Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sjukt jävla nöjd!

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kristofer:

Alternativt söker man på programnamnet i spotlight och plockar bort dess plist-fil. Eller struntar man bra i det, de filerna tar ändå ingen plats.

Damm & Smuts tar inte plats hemma heller. men man vill städa och ha det fint

tack för alla tips. nu börjar de bli ordning och jag har börjat vänja mig med mac os x och ja trivs bara mer och mer:D

Ett tips till:

Starta en utskrift, ikonen dyker upp i docken för skrivaren.
Högerklicka eller control+klick och välj "Behåll i dock".

Nu har du alltid tillgång till att hålla lite koll på skrivaren, man kan dra dokument direkt på den etc.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-12 19:50

Och hejdå GarageBand.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-12 23:06

Kan tipsa om WhatSize som är ruskigt bra om man vill ta reda på vart det finns stora filer:
http://www.macupdate.com/info.php/id/13006

• Medlem
  • Täby
  • 2007-08-15 07:12

Så det finns alltså ingen som kan berätta varför man ska ha Acrobat Reader istället för att använda preview? Är det så att det inte finns någon anledning eg?

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-08-15 07:33
Ursprungligen av kainen:

Så det finns alltså ingen som kan berätta varför man ska ha Acrobat Reader istället för att använda preview? Är det så att det inte finns någon anledning eg?

Smaksak. Skillnanderna börjar väl dyka upp om du installera Adobe Acrobat Pro. Den klarar jag mig inte utan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 14:04
Ursprungligen av kainen:

Har ännu inte funnit ett OS där det varit anledning att installera acrobat reader, OS X, windows, linux & BSD alla har bättre verktyg själva, preview, foxit reader, xpdf exempelvis

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-22 14:00
Ursprungligen av ntity:

Har ännu inte funnit ett OS där det varit anledning att installera acrobat reader, OS X, windows, linux & BSD alla har bättre verktyg själva, preview, foxit reader, xpdf exempelvis

Det är bättre att klippa och klistra från pdf:er med Acrobat Reader. Det är inte alltid diakritiska tecken följer med när man kör Preview.

Adobe Reader / Acrobat Reader har bättre och/eller kraftfullare funktioner för t.ex.

* Kommentarer
* Bokmärken
* Hyperlänkar
* Utskrift
* Interaktiva objekt
* JavaScript
* Forumulär
* Utskrift
* Färghantering
* Dokumentinfo
* Signaturer och andra säkerhetsfunktioner
* Tillgänglighet.

För en vanlig "dum" PDF, dvs en som bara återger ett dokuments utseende så klarar sig Preview/Förhandsgranskning bra, men så fort man kommer in på lite mer avancerade PDF-filer så krävs Adobe Reader.

Ett exempel på en PDF där skillnaden blir otroligt tydlig är t.ex.
http://www.adobe.com/special/magazine/adobemag2/adobemagazine.zip

OBS! Det är alltså en interaktiv PDF, fylld med en massa funktioner som Preview inte kan hantera men som Adobe Reader kan - skillnaden i vad man får ut är minst sagt påtaglig.

Ursprungligen av kainen:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 16:58
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Adobe Reader / Acrobat Reader har bättre och/eller kraftfullare funktioner för t.ex.

* Kommentarer
* Bokmärken
* Hyperlänkar
* Utskrift
* Interaktiva objekt
* JavaScript
* Forumulär
* Utskrift
* Färghantering
* Dokumentinfo
* Signaturer och andra säkerhetsfunktioner
* Tillgänglighet.

För en vanlig "dum" PDF, dvs en som bara återger ett dokuments utseende så klarar sig Preview/Förhandsgranskning bra, men så fort man kommer in på lite mer avancerade PDF-filer så krävs Adobe Reader.

Ett exempel på en PDF där skillnaden blir otroligt tydlig är t.ex.
http://www.adobe.com/special/magazine/adobemag2/adobemagazine.zip

OBS! Det är alltså en interaktiv PDF, fylld med en massa funktioner som Preview inte kan hantera men som Adobe Reader kan - skillnaden i vad man får ut är minst sagt påtaglig.

* Kommentarer - funkar i preview
* Bokmärken - funkar i preview
* Hyperlänkar - funkar i preview
* Utskrift - funkar i preview
* Interaktiva objekt - korkat
* JavaScript - korkat
* Forumulär - beror på, men en del funkar i preview, antar det har med version av acrobat att göra.
* Färghantering - inte testat/använt
* Dokumentinfo - inte testat/använt
* Signaturer och andra säkerhetsfunktioner - funkar i preview, kan tom ta bort ful DRMen enkelt med preview
* Tillgänglighet. - ?? reader suger iofs lika mycket på alla platformar, men visst det finns på olika platformar..

Om man vill skapa professionella pdfer så visst, då kan acrobat professional vara värt investeringen, men det finns ingen anledning att använda reader bara på en maskin, lite anledning egentligen att ha professional alls på Macen med Pages och "print to PDF" om man bara är medveten om att det krävs en viss del "rubber chicken" trick.

PDFen som du länkar till funkar då som en klocka i preview, alla länkar och menyer och saker är precis som de skall vara..

bara för att man _KAN_ göra något betyder inte det att det är en bra ide.. javascript i pdfer är ett ypperligt exempel, snacka om bra sätt att öppna säkerhetshål, spec med tanke på att adobe envisas med att köra saker med suid root och lite annat skit..

Ntity,

Ursäkta att jag frågar, men har du överhuvudtaget en aning om vad du pratar om?

Vet du vad en PDF-kommentar är? Tydligen inte, för om du hade vetat det så hade du vetat att Preview inte skapar såna (utan grafiska objekt) och än mindre visar dem korrekt när de gjorts i andra program. Vet du vad interaktiva objekt är? Vet du vad en digital signatur är? Att du inte vet vad tillgänglighet är märks, det har med funktioner för funktionshindrade att göra.

Har du överhuvudtaget testat filen jag tipsade om i Preview? Har du testat navigering? Har du testat Mouseovers, hyperlänkar osv osv, inget av det funkar ju som det ska i Preview.

Var gärna kaxig när du vet vad du pratar om, men det minsta man bör göra är ju att faktiskt testa grejer.

Richard - som är en jävel på PDF.

Ursprungligen av ntity:

* Kommentarer - funkar i preview
* Bokmärken - funkar i preview
* Hyperlänkar - funkar i preview
* Interaktiva objekt - korkat
* JavaScript - korkat
* Forumulär - beror på, men en del funkar i preview, antar det har med version av acrobat att göra.
* Färghantering - inte testat/använt
* Dokumentinfo - inte testat/använt
* Signaturer och andra säkerhetsfunktioner - funkar i preview, kan tom ta bort ful DRMen enkelt med preview
* Tillgänglighet. - ?? reader suger iofs lika mycket på alla platformar, men visst det finns på olika platformar..

Om man vill skapa professionella pdfer så visst, då kan acrobat professional vara värt investeringen, men det finns ingen anledning att använda reader bara på en maskin, lite anledning egentligen att ha professional alls på Macen med Pages och "print to PDF" om man bara är medveten om att det krävs en viss del "rubber chicken" trick.

PDFen som du länkar till funkar då som en klocka i preview, alla länkar och menyer och saker är precis som de skall vara..

bara för att man _KAN_ göra något betyder inte det att det är en bra ide.. javascript i pdfer är ett ypperligt exempel, snacka om bra sätt att öppna säkerhetshål, spec med tanke på att adobe envisas med att köra saker med suid root och lite annat skit..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 21:51

Ntity,

Ursäkta att jag frågar, men har du överhuvudtaget en aning om vad du pratar om?

Vet du vad en PDF-kommentar är? Tydligen inte, för om du hade vetat det så hade du vetat att Preview inte skapar såna (utan grafiska objekt) och än mindre visar dem korrekt när de gjorts i andra program. Vet du vad interaktiva objekt är? Vet du vad en digital signatur är? Att du inte vet vad tillgänglighet är märks, det har med funktioner för funktionshindrade att göra.

Har du överhuvudtaget testat filen jag tipsade om i Preview? Har du testat navigering? Har du testat Mouseovers, hyperlänkar osv osv, inget av det funkar ju som det ska i Preview.

Var gärna kaxig när du vet vad du pratar om, men det minsta man bör göra är ju att faktiskt testa grejer.

Richard - som är en jävel på PDF.

Ja jag testade pdf filen, länkarna och menyerna som fanns funkade som sagt, menyerna som var, länkarna som var etc.

Vill man ha en massa andra interaktiva saker, mouseovers och att pdf dokumentet nu snackar med en server med, implementera det som en hemsida, flash om man nu verkligen måste..

Ja, jag vet var interaktiva objekt är i PDF filer därav kommentaren att de är korkade, det är endast ögongodis egentligen, samma med javascript det är ett exempel på bloat i standarden för pdf..

Signaturer i PDF låter dig med PKI säkerställa att ett dokument inte ändrats, eller för den delen kan ändras med, detta är preview smidigt att använda för att strippa.. samma med hindren som en del PDF dokument har mot att man kopierar datan i eller så.

PDF står som för Portable Document Format, så multimedia saker har inte egentligen plats i dokumentet att göra, det är som text, bilder & vector grafik som är i standarden.. fördelen med PDF är ju dock det att man kan baka in typsnitten som man använder så att dokumetet ser så ut som tänkt på läsaren, även om de inte har just denna fonten..

Peronligen tycker tror jag nog det blir lite mer ordning på adobes lösningar för PDF då den/om den blir en ISO standard som planerat

Jag är också ny, massa bra hjälp med saker att deleta.... hittar dock inga skrivardrivers i de hänvisade mapparna.

mvh

Det är antagligen allra enklast att installera om systemet direkt efter att man fått datorn - för att sedan bara välja det man själv behöver. Så har jag gjort för att förvissa mig om burkens innehåll..

Ursprungligen av h.cewers:

Jag är också ny, massa bra hjälp med saker att deleta.... hittar dock inga skrivardrivers i de hänvisade mapparna.

mvh

Den som gör en anpassad installation kan välja bort skrivardrivrutinerna. Har du möjligen en begagnad Mac som du köpt med befintligt system? Har du ny Mac med förinstallerat system verkar det dock konstigt om de inte finns där.

måste rekommendera www.perian.org - divx etc-tillägg till quicktime! så kan du se divx i frontrow.

witch är ett bra program för ctrl-TAB att växla mellan program och fönster öppna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 19:44

appzapper! den avinstallerar verkligen allt och de tillhörande filerna som kan gömma sig i library eller var som helst! riktigt bra program.

transmission för att ladda ner torrents and stuff släpptes nyligen en uppdaterad version som är mkt bra

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2007-08-18 13:57

Jag lånar tråden lite.. min nya ibook G4 kan inte läsa min brända dvd filmer.. filmerna som annars funkar i alla dvd spelare och datorer funkar inte nu... dom är brännda från en pc om det nu spelar ngn roll, måste säga att dom köpta dvd filmerna funkar!

• Medlem
  • Täby
  • 2007-08-18 15:24
Ursprungligen av akksel:

Jag lånar tråden lite.. min nya ibook G4 kan inte läsa min brända dvd filmer.. filmerna som annars funkar i alla dvd spelare och datorer funkar inte nu... dom är brännda från en pc om det nu spelar ngn roll, måste säga att dom köpta dvd filmerna funkar!

Vad är det för superdrive i den? den kanske inte klarar av att läsa dvd-r eller dvd+r.

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2007-08-18 16:18
Ursprungligen av kainen:

Vad är det för superdrive i den? den kanske inte klarar av att läsa dvd-r eller dvd+r.

Jag är som sagt helt ny på maccar.. hur tar ja reda på vilken superdrive den har?!:p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 16:23
Ursprungligen av akksel:

Jag är som sagt helt ny på maccar.. hur tar ja reda på vilken superdrive den har?!:p

Äppelmenyn > Om den här datorn > Mer info > klicka på texten ATA till vänster. Programmet som öppnas när du klickar på mer info heter Systeminformation och finns i Program/Verktygsprogram

den finns viss risk att du inte har en superdrive? men du borde kunna läsa. det finns ibooks som inte har dvd-läsare har jag för mig. alltså bara cd-läs och bränn.

hm...nu kunde läsa vanliga dvd's? skumt...

Ursprungligen av akksel:

Ntity,

För din kännedom har jag arbetat på Adobe och arbetar numera som konsult, med bl.a. Acrobat och PDF som en av mina specialiteter.

Det dokument jag hänvisade till visar, på praktiskt taget varje sida, att preview inte kan återge det korrekt.

Gå igenom dokumentet lite noggrannare, testa filmer, interna länkar, ljud, navigeringsknappar, interaktiva bildtexter, etc etc och du kommer att se att nästan inget av det funkar i Preview - vilket var precis min poäng.

Det är möjligt att du inte bryr dig om såna saker, men för oss som jobbar med PDF-dokument på riktigt ute i den stora världen är det jäkligt viktigt att sidobjekt och interaktiva formulär, med beräkningar och databaskopplingar, inte bara försvinner utan att man har en aning om det, vilket alltså händer med Preview.

Alltså: På alla de punkter jag nämde, och flera till, har alltså Acrobat fler och kraftfullare funktioner än Preview - vilket var vad hela mitt inlägg handlade om.

PDF/X och PDF/A är redan ISO-standarder, vad Adobes förslag handlar om är att göra hela PDF 1.7 till en ISO-standard, vilket då bl.a. annat innefattar de saker du utifrån ditt hobbyperspektiv klassar som "ögongodis".

Om du är nöjd med Preview så är det ju trevligt för dig, men det är ju synd om någon av läsarna får för sig att den klarar att återge alla PDF-filer - för det gör den ju inte - långt därifrån.

Vill du läsa på om PDF-standarden så hittar du dokumentationen här

http://www.adobe.com/devnet/pdf/pdf_reference.html

• Medlem
  • Täby
  • 2007-08-21 16:03

Då klarar jag mig fint med preview... multimedia och javascript hör inte hemma där... inte i min värld.

Tack för svaret iaf... nu vet jag varför vissa behöver reader

Må så vara, men du kan också ställa dig frågan: "Vill jag kunna se alla dokument utan att innehåll försvinner utan förvarning?" Något man inte kan med Preview

Ursprungligen av kainen:

Då klarar jag mig fint med preview... multimedia och javascript hör inte hemma där... inte i min värld.

Tack för svaret iaf... nu vet jag varför vissa behöver reader

• Medlem
  • Täby
  • 2007-08-22 09:16

Må så vara, men du kan också ställa dig frågan: "Vill jag kunna se alla dokument utan att innehåll försvinner utan förvarning?" Något man inte kan med Preview

Du ger dig verkligen inte va? jag tänker inte ens svara på det där.

Hehe, var det inte det du gjorde nyss?

Bevaka tråden