Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra OS X från extern disk efter kraschad iBook-HDD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-07-03 22:01

Hejsan. Efter att hårddisken i min iBook utstött konstiga ljud i lite mer än ett halvår, verkar det som att den idag kastade in handduken. Systemet hängde sig, jag knappomstartade, och nu kommer jag inte in i OS X.
Eftersom jag funderar att köpa ny dator om ungefär ett år, och tycker att det verkar extremt jobbigt att byta hårddisk, så funderar jag på att köpa en extern FireWire-hårddisk och köra OS X från den. Har någon några erfarenheter av det? Hur långsamt är det? Funkar alla modeller? Skulle t.ex. den här fungera: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101498 ?
Mycket tacksam för hjälp

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-07-03 23:49

Det fungerar fint. En FireWire-disk på 7200rpm kan t o m vara snabbare än den interna. Så är det iaf på min mac mini. (Jämförde med Xbench))

Problemet är bara att firewirekablarna kan vara lätta att lossa/glappa. Det gäller alltså att vara extremt försiktig så att inte katt/barn/bättre hälft (eller kanske t.o.m. du själv) råkar lossa kontakten. Att rycka kabeln på systemdisken under drift är ju inte direkt att rekommendera...

Körde själv OSX från en extern 2,5 FW-disk precis nu när min interna havererade. Hade klonat den interna som backup, så var bara att köra på som vanligt (minus dom filer som lagts till efter den senaste backuppen förstås... (:) Märks ingen skillnad på hastigheten rent subjjektivt jämfört med intern disk. Kör du med en snabb 3,5" kanske det till och med känns rappare!

Om du trots allt vill byta hårddisken i ibooken får du räkna med ca 2 timmars jobb. Inget kul men det går även för mer normalhändiga utan större vana med apparatinnandömen. Finns trådar i ämnet (sök exvis på "ibook" och "byta hårddisk"). www.ifixit.com har en bra guide. "Spudgern" kan ersättas av ett plastkort. En pincett är också bra att ha (gärna en kraftigare modell). Om inte annat behöver väl booken ha en disk när du skall sälja den?

Min Hitachi 160GB 5400rpm kraschade efter ett drygt halvår. Nu blev det en Samsung 160GB 5400rpm istället... Peppar peppar.

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-07-05 10:04

Okej, tack för svaren! Jag blev till och med lite lugnare vad gäller att byta disken själv... datorn kommer nog att stanna inom familjen, men när jag uppgraderar mig blir det kanske aktuellt att göra min gamla bärbar igen.

Förresten... vad händer egentligen med den interna medan man kör systemet från den externa? Kommer den att sitta och rassla och låta som en trasig hårddisk gör, eller kan man på något sätt göra så att den inte försöker montera sig?

Ursprungligen av HannesP:

Förresten... vad händer egentligen med den interna medan man kör systemet från den externa? Kommer den att sitta och rassla och låta som en trasig hårddisk gör, eller kan man på något sätt göra så att den inte försöker montera sig?

Svar ja. Fast inte precis hela tiden (bara när systemet påkallar att alla anslutna diskar skall vakna). Tycker fortfarande att du skall byta den interna. En extern behövs ju ändå som backup.

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-07-05 11:01

Jo, men det ligger inte riktigt i min budget... dessutom vill jag absolut inte gå datorlös om något skulle gå snett

EDIT: Men det går ändå att t.ex. väcka datorn från vila, utan att allt hänger sig när datorn försöker väcka den trasiga hårddisken?

Hej Edit! Jo, det går bra att väcka datorn från vila. Systemet ligger ju trots allt på den externa.

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-07-10 23:19

Sådär, nu har jag köpt en extern hårddisk och installerat OS X på den. Problemet är bara att den gamla ligger kvar och stör, den låter, den ligger i volymlistan i Finder och den verkar sega upp uppstarten. Detta är rätt jobbigt, och inte riktigt så smidigt som jag hade tänkt mig... finns det något sätt att säga åt den interna att inte försöka montera sig?

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-07-11 14:45

Yay, nu verkade den gå att avmontera. Nu funkar det kanske eventuellt, förutom att den trasiga låter en del... men det är väl bara att överrösta med tillräckligt hög musik, så är det problemet ur världen

Paranoid som jag är, kom jag att tänka på: finns det någon risk att den gamla trasiga, som av ljuden att döma är mekaniskt trasig, ligger och snurrar som ett djur och blir jättevarm, så att datorn exploderar eller liknande?

1
Bevaka tråden