Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPod 30GB har för låg volym i hörlurarna

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sunkhead:

[...] EU-lagen som alla här tycks vurma för. [...]

Om det betyder att vara positivt inställd till den, så nej. Dock så anpassar vi oss till den eftersom den finns, och vi inte har så mycket att säga till om i frågan. Det blir ju inte bättre av att vi bara sitter och gnäller.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-19 01:10

Stått och jobbat 9 timmar med Ipod G5 med Koss the Plugg lurar. Funkar skitbra.

Hur orkar du lägga så mycket tid? Lägg all energi på att samla in pengar
till rädda barnen istället. För där har du ett verkligt problem. Okej, kanske ett problem för dig
men det verkar mer som det är fel på dina öron eller hörlurar.

Att snacka om mörklägning känns bara löjligt, varför ska Apple tala om något de inte behöver?
En av anledningarna till begränsingen var ett fall i Usa där en person stämde Apple för
att ipoden INTE hade volymbegränsning. Så det är väl för att gardera sig. Men du kanske
kan stämma dom också? Då kanske de tar bort volymreglaget. Det vore toppen!

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-19 01:15

Det måste finnas kraftreserver för njutbar lyssning

Det är synd på en i övrigt bra produkt att ljudstyrkan bara får vara 100dB. Man pratar mycket om inear m.m. som kan stänga ute störande ljud. Jag vill ha så högt ljud att jag omöjligt kan uppfatta ex.ljudet från tbanan med en öppen lur. När jag lyssnar med lurar på min hemmaanläggning hör jag absolut ingenting telefon dörrklocka trafik samtal etc.(förutom i pianopianissimo passager ex första takterna första satsen av Schuberts 8:a h-moll.
Har du inte kraftreserver till ett rejält ljudtryck försvinner dynamiken i musiken.
Att alltid köra full volym (vilket är ett måste när det gäller Ipod), innebär att du fär distrution vid höga "inspelningsnivåer" (bas och diskant "spricker" etc.

Ursprungligen av sunkhead:

Det är synd på en i övrigt bra produkt att ljudstyrkan bara får vara 100dB. Man pratar mycket om inear m.m. som kan stänga ute störande ljud. Jag vill ha så högt ljud att jag omöjligt kan uppfatta ex.ljudet från tbanan med en öppen lur. När jag lyssnar med lurar på min hemmaanläggning hör jag absolut ingenting telefon dörrklocka trafik samtal etc.(förutom i pianopianissimo passager ex första takterna första satsen av Schuberts 8:a h-moll.
Har du inte kraftreserver till ett rejält ljudtryck försvinner dynamiken i musiken.
Att alltid köra full volym (vilket är ett måste när det gäller Ipod), innebär att du fär distrution vid höga "inspelningsnivåer" (bas och diskant "spricker" etc.

Låter nog snarare som att det är fel på både dina öron och att du behöver ett par hörselskydd över dina pluggade lurar om du inte vill ha NÅGON möjlighet att höra någonting annat alls, speciellt inte när det gäller högljudda saker som Tbana.

Du är ute på rätt hal is min vän, jag förstår att du inte går tillbaks till affären, de hade ju antagligen bara skrattat åt dig?

Ursprungligen av sunkhead:

Det är inget fel på min Ipod den har rätt volym. Problemet är bara att ljudet är skit när man inte kan spela mer än skvalmusikvolym i ett varuhus.
Att byta hörlurar eller ta bort ljudspärren måste väl strida mot EU-lagen som alla här tycks vurma för.

Lagen gäller tillverkare, så du får gladeligen ta bort spärren utan att polisen kommer och knackar på dörren. Men Apple och andra tillverkare får inte ge dig möjligheten.

Så om du nu inte vill/orkar/kan ge dig i kast med det eller skaffa bättre hörlurar så föreslår jag att du letar upp en gammal Walkman på Blocket. Dessa tillverkades långt innan EU bestämde sig för att ha en åsikt om hur mycket ljud ett europeiskt öra tål.

Ursprungligen av ohennig:

Lagen gäller tillverkare, så du får gladeligen ta bort spärren utan att polisen kommer och knackar på dörren. Men Apple och andra tillverkare får inte ge dig möjligheten.

Så om [B]du nu inte vill/orkar/kan ge dig i kast med det eller skaffa bättre hörlurar så föreslår jag att du letar upp en gammal Walkman på Blocket. Dessa tillverkades långt innan EU bestämde sig för att ha en åsikt om hur mycket ljud ett europeiskt öra tål.

[/B]

Jag är nästan säker på att detta inte stämmer. När jag började köpa CD-walkmans(och även någon senare kassett walkman) diskuterades det om europeiska volymgränser.

Ursprungligen av theplague:

[/B]

Jag är nästan säker på att detta inte stämmer. När jag började köpa CD-walkmans(och även någon senare kassett walkman) diskuterades det om europeiska volymgränser.

Vill minnas att volymbegränsningen är ett senare påfund, typ sent 1900-tal, tidigt 2000-tal, en det är klart jag kan ha fel. I så fall får han väl köpa en vanligt hemstereo, dieselaggregat, 2,5mm->3,5mm-adapter och bygga någon ryggsäckslösning.

Hur i helafriden kan inte högsta volymen på iopdden räcka? Jag får ont i öronen om ja går över 50%. Köp ett par Shure 5e för 3.5k så får du bra ljud.

Ja skulle tippa på att de är dina öron som börjar ge vika och inte ipoden.

sunkhead:
Är det VERKLIGEN så att du hittat till volymbegränsningen(den som inte fanns på första nanon eller i shufflarna) i inställningsmenyn och satt den till max?
Låter helt otroligt om så är fallet...

Det här är fan inte sant!
Detta är alltså en av idioterna som tvingar oss andra att lyssna på sin egen musik på t-banan / bussen / café etc. (Öppna lurar på full kräm - sluuuta!!)

Ska vi inte samla ihop till ett par Koss the Plug (typ 200 kronor) till honom? Då kan han lyssna på 40% ljudvolym och ändå inte höra ett enda dugg utanför musiken? Då kanske hans öron överlever 16-årsdagen också!

Allvarligt talat - var nånstans i produktinformationen står det att han är garanterad en viss ljudvolym? Svar: ingenstans! Att produkten inte har lika högt ljud som i hans föreställning av produkten är ju ingens problem förutom hans eget.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-19 12:13
Ursprungligen av sjovall:

Det här är fan inte sant!
Detta är alltså en av idioterna som tvingar oss andra att lyssna på sin egen musik på t-banan / bussen / café etc. (Öppna lurar på full kräm - sluuuta!!)

Ska vi inte samla ihop till ett par Koss the Plug (typ 200 kronor) till honom? Då kan han lyssna på 40% ljudvolym och ändå inte höra ett enda dugg utanför musiken? Då kanske hans öron överlever 16-årsdagen också!

Allvarligt talat - var nånstans i produktinformationen står det att han är garanterad en viss ljudvolym? Svar: ingenstans! Att produkten inte har lika högt ljud som i hans föreställning av produkten är ju ingens problem förutom hans eget.

Tack. Vi kanske kan avsluta tråden nu?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-19 14:50

Tack för epitetet "Idiot"

Jag har aldrig och kommer aldrig att lyssna när jag åker kollektivt (vilket bara är flyg).
Jag har shurelurar jag har testat leksaken "Koss the Plug"
Enda gången jag kan få vettig volym ur ipoden är när jag kopplar den till mina "elekrtostater"(med separat hörlurssteg).
Jag förstår att jag har trampat på en mycket öm tå när jag har kritiserat Apple (Ipod).
Självklart blir man besviken när spelaren bara ger 100dB ut och en "normal" konsertvolym ligger runt 120dB.
Orginalljudet i ex.v. USA sålda Ipod har inte tillkommit genom en slump. När man går med på att frivilligt "sabotera" sin egen produkt i stället för att ex.v. bojkotta den Europeiska marknaden visar detta att Apple fullständigt skiter i sina kunder och att man går med på vad som helst bara pengarna rullar in. Slutligen det märkligaste av allt, kunderna bara "lallar med" och tycker att Ipodens "orginalvolym" är kass men att EU har lyckats med att hitta den perfekta volymen. Detta kallas normalt för att vara "nyttig idiot" här på forumet heter det "att anpassa sig".

Ursprungligen av sunkhead:

Jag förstår att jag har trampat på en mycket öm tå när jag har kritiserat Apple (Ipod).
Självklart blir man besviken när spelaren bara ger 100dB ut och en "normal" konsertvolym ligger runt 120dB.
Orginalljudet i ex.v. USA sålda Ipod har inte tillkommit genom en slump. När man går med på att frivilligt "sabotera" sin egen produkt i stället för att ex.v. bojkotta den Europeiska marknaden visar detta att Apple fullständigt skiter i sina kunder och att man går med på vad som helst bara pengarna rullar in. Slutligen det märkligaste av allt, kunderna bara "lallar med" och tycker att Ipodens "orginalvolym" är kass men att EU har lyckats med att hitta den perfekta volymen. Detta kallas normalt för att vara "nyttig idiot" här på forumet heter det "att anpassa sig".

Kritisera den som kritiseras bör. Det du upplever som ett problem är inte Apples fel, och det är det jag reagerar på. Det är lagstiftarna du ska rikta din ilska emot, eller ännu hellre försöka påverka så att de kan ändra lagstiftningen.

Och varför skulle Apple bojkotta en miljonmarknad när ingen annan tillverkare av musikspelare skulle få för sig att göra det? Som företag har de en huvuduppgift och det är att tjäna pengar och att då ge bort marknaden helt till konkurrenter som gladeligen "saboterar" sina produkter för att sälja.

Om sen det är rimligt att 120dB är lämpligt som normal konsertvolym kan man ha olika åsikter om. Jag delar nog inte din skulle jag tro.

Ursprungligen av sunkhead:

Jag förstår att jag har trampat på en mycket öm tå när jag har kritiserat Apple (Ipod).
Självklart blir man besviken när spelaren bara ger 100dB ut och en "normal" konsertvolym ligger runt 120dB.

Men herregud...
Det är nog väldigt få som vill ha konsertvolym i sina lurar eftersom volym över (vad är det nu det är?) 70Db räknas som buller och inte är alls speciellt bra för öronen.
själv lyssnar jag kanske en smula högre också, men det har ju påverkat mina öron också, så det är nog bara bra för dig om du skaffar ett par lurar som utesluter annat ljud istället för musik som överröstar det.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-19 22:16

Nu är det ju så att om man läser gamla trådar så är jag ju inte ensam om att anse att Ipod låter dåligt och har för låg volym. Jag har sett minst 20 trådar om hur man tar bort ljudspärren. Det märkligaste i den här historien är att det finns dom som litar mer på politiker än på Apple när det gäller lämpligt ljudtryck. Jämför man andra spelare Iriver,Creative etc så har dessa ett betydligt högre ljudtryck än Apples EU-volym.
Lagen är i sig helsjuk då man undrar hur man mäter 100dB ur förstärkaren!!!! utan att ta hänsyn till belastningen. En ganska normal känslighet för en HiFihögtalare är 90-100dB/1W vid 1m avstånd. Man talar aldrig om vilket ljudtryck en förstärkare ger (omöjligt om man inte känner till belastningen)utan man anger effekt vid olika impedanser.
Jag har inte lyckats med att hitta hur man skalll mäta ljudtrycket enligt EUs bestämmelser eller varför just 100dB skall vara gränsen. Det hade varit intressant om någon här kunde förklara..

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-19 16:53

Jag tror heller inte att det handlar om att du, som du menar, "trampat på en mycket öm tå när jag har kritiserat Apple". Jag tror att de flesta som luftat sina åsikter i den här tråden upplever ljudnivån som helt godkänd, och att de flesta aldrig behöver köra sina iPoddar på maxvolymen.

Jag håller dessutom med ohennig - att ha 120dB konstant i öronen låter inte alls nyttigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-20 12:08

Men om du då hade detta "problem" med dina två första iPoddar, varför köpte du då en tredje?

/lobben, som själv kör volymen på 1/2 hemma och 2/3 ute på stan på sin nano.

Sunkhead:
Då är ditt problem inte iPoden utan EUs stadgar, eller hur, så sluta gnälla nu för fan.

Jag hade min på max innan, sen tog jag bort ljudspärren, och tyckte det blev alldeles för högt, så nu är ljudspärren på igen, samt att jag inte ens har den på max längre. Min öron ville inte det.

Om du är ute efter konstruktiv hjälp med hur du ska lösa ditt problem så är du ute på cyklar när du kastar random skit överallt, för det hjälper varken dig eller någon annan.
Ta bort ljudspärren, testa igen, gå till en hifi-affär och testa ett par slutna hörlurar och se om du är nöjd, är du inte nöjd så skyll dig själv för att du köpt tre iPods där du fått samma resultat hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 16:15

Av ren nyfikenhet:

Hur mäter ni ljudtrycket från en mp3-spelare?

Någon som vet vilket effekt som Ipoden har angivet i mW?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-07-12 16:41

Nej jag är mycket nyfiken. Helt klart är dock att ljudet är helkass och volymen som i en Bontempi leksakskeyboard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 19:03

Har bara testat nano men den hade inte värst mycket kräm.

Jag letar ny musikspelare men de flesta tillverkare vill inte uppge vilken effekt det är i förstärkaren. Rätt underligt tycker jag. Man skulle inte köpa en stereo utan att veta vilken kapacitet den har.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-07-12 22:15

Nej det är inte mycket "kräm" i ipod. Har provat Iriver och Creativespelare och deras volym är mycket högre än volymen i Applespelarna (konstigt för Iriver och Creative säljs ju också inom EU).

Ursprungligen av sunkhead:

Nej det är inte mycket "kräm" i ipod. Har provat Iriver och Creativespelare och deras volym är mycket högre än volymen i Applespelarna (konstigt för Iriver och Creative säljs ju också inom EU).

Men snälla lilla, ge dig nu...

Jag har en iPod 80GB "Video" som är inköpt i Danmark. Den enda volymbegränsning som existerar är den som finns i inställningarna. I mitt fall har jag för mig att den var inställd på maxvolym redan när jag köpte iPoden.

Innan min iPod hade jag en iAudio M3, en hårddiskbaserad MP3-spelare med gott stöd för OSS codecs och lossless. Den hade även helt fantastiskt ljud med massor av inställningsmöjligheter (personlig equalizer, surround-simulator osv).

Min iPods ljudkvalitet och volym matchar M3ans utan några större problem alls, när jag lyssnar med ett par Sennheiser CX300. Förvisso, det är inga lyxlurar, men det är banne mig inget fel på dem heller. När det kommer till kvalitet i både konstruktion och ljud knäcker de vilka Koss The Plug som helst.

Allt ditt snack om 100 vs 120 dB är fullkomligt taget ur röven, såvitt jag kan läsa mig till. Kom tillbaka när du har mätt själv och på ett vetenskapligt sätt bevisat att din iPod och en vanlig konsert ligger på runt de volymnivåerna. För övrigt är många konserter i Sverige begränsade till 100dB (och brukar sällan, om någonsin, gå över 102-103dB) enligt lag.

Med mina CX300 inear-hörlurar kan jag, som mest, ha på runt 50% vid musik och 70% vid film, innan jag börjar få allvarligt ont i öronen. Jag har ingen aning hur många decibel dessa värde representerar, och jag tänker inte hitta på värden rakt av som du verkar tycka om att göra.

Om jag var du skulle jag sluta kasta skit på Apple (som inte gjort något fel alls. Om du tänker envisas med att klaga, klaga på EU) och få mina öron undersökta. Du har inte möjligtvis redan märkt av att folk måste skrika åt dig för att du ska höra dem alls?

Till sist vill jag citera Wikipedias svenska sida om decibel

Citat:

Hörselns smärtgräns ligger mellan 115 och 130 dB(SPL), beroende på ljudets frekvens. Vid de frekvenser där örat är som mest känsligt kan 115 dB räcka för att man ska uppleva stark smärta, medan frekvenser som örat är mindre känsligt för kräver något högre ljudtryck för att ge samma smärtupplevelse.

Citat:

Särskilt i populärvetenskapliga sammanhang är man nästan alltid omedveten om att en angivelse av ett "naket" dB-tal utan definition av 0-läge och vägningskurva inte är meningsfullt!

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-07-18 17:50

Faktum kvarstår, det är låg volym i ipod. Eu bestämmelserna säger 100dB, jag är också intresserad av att veta hur man mätt. Att det är (för)låg volym bevisas ju inte minst av alla trådar om problemet och att man måste välja lågimpedanslurar för att få vettigt ljud. Jag vill kunna använda samma lurar som man kan använda till ipods som inte är volymbegränsade och jag vill kunna ansluta ipoden till en musikanläggning utan att behöva ha max volym. Jag förstår inte vad du menar med "endast volymbegränsining i inställningar" då även Danmark är ett EU-land och 100dB gränsen faktiskt existerar. (Gopod fungerar tyvärr inte för Ipod 5.5 men lyssna på en "upplåst" ipod eller en pod köpt utanför EU så kommer du att märka en enorm skillnad på volym).Att sätta en "dB mätare" framför en högtalare har jag gjort många gånger inga problem med det.

Ursprungligen av sunkhead:

Faktum kvarstår, det är låg volym i ipod. Eu bestämmelserna säger 100dB, jag är också intresserad av att veta hur man mätt. Att det är (för)låg volym bevisas ju inte minst av alla trådar om problemet och att man måste välja lågimpedanslurar för att få vettigt ljud. Jag vill kunna använda samma lurar som man kan använda till ipods som inte är volymbegränsade och jag vill kunna ansluta ipoden till en musikanläggning utan att behöva ha max volym.Jag förstår inte vad du menar med "endast volymbegränsining i inställningar" då även Danmark är ett EU-land och 100dB gränsen faktiskt existerar. (Gopod fungerar tyvärr inte för Ipod 5.5 men lyssna på en "upplåst" ipod eller en pod köpt utanför EU så kommer du att märka en enorm skillnad på volym).Att sätta en "dB mätare" framför en högtalare har jag gjort många gånger inga problem med det.

Jo, det här så här att det finns en volymbegränsning man själv kan ställa under "inställningar" på ALLA video- och nano-iPods(inkl de som är köpta inom eu.
Du har fått frågan utan att svara förut - har du koll att denna inställning står på max på din iPod?

Ursprungligen av sunkhead:

Gopod fungerar tyvärr inte för Ipod 5.5 men lyssna på en "upplåst" ipod eller en pod köpt utanför EU så kommer du att märka en enorm skillnad på volym

Jag köpte min iPod 5.0G i från Apple Store USA och jag kan inte säga att jag kan höra någon skillnad mellan ljudnivån i den och hos svensksålda iPod's (har visserligen bara jämfört med 5.5G men det bör väl inte spela någon roll, men jag har testat för att se om det finns någon skillnad). Den spelar klart högre än jag klarar att lyssna på, med Sennheiser PX-100 lurar som är lättdrivna. På max-volym fungerar det även att använda luararna som högtalare och spela högt, inte i närheten lika högt som ett par "riktiga" stora högtalare, men vill man "visa" musik för flera människor samtidigt fungerar det rätt bra.

Så jag tycker påståendet att ljudspärren gör iPoden alldeles för tyst för att lyssna på är överdrivet. Känns nästan som att säga att (nästan) alla nya bilar är obrukbara då de är spärrade till 250 km/h (för förarens eget bästa, för även om man kör på ett ställe som tillåter så pass höga hastigheter, så klarar de flesta däck inte mer än 180-200 km/h utan att riskera att förstöras).

Sen kan jag hålla med om att var och en ska få bestämma själv över hur gärna de vill behålla hörseln, men jag förstår samtidigt inte kritiken om att ljudnivån är för låg hos iPod.

Bara för att nämna ett exempel så ger en ljudnivå på 91 dB permanenta hörselskador redan efter två timmars kontinuerligt lyssnande. Jag påstår inte att man blir döv efter två timmar, men upprepa detta många gånger så förstår ju vem som helst att helt bra är det inte.

Ursprungligen av sunkhead:

lyssna på en "upplåst" ipod eller en pod köpt utanför EU så kommer du att märka en enorm skillnad på volym

Kort svar: Fel.

Långt svar: Min polare, som var den som inspirerade mig att skaffa en iPod överhuvudtaget, köpte sin iPod direkt ifrån USA. Inget EU, ingen volymbegränsning, och han sparade till och med en tusenlapp på köpet.

Jag har lyssnat på båda våra iPods, med samma hörlurar och samma låtar. Det är INGEN skillnad på volymen. Ingen överhuvudtaget.

Jag vidhåller min teori om att du har grava hörselskador, troligtvis från alla år du gått och lyssnat på musik vid 120dB.

Och för att kommentera "alla trådar" som handlar om det problem du upplever: Tror du alla de tiotusentals människor som inte upplever problem med sin iPod skriver i detta forum? Kort sagt, andelen iPod-ägare med påstådda volymproblem är bara en bråkdel av alla de iPod-ägare som finns bara i detta landet. Detta leder mig till att tro att dessa person antingen lider av samma hörselfel som du, eller har råkat få trasiga exemplar som bör bytas ut mot fungerande.

Jag är lessen, men om du fortfarande inte kan komma med annat än "jamen det ÄR ju så!" när vi nu flera ggr bevisat att det inte är någon skillnad på iPods köpta i USA mot de köpta i Sverige eller i Danmark, så kan jag verkligen inte tro på dig alls.

Har du prövat att gå till en Apple Store (eller motsvarande) och be dom titta på din iPod?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-07-18 21:45

Självklart. Det borde ha räckt med den "inbyggda" möjligheten till volymbegränsning, var och en kunde ställa in "lagom" maxvolym, EU-regeln om 100dB är märklig då det tydligen är tillåtet att ändra i mjukvaran eller ansluta lågimpedanslurar ,då detta gör att utvolymen kan passera dom magiska 100dB. Vidare är det märkligt att de finns dom som tycker att 100dB är perfekt begränsning och sedan ansluter lurar med låg impedans, då faller ju hela argumentationen för 100dBs-gränsen samman som ett korthus. Det märkligaste i diskutionen är dom som köpt ipod utan volymspärr eller låst upp med ex.v. gopod och i trådar propagerar för att andra skall behålla spärren annars kan hörseln gå åt pipan.Denna argumentation visar klart på översitteri ("jag kan köra utan begränsning men ni andra förstår inte ert eget bästa så behåll spärren och undersök er hörsel"). Isanning märkligt !!

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-07-20 14:25

Det betyder alltså att "Gopod" är onödigt. Märkligt med tanke på alla som har använt programet och säger att det är en milsvid skillnad. Det betyder att det är rent båg att det gör skillnad med gopod, volymbooster etc.
Jag har idag lyssnat på en "upplåst" och en "orginal" Nano 1G, inget snack det är skillnad. Om du fortfarande tror att det inte finns en EU-spärr så sök på ex.v. ljudspärr,volymspärr,gopod etc.

sunkhead:
Här har du beskrivning hur du tar bort ljudspärren på 5.5:orna - hoppas du blir gladare nu:
http://slated.org/howto_uncap_5.5g_ipods

Då behövs inte tråden mer...

Bevaka tråden