Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten inför WWDC keynote ikväll

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Capeman:

Nu menar Think Secret att vi får en iMac i alla fall:

http://www.thinksecret.com/news/0706imacwwdc.html

Intressant. Think Secret har haft mer fel än AppleInsider på sistone, men det blir förstås roligare om dom har rätt den här gången.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-07 23:46

Det jag ville ha sagt med mitt inlägg var att Apple nu på senare tid ofta förvånar folk. En Mac-mässa utan nya macar (inte ens iLife!), en tvåknappsmus efter 20 år eller nått etc.

Nu kanske jag är lite optimistisk, men mina exempel ovan tycker i alla fall jag visar på att man inte alltid kan räkna med Apple och se på det som de har gjort tidigare.

Sen var visserligen telefonen ett långlivat rykte, liksom en Widescreen-iPod, det har jag aldrig förnekat. Grejen var bara den att (vad jag kommer ihåg i alla fall) att båda dessa produkter skulle dröja lång tid innan de skulle presenteras.

Hoppas du förstår nu då...

Ursprungligen av Adzam 1:

Mmm, just det, MACworld ja.

Mässan från samma företag som aldrig skulle skapa en mus med två knappar. Samma företag som inte skulle ha video på iPoden. Samma företag som släppte en ny iPod och en ny telefon även om ingen hade räknat med det.

MacWorld Expo arrangeras av IDG, inte av Apple.

Det jag ville ha sagt med mitt inlägg var att Apple nu på senare tid ofta förvånar folk. En Mac-mässa utan nya macar (inte ens iLife!), en tvåknappsmus efter 20 år eller nått etc.

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Säger du att det troliga är att det vi har framför oss är en utvecklarmässa som i första hand inte är riktad mot utvecklare?

Ursprungligen av Marcus K:

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Säger du att det troliga är att det vi har framför oss är en utvecklarmässa som i första hand inte är riktad mot utvecklare?

Rätta mig om jag har fel, men Keynoten är väl inte det enda som händer under WWDC? Åker utvecklare dit från hela världen, och betalar dyra pengar, bara för Keynoten?

Argumentet att WWDC bara är för utvecklare tycker jag är ganska tunt, för keynoten följs lika mycket av pressen som av utvecklarna. Sen när pressen gått hem kommer allt det gottiga som utvecklarna vill ha. Men att inte Apple skulle utnyttja gratis-PR som keynoten till t.ex. en helt ny iMac bara för att det är en utvecklarkonferens tycker jag låter konstigt.

Nu kanske jag är lite optimistisk, men mina exempel ovan tycker i alla fall jag visar på att man inte alltid kan räkna med Apple och se på det som de har gjort tidigare.

Absolut, Apples och Jobs förmåga att spara på hemligheter och överraska är en del av charmen. Men jag vill bara inte att folk ska ha överdrivna förväntningar, en del kanske inte ens förstår att WWDC är en utvecklarkonferens och inte en vanlig Macworld-mässa.

Historiskt sett, vilket Apple förstås kan bryta mot när dom vill, har vi sett relativt få hårdvarunyheter och inga konsumentprodukter:

Hårdvarurelaterat på WWDC de 4 senaste åren:
2006: Mac Pro lanseras
2005: Övergången till Intel
2004: 30" Cinema HD Flat Display lanseras
2003: PowerMac G5 lanseras

Enligt de senaste ryktena verkar vi få se en ny iMac så redan där bryter Apple mot trenden, om Think Secret har rätt. Och jag kan inte tänka mig att Jobs pratar utan att ta med iPhone nu när det ligger så nära inpå. Och allt kan som sagt hända, men folk bör vara beredda på att det också kan bli mycket tekniskt snack om 10.5 och mjukvara inriktat på utvecklare.

Här är en ny gissning/förhoppning:

• Äkta upplösningsoberoende

Tekniken är redan påbörjad i Mac OS X, det är ingen hemlighet, men än har inte Apple tagit det fullt ut. Jag hoppas 10.5 fullbordar tekniken och låter användaren på ett smidigt sätt skala om hela gränssnittet som det passar en (och med ett snyggt resultat, förstås).

Joy of Tech har lyckats lista ut nyheterna i 10.5:
http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/970.html

Ursprungligen av Adrian B:

Joy of Tech har lyckats lista ut nyheterna i 10.5:
http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/970.html

<offtopic>

Angående sista punkten: http://vagnretur.nu/2007/02/12/mailtobedagammfolkse/

</offtopic>

Det här kanske är ett bakvänt sätt att resonera, men jag tror nog Steve Jobs gärna vill ta tillfället att prata om någon ny hårdvara. Nya MacBook Pro kom för bara några dagar sedan, så det hade varit lätt att skjuta upp lanseringen av den, om Jobs inte hade haft någon annan hårdvara att presentera.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det här kanske är ett bakvänt sätt att resonera, men jag tror nog Steve Jobs gärna vill ta tillfället att prata om någon ny hårdvara.

Typ... iPhone?

Typ... iPhone?

Kan ju hända, men det är inte vad mina förhoppningar handlar om. Klart roligare med nytt i stil med Mac Pro, iMac eller nya skärmar.

Men den som lever får se… Än så länge finns det ju inga rykten man törs tro på den här gången.

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-08 10:54

Jag ska med andra ord vänta på att beställa en Xserve raid? Börjar bli väldigt ont om utrymme på mina!

• Medlem
  • Nacka
  • 2007-06-08 11:16

• Massor av 3D i Leopard
• Fördjupat samarbete med Google

En ny iSight är kanske lite fjuttigt på en proffsmässa?

Ursprungligen av Asterraster:

En ny iSight är kanske lite fjuttigt på en proffsmässa?

Näe, har för mig att de lanserade iShight just på en utvecklarexpo, och de i närvarande fick med sig en varsin hem dessutom

Men en ny vore najs, jag vill ha en!

Ursprungligen av Yorick:

• Massor av 3D i Leopard
• Fördjupat samarbete med Google

Låter som två bra gissningar.

Låter som två bra gissningar.

Väldigt bra gissningar.

Pinsamt men jag drömde om keynoten inatt - snacka om att kännas nördig, men i drömmen visade de upp et helt nytt gui med multi touch möjlighet.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-08 14:13

Roligaste inlägget idag! Pinsamt..

Själv tycker jag iofs också att ett nytt utseende på hela GUI:et skulle sitta fint. Kanske integreras iLife helt i OS:et också, och kanske får vi ännu fler gratisprogram på det viset.. vem vet.

Ursprungligen av boris91:

Roligaste inlägget idag! Pinsamt..

Uppriktighet blandat med ironi och självinsikt brukar bli komiskt

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-08 16:57

Uppdaterad Mac Pro med bl.a. nytt grafikkort, troligtvis 8G från Nvidia. Kanske nytt utseende.

Blir garanterat endast: Försäljningsupdates i miniformat, berätta hur hårt iPod pwnar Zune, Leopard, iPhone. That's it, garanterat.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-08 17:12
Ursprungligen av SthlmsKille82:

Blir garanterat endast: Försäljningsupdates i miniformat, berätta hur hårt iPod pwnar Zune, Leopard, iPhone. That's it, garanterat.

Tyvärr har du nog rätt. Senaste macworld var ju fruktansvärt trist. *Jippie... en iphone som kommer först om ett år... utan 3g. Hurra...*

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-08 19:02
Ursprungligen av C.K.:

Tyvärr har du nog rätt. Senaste macworld var ju fruktansvärt trist. *Jippie... en iphone som kommer först om ett år... utan 3g. Hurra...*

3G är inte vidare intressant för kofösarna. De har väl inte kommit så långt? Jag tror på en ny Mac Pro.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-08 19:29
Ursprungligen av bossep:

3G är inte vidare intressant för kofösarna. De har väl inte kommit så långt? Jag tror på en ny Mac Pro.

Det är helt rätt och troligtvis anledningen till att iphonen inte har 3g utan edge. Men världen består ju inte enbart av usa...

Ursprungligen av C.K.:

Senaste macworld var ju fruktansvärt trist. *Jippie... en iphone som kommer först om ett år... utan 3g. Hurra...*

Jag tyckte den var en höjdarkeynote. Tyckte du inte iPhone i sig var spännande då? Det är ju det största Apple släppt sedan iPoden och det kommer kanske rent av att förändra hela smartphone-marknaden, så då är det väl värt att få lägga fokus på det?

Sen så kommer den ju faktiskt redan nu i juni i USA och vad gäller 3G så är det inte klart ännu hur telefonen ser ut när den når Europa. (Och edge är inte så taskigt heller för den delen, om den nu inte får 3G ändå. Det viktiga med telefonen är ju ändå det revolutionerande gränssnittet.)

Jag tyckte den var en höjdarkeynote. Tyckte du inte iPhone i sig var spännande då? Det är ju det största Apple släppt sedan iPoden och det kommer kanske rent av att förändra hela smartphone-marknaden, så då är det väl värt att få lägga fokus på det?

Sen så kommer den ju faktiskt redan nu i juni i USA och vad gäller 3G så är det inte klart ännu hur telefonen ser ut när den når Europa. (Och edge är inte så taskigt heller för den delen, om den nu inte får 3G ändå. Det viktiga med telefonen är ju ändå det revolutionerande gränssnittet.)

Förra keynoten var helt klart den bästa på många år, inte pga av själva grejen med mobiltelefoni utan för att multi-touch nu kommer till konsument på allvar. Jag hoppas på att denna keynote har liknande dignitet och kommer med oväntade saker som vi inte trodde skulle komma.

Sen får gärna S. Jobs dra på extra med alla superlativ - det är show och underhållande, jag skrattar friskt åt dessa och ja många boom vill jag ocksåhöra.

• Medlem
  • Nacka
  • 2007-06-08 17:37

Min gissning

En samling trådar med:
- 70 % inlägg som börjar med olika former av
"Jaaaa - jag har redan beställt en xxxx med yyyy..."

- 10 % inlägg som börjar med varianter på
"Typiskt snålApple - om man ändå satsar på zzzz borde man åtminstone få..."

- 8 % inlägg som inleds med variationer på temat
"Neeej - mjukvara/telefoner/TVtillbehör är väl kul men det fanns inga nya maskiner som proffsen verkligen kan ha till..."

- 8 % inlägg med början i stil med
"Oj då - det blev visst ingen teleportör, bränslecellstrimmer eller..."

- 3 % inlägg med onda aningar om Steve Jobs hälsa baserat på kvällens klädval eller upprepade harklingar, heshet etc

och

- 1 % som fastställer alternativ på

"Ja, ja - relativt hyggligt men i september kommer i allafall..., NEDRÄKNINGEN HAR BÖRJAT!!!"

Ursprungligen av Wiberg:

En samling trådar med:

- 13 % inlägg som innehåller orden "besviken" eller "besvikelse" från neggomänniskor som förväntat sig produkter som inte är fysiskt möjliga att tillverka, som inte förstått att det är en utvecklarmässa och samtidigt helt saknar förmåga att ta till sig det som faktiskt presenterades samt gärna radar upp allting som inte uppdaterades trots att inte en enda ryktessajt påstått att det skulle ske.

Nu jävlar börjar det likna något; årets första spyshot!

Men inte en iHome i en hiss; nä, en testkörning av keynoten ska ha fotograferats, och just den sliden där specarna för en bärbar, liten mac med 10" skärm presenteras. Kul!

http://www.macrumors.com/2007/06/08/spy-shot-wwdc-presentation-slide/

Bevaka tråden