- gusax840
- Medlem ●
- Linköping
- 2007-06-10 13:28
Låt oss för ett ögonblick låtsas som att jag kommit en bit in på planeringen för en xmltv-widget version 2. Vi kan även, på goda grunder, låtsas att denna nya version kommer skrivas om från grunden så ingen kod från version 1 kommer leta sig in i version 2.
Jag har personligen en ganska god uppfattning om vad det är som krånglar och bör göras om i version 1, men det är mest grejer "bakom kulisserna". Buggar, diverse begränsningar i koden osv. Sett till det stora hela är jag väldigt nöjd med hur version 1 funkar "utåt sett", dvs det man ser. Inforutan, programmen, loggorna osv. Jag saknar bara ett fåtal funktioner, ingen av dem livsviktiga. Jag stöter heller inte på några buggar när *jag* använder widgeten.
För två år sen (blir det snart...) när jag påbörjade arbetet med widgeten så fick jag många tips från folk på forumet rörande alla möjliga aspekter. Flertalet av dessa tips var väldigt bra och har kommit mig själv till nytta genom att widgeten blivit bättre sedan tipsen implementerats. Flertalet av dessa tips av dem hade jag förmodligen inte kommit på själv utan hjälp utifrån.
Nu tänkte jag ju givetvis att eftersom det funkade bra förra gången så varför inte köra samma sak igen?
Som en liten brasklapp kan vi ju bara lägga till följande... det här innebär inget som helst löfte från min sida att verkligen tillverka en version 2. Widgeten kodas helt i mån av tid och intresse. Att jag började koda på version 1 för två år sen var för att ville ha en tvguide i datorn som fungerade som *jag* ville Och det gör version 1.
Att jag sen lade ut resultatet var mer som en schysst grej, jag tjänar ju inga pengar på det eller sätter likhetstecken mellan lycka i livet och att så många som möjligt ska köra min widget eller så... Men jag har fått en del tackmail genom åren och det är ju alltid trevligt
Dock! Även om widgeten i grund och botten enbart tillverkas för en enda person (mig) så innebär det inte att mina åsikter alltid är de bästa. Det har fyndiga förslag under de här två årens utveckling redan visat och förbättringarna har ju kommit mig själv till del också genom att widgeten blivit bättre.
För den som är på det humöret så mottages därför gärna konstruktiva* svar på dessa frågor:
- Vad retar du dig på i nuvarande version ?
- Hur skulle du vilja förbättra widgeten så att du inte retar dig på just den här saken längre?
Stör du dig på fler saker så fram med dem bara, men svara gärna på samma fråga två gånger då (en gång per irritationsmoment) för då kan jag klippa och klistra grejerna sen om jag skulle känna för det.
* konstruktiva = Rapa inte bara ur dig vad som retar dig utan ge även ett förslag på hur man kan få bort irritationsmomentet. Sannolikheten är ju rätt hög att jag själv inte irriterar mig på samma sak (eftersom det inte är åtgärdat än) och då behöver jag ju övertygas om att ditt förslag är bättre, annars blir det samma visa i version 2
Har du inget 99-konto och inte orkar skaffa det heller så funkar mail också bra: gustav.axelsson (snabel-a) gmail.com
Rena klagomål utan konstruktiva förslag riktas med fördel istället hit.