eller om jag sitter på en dejt.

Det är det som är poängen. Om du säger att du inte förändrar din kommunikation efter kontext så har jag naturligtvis ingen anledning att misstro dig, men känns det helt främmande för dig att man kan göra detta? Jag förändrar inte min kommunikation efter kontext på ett onaturligt sätt, utan just precis för att jag kommunicerar på ett sätt som känns naturligt för mig (föreläsningar od kanske får ligga utanför detta). Situationen, relationen till min omgivning, och min och andra människors kunskap om det som avhandlas påverkar mig hela tiden. Is it really so strange? som Morrissey sjöng.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-31 22:27
Ursprungligen av Real Parakeet:

Men visst är det lite märkligt att det på vissa forum är 75 - 80% dyslektiker som skriver? Jag vet personer som skyller sin dåliga bildning på att de har svårt för att läsa och skriva och att de inte kan rå för det. Jag tror att det i de flesta fall handlar om personer som helt enkelt gjorde något roligar på svenskalektionerna. Att då skylla på att man lider av lättare dyslexi är ju för sjutton ett hån mot de som verkligen har detta handikapp.

Det där är ju jävligt lätt att säga om man själv har lätt att skriva. Jag har inte heller pratat om att det nödvändigtvis handlar om dyslexi, men det är ju fantastiskt naivt att tro att de som har det lite svårare att skriva nödvändigtvis har lajjat bort sin skolgång och därmed får skylla sig själva. Det om något är väl ett hån?

Och om man ska gå in på det, så är det väl självklart att en som har det svårt för att läsa och skriva inte direkt har det som en fördel under sin utbildning? Det måste väl ändå alla begripa?

Min gamle handledare på universitetet brukade säga "Du ska inte skriva så att din bäste vän kan förstå dig, utan så att din värste fiende inte kan missförstå dig"

Det han ville betona med det är att flesta av oss skriver faktiskt för att bli förstådda (och kanske också uppskattade) och det uppnår man helt enkelt bättre genom att kunna anpassa sig till mottagaren.

Att tro att mottagaren kommer att anstränga sig för att förstå det man säger/skriver är enligt hans mening inte bara nonchalant, då man lägger över arbetett på läsaren, utan också naivt, eftersom "de flesta läsare är hopplöst lata av naturen"

Personligen har jag stor fördragsamhet med dem som skriver illa, men ännu större respekt för dem som skriver väl.

Det finns ytterligare ett litet skäl till varför det kan vara önskvärt att skriva någorlunda rätt, nämligen att det underlättar för sökmotorer, och därigenom för andra användare, att hitta det man skrivit.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-31 22:05

Håller helt med dig! Var ungefär det jag menade med mitt inlägg en liten bit ovan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-31 23:48

Den här stavningskontrollen vill att jag ska särskriva precis allting.. inte speciellt tillförlitligt för folk som har problem med det alltså.

Exempel: denna stavningskontroll föreslår att jag ska skriva ordet särskriva så här - "sär skriva."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-01 03:56

Aschå en vjä ligt rolig grej är att folk chom srkeiver iren här tråden har ahnvshträcnkt säg för att sckriva en så bra äsvenksla som jvmörjligt. Kolla bara på Korskjcoricdddanrden, så högtravande. Jag går emot scvhmöret! :confused:O:-):cool:

  • Medlem
  • 2007-06-01 10:43

Det här inlägget tillförde verkligen den här tråden en massa... väldigt insiktsfullt?!

Hör alla det nu, skriv nu inte korrekt och idiomatiskt för då blir det högtravande. Försök att skriva så att de som läser nätt och jämnt kan förstå er, så blir ni poppis.... eller nåt?!

Ursprungligen av PF:

Aschå en vjä ligt rolig grej är att folk chom srkeiver iren här tråden har ahnvshträcnkt säg för att sckriva en så bra äsvenksla som jvmörjligt. Kolla bara på Korskjcoricdddanrden, så högtravande. Jag går emot scvhmöret! :confused:O:-):cool:

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-01 07:59

Det är något intressant i den här debatten. Vissa människor fylls av hat- och våldstankar när de ser ett mellanslag på fel ställe. Själv var jag också sådan, men har lite gått ifrån det när jag rannsakade mig själv och insåg att jag började använda språket som ett medel för förtryck snarare än för kommunikation.

Visst, jag kan fortfarande bli lite irriterad när de i professionella sammanhang våldtar mitt kära språk, men min självterapi har åtminstone fått bort hatet mot stackars människor som inte förstår varför det ska vara så noga hur man skriver något för att få ha rätt till en åsikt. Folk som skriker ”särskrivning” och genom det försöker tillskriva sig någon form av pseudointelligens har jag dock börjat få svårare att acceptera...

  • Medlem
  • 2007-06-01 08:34

För alla som (precis som mig) har problem med att läsa text som är snedgrammatisk och vinkelstavad, läs boken "Ett öga rött" av Jonas Hassen Khemiri (http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=1105 för liten recension). Tog lång tid innan jag kände mig bekväm i språket pga alla felaktigheter (avvikelser från normen), men efter ett tag så slutar man fokusera så mycket på själva orden och tar till sig innehållet istället.

Själv skriver jag såhär, dvs som en del säkert uppfattar som styltigt och relativt högtravande, men det är mitt skriftspråk helt enkelt. Inget som jag lätt ändrar på. Oavsett om det är im/irc/sms/mail/forum/löksoppa, det blir i stort sett alltid samma stil.

Bevaka tråden