- pappersflygplan
- Medlem ●
- Göteborg
Namnet säger väl det mesta, men eftersom jag är en switcher har ja inte riktigt hundra koll på vad som gäller...
Fråga: Vad/hur tar jag bort för att vinna disk utrymme? ex garageband
Allmänna tips på program och andra nödvändigheter vore kanon.
Sitter med en macbook 2.16 standard konfig
Extra tangentbord och mus
Skärm eizoL578
en extern LaCie 250 gb
högtalare creative (minns ej namn, bra e dom iaf)
Läst runt lite på forumet och det verkar vara ett nice forum.
det finns några bra knep för att ta bort diskutrymme, jag listar de jag kommer på så här på rak arm.
*ta bort språk du inte behöver. på http://monolingual.sourceforge.net/ laddar du ner ett program som tar bort en massa, massa språkfiler som ligger och tar utrymme. det är ETT bra sätt att spara nån gig. Om du installerar nya program kan du köra programmet igen och ta bort filer från dessa som du inte behöver. Ta inte bort engelska dock, och inte svenska om du kör det, för då kan det bli problem.
*ta bort skrivar drivrutiner, gå in på ~system/library/printers och du kan ta bort dom du inte använder, eller alla. det brukar finnas på nätet om du behöver till någon skrivare senare.
*ta bort program du inte använder. gå in i programmappen och dra det program du vi avinstallera till papperskorgen, och vips så är det klart!
bra va?
det finns några bra knep för att ta bort diskutrymme, jag listar de jag kommer på så här på rak arm.
*ta bort språk du inte behöver. på http://monolingual.sourceforge.net/ laddar du ner ett program som tar bort en massa, massa språkfiler som ligger och tar utrymme. det är ETT bra sätt att spara nån gig. Om du installerar nya program kan du köra programmet igen och ta bort filer från dessa som du inte behöver. Ta inte bort engelska dock, och inte svenska om du kör det, för då kan det bli problem.
Oj där sparade man 2 GB som man inte ens visste om.
Det finns fler ljudfiler i "Macintosh HD/Bibliotek/Audio/Apple Loops/Apple". Där ligger filer till både GaragBand och iLife. Du kan väl ta bort dem senare om du får ont om plats. Tills dess kommer de kanske till användning. Man vet aldrig.
Vojne! 2.5GB sparade man där. Tackar!
*ta bort skrivar drivrutiner, gå in på ~system/library/printers och du kan ta bort dom du inte använder, eller alla. det brukar finnas på nätet om du behöver till någon skrivare senare.
*ta bort program du inte använder. gå in i programmappen och dra det program du vi avinstallera till papperskorgen, och vips så är det klart!
bra va?
Vågar man plocka bort grejerna från "input" och "architecture" flikarna?
Namnet säger väl det mesta, men eftersom jag är en switcher har ja inte riktigt hundra koll på vad som gäller...
Välkommen och grattis till switchen! Du kommer snabbt igång. OSX är bra och användarvänligt. Är själv switch från år 2005.
Fråga: Vad/hur tar jag bort för att vinna disk utrymme? ex garageband
Använd Finder (motsvarar Utforskaren) och kolla i Application-mappen (Program) och du avinstallerar program genom att radera dem därifrån. Motsatsen, att installera program är att lägga in programfilen i denna mapp. Enkelt att installera/avinstallera.
Allmänna tips på program och andra nödvändigheter vore kanon.
Du finner en del nyttoprogram på www.versiontracker.com. Det är en av de bättre sajterna som har de senaste versionerna av gratis-, pröva-på och licensprogram. Tips på bra program som används allmänt, som finns motsvarande till windows:
WinRar: UnRarX
Windows Media Player: VLC
Nero Burning ROM: Toast Titanium (OSX har inbyggd brännprogram via Skivverktyg, finns i mappen /Program/Verktygsprogram/)
WinZip: StuffIt (OSX har inbyggd komprimering av filer och mappar, som kallas för Arkiv. Använd Ctrl+klicka på fil eller mapp och välj "Skapa arkiv av...")
MSN Messenger: aMSN eller AdiumX
DivX: Samma för OSX
Quicktime: Samma för OSX
Adobe Reader: Samma för OSX
Adobe Flash player: Samma för OSX
Firefox: Samma för OSX
Winamp: iTunes
Om du undrar över fler program, skriv ner dem i din fråga.
Läst runt lite på forumet och det verkar vara ett nice forum.
Ja, 99.se är det bästa forumet jag sett hittills. Många hjälpsamma personer och man får oftast svar väldigt snabbt.
Några grundläggande hantering i OSX:
Ctrl+klick med musen motsvarar högerklick på två-knappsmöss.
Apple-tangent+C för att Kopiera
Apple-tangent+V för att Klistra in
F9-F11 hanterar olika lägen för fönster
Förstår inte varför folk installerar adobe reader för mac? Vad är vitsen? Vad kan det programmet göra som preview inte kan? är det snabbt?
Nej den är inte snabbt som preview är. Vet inte själv varför folk installerarar, kom på mig själv ha gjort det.
AdobeR läser kanske snyggast jag vet inte eller så är det funktioner man vill år. AdobeR är kraftfull visare men avinstallerar de, sitter i sen PCwin tiden.
Fanns nått som heter foxreader och den kan jag säga läser inte perfekt på långa vägar. Kanske därför folk satsar på orginalet liksom jag.
nice med snabba svar:)
har använt mac i skolan innan så ja kan väl lite... tipsen uppskattas verkligen.
msn till mac har ni några bra tips där?
har installerat Adium, lite ovant men man kanske vänjer sig. Tänkte ändå kolla alternativ.
har använt mac i skolan innan så ja kan väl lite... tipsen uppskattas verkligen.
Ok, då är startsträckan kort, eftersom du använt Mac tidigare. Gött!
har installerat Adium, lite ovant men man kanske vänjer sig. Tänkte ändå kolla alternativ.
Tycker AdiumX är bäst. Men använder aMSN eftersom den har snabbare filöverföring. aMSN är rätt likt Windowsversionen av MSN.
"Ta bort program du inte använder. gå in i programmappen och dra det program du vi avinstallera till papperskorgen, och vips så är det klart!
bra va?"
Är det så enkelt? Om man gör så med garage band, försvinner alla ljudfiler (dom lär väl ta onödigt mycket plats)
Är det så enkelt? Om man gör så med garage band, försvinner alla ljudfiler (dom lär väl ta onödigt mycket plats)
Det finns fler ljudfiler i "Macintosh HD/Bibliotek/Audio/Apple Loops/Apple". Där ligger filer till både GaragBand och iLife. Du kan väl ta bort dem senare om du får ont om plats. Tills dess kommer de kanske till användning. Man vet aldrig.
Jag rekommenderar aMSN speciellt om du kommer att använda videokonferans. aMSN liknar messenger väldigt mycket, känns kanske mer hemtamt för oss som switchar. Adium är bra det med. Men i mitt fall så saknar det funktioner som är viktiga för mig.
men nu när ja söker i spotlight kommer de upp massa garageband grejer:S
men nu när ja söker i spotlight kommer de upp massa garageband grejer:S
Kolla i din Hem-mapp (Hus-ikonen) i Finder, sen Bibliotek-mappen. I den så finns två mappar, Application Support och Caches där du kan kolla efter GarageBand-mapp. Radera och töm papperskorgen. Då bör du inte finna några GarageBand-filer...
tack! det gjorde susen. massa mer diskutrymme:D
Bild på mitt skrivbord:D
ahaa, tack kanske blir aktuellt senare:D
Du kan alltid, om du orkar, sätta i dvd-skivan du fick med och installera OS X på nytt. Då får du möjlighet att exludera t.ex. diverse program, språk och skrivardrivrutiner vilket frigör mycket plats på hårddisken.
Igen, välkommen till den ljusa sidan!
Kan även rekommendera #apple.se på efnet (irc) om du behöver hjälp.
Ska testa det, de hade ju varit kanon:D
Om man inte tänkt använda iDVD så finns det ytterligare plats att hämta där.
/Bibliotek/Application Support/iDVD/
Förinstallerade skrivardrivisar är 2 gb.
/Bibliotek/Printers
På en stationär iMac eller liknande så kanske man vet redan vilken skrivare som är aktuell så då är det bara att rensa. På en bärbar dator som kanske ska kopplas ihop med vilken skrivare som helst någon gång närsomhelst kan det vara smidigt att ha kvar printer-filerna.
Älskar möjligheten att bara kasta saker i papperskorgen så är dom borta!
Men vill man bli av med alla "instäälningsfiler" oxå så kan jag rekommendera AppZaper!
Finns på versiontracker och andra ställen... kostar lite om man vill ta bort fler än 5 program, men det är det värt!
Men vill man bli av med alla "instäälningsfiler" oxå så kan jag rekommendera AppZaper!
Finns på versiontracker och andra ställen... kostar lite om man vill ta bort fler än 5 program, men det är det värt!
AppTrap är gratis och gör det samma.