Jag skulle vilja göra backup över internet till en FTP. Finns det något program som fixar detta?
Just nu gör jag backup över internet till ftp med Retrospect (5). Tyvärr tycker jag att Retrospect är ett riktigt ologiska program. Det är svårt att förstå hur utvecklarna har lyckats göra en - till synes - så enkel sak som backup så oerhört svårbegripligt. Dessutom stannar den schemalagda backuper för meningslösa varningsmeddelanden (jag vet att man kan kryssa i en ruta som gör att den ska ignorera varningsmeddelanden, men det funkar så klart ändå inte).
Det största problemet med Retrospect är att den inte klarar att uppräthålla en ftp-uppkoppling. Detta innebär problem vid den dagliga backupen. I kombination med varningsmeddelande-problemet så innebär det att backupen kan utebli hur länge som helst. När uppkopplingen hakar upp sig visar den ett felmeddelande och då sätts inte något framtida script igång heller. Jag gör backup från en server och det kan gå veckor innan jag råkar få anledning att göra något vid den datorn och därigenom upptäcka felmeddelandet.
Men det innebär problem även när man försöker återskapa från backupen. I torsdags råkade jag radera ett par mappar på cirka 200 Mb. Först klickade jag bara för de mappar som jag råkat radera. Men nedladdningen hakade upp sig efter 20 minuter. Jag provade då att göra likadant igen. Nu fixade den bara 10 minuter. Till slut fick jag själv hålla reda på vilka filer den hade råkat få fram och sedan manuellt klicka för de övriga. Sedan dess har jag startat om restore-funktionen säkert 50 gånger och klickat för enskilda filer varje gång!