Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup till FTP

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja göra backup över internet till en FTP. Finns det något program som fixar detta?

Just nu gör jag backup över internet till ftp med Retrospect (5). Tyvärr tycker jag att Retrospect är ett riktigt ologiska program. Det är svårt att förstå hur utvecklarna har lyckats göra en - till synes - så enkel sak som backup så oerhört svårbegripligt. Dessutom stannar den schemalagda backuper för meningslösa varningsmeddelanden (jag vet att man kan kryssa i en ruta som gör att den ska ignorera varningsmeddelanden, men det funkar så klart ändå inte).

Det största problemet med Retrospect är att den inte klarar att uppräthålla en ftp-uppkoppling. Detta innebär problem vid den dagliga backupen. I kombination med varningsmeddelande-problemet så innebär det att backupen kan utebli hur länge som helst. När uppkopplingen hakar upp sig visar den ett felmeddelande och då sätts inte något framtida script igång heller. Jag gör backup från en server och det kan gå veckor innan jag råkar få anledning att göra något vid den datorn och därigenom upptäcka felmeddelandet.

Men det innebär problem även när man försöker återskapa från backupen. I torsdags råkade jag radera ett par mappar på cirka 200 Mb. Först klickade jag bara för de mappar som jag råkat radera. Men nedladdningen hakade upp sig efter 20 minuter. Jag provade då att göra likadant igen. Nu fixade den bara 10 minuter. Till slut fick jag själv hålla reda på vilka filer den hade råkat få fram och sedan manuellt klicka för de övriga. Sedan dess har jag startat om restore-funktionen säkert 50 gånger och klickat för enskilda filer varje gång!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 07:50

Har inte provat Restore än, men kör just Retrospect för att göra samma sak som du, men jag kör senaste version (6.0). Jag har ännu inte märkt några problem, men jag har inte hunnit titta så mycket på det än heller.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-02 08:46

Du kanske vill testa Fetch, Transmit eller varför inte en gratis FTP extension till Firefox?
Manuella backups, förstås....

DejaVu kanske är något du skulle titta på.

Deja Vu på versiontracker

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 09:30

Deja Vu klarar väl inte backup via FTP och det var ju det som efterfrågades här....
"Perform remote backups to WebDAV, AFP, NFS and SMB servers." - inget om FTP.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 16:25

FTP-klient för backup

Som jag skrivit i en annan tråd, detta är ett reellt problem. Att det inte finns en fungerande FTP-klient för att göra backup från en Mac. För Storegetas räkning har jag letat och testat (bl a Transmit) utan att hitta någon väl fungerande lösning.

Det börjar dyka upp allt bättre backuptjänster via Internet och att då vara hänvisad till Retrospect är ju inte precis vad man drömmer om - dels missar man möjligheten att komma åt sina filer när man är remote, dels flyttar väl Retrospect hela datamänden (även om den komprimerar blir det ohållbart).

Det närmaste jag kommit är DejaVu, som funkar bra på alla sätt - utom att den inte stödjer FTP... Kanske man ska ställa sitt hopp till deras utveckingsavdelning?

Det har gått ett par år sen den här tråden skapades. Finns det fortfarande inget program som klarar av detta?

/Johan

Ett program som klarar det är:
AASync

Jag ska skriva ett shell script som fixar det snart. För jag vill packa det jag ska backupa först.

Ni får gärna skicka ett mail till teamet backom Areca. Areca är en öppen källkodsbaserad backupclient skriven i Java men som inte riktigt lirar i Mac OS X. Kör den själv på min jobbpc (XP) och programmet är riktigt, riktigt bra. Jag själv drar iväg ett mail nu på en gång!

Jag löste problemet med Macfuse och ett vanligt backup-program. Det funkar hur bra som helst.

Vilket vanligt backup-program då?

Silverkeeper. Det följde med när jag köpte Lacie disken. Det verkar dock som om jag tagit ut segern lite i förskott. Av någon anledning så kan jag bara skicka 2gb, sen dyker programmet.
Är det någon som vet om detta beror på Macfuse? Jag var tvungen att nedgradera till 0.3 för att få det att funka med Macfusion.

Johan

Ursprungligen av Elfving:

Är det någon som vet om detta beror på Macfuse? Jag var tvungen att nedgradera till 0.3 för att få det att funka med Macfusion.

Finns en ny beta av Macfusion som ska fixa senaste MacFUSE.

Hur fungerar det med HFS+-specifika saker om man kör backup till FTP med MacFUSE?

Jag skulle nog lägga allt på en skivavbildning först, så jag är säker på att rättigheter, resurser och metadata blir korrekt kopierade. Men det kanske inte behövs?

Ursprungligen av Adrian B:

Hur fungerar det med HFS+-specifika saker om man kör backup till FTP med MacFUSE?

Jag skulle nog lägga allt på en skivavbildning först, så jag är säker på att rättigheter, resurser och metadata blir korrekt kopierade. Men det kanske inte behövs?

Du har rätt, det funkar så där. Jag installerade precis Synk Pro och då fick jag lite mer information än vid backup med Silverkeeper. Jag får en massa "conflict in file versions" varningar.
Hur funkar det att lägga allt på en skivavbild först? Innebär inte det att jag måste göra en avbild som är lika stor som hårddisken då?

Johan

Ursprungligen av Elfving:

Du har rätt, det funkar så där. Jag installerade precis Synk Pro och då fick jag lite mer information än vid backup med Silverkeeper. Jag får en massa "conflict in file versions" varningar.
Hur funkar det att lägga allt på en skivavbild först? Innebär inte det att jag måste göra en avbild som är lika stor som hårddisken då?

Jag använder också Synk Pro och jag brukar göra en skivavbild (krypterad sådan) i samma storlek som hårddisken. Förut gjorde jag dom som "gles skivavbild" men jag upplevde att prestandan blev bättre och det gick snabbare att montera när jag övergick till en fast storlek.

Jag skulle tro att krypteringen gör att prestandan blir sämre, men det kan ju vara värt det för att man ska känna sig lite tryggare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-24 03:02

"rsync" heter ett av världens bästa backupprogram, tyvärr terminalbaserat.
Men det finns några GUIs till det. Kolla in dessa på Macupdate:
http://www.macupdate.com/search.php?arch=ppc&keywords=rsync&os=macosx

Och om du inte är rädd för terminalen, lär dej originalet och du kan göra ALLT!

1
Bevaka tråden