Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DSI Poly Evolver Key vs Alesis Andromeda

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om man tittar lite på dessa två, nytillverkade polyfoniska, analogsynthar. Vilken skulle ni valt? De kostar nästa lika mycket i dag, i butik.

DSI PEK: 23.995:- (källa: JAM i Stockholm)
Alesis Andromeda: 24.995:- (källa: 4 Sound, Halmen musik i Helsingborg)

Lite snabb fakta om DSI PEK

2 VCO
2 Wavetabel Oscs
VCF
VCA
Digitalt högpass filter
Digitalt delay
4 röster
4 parter
4 LFO´er
m.m

Lite snabb fakta om Alesis Andromeda

2 VCO + sub
VCF
VCA
Effekter
16 röster
16 parter
LFO´er ?
m.m

Tittar man lite snabbt på faktan så får man ju ruskigt mycket på Andromedan, typ 4 gånger så mycket. Men hur låter dessa synthar? Om man gillar "vintage soundet", OBX, P5, J8 och CS80 för att nämna någor. Vilken av dessa synthar passar bäst då? Om man förbiser att PEK´en har en digital del och bara fokuserar på den analoga delen.

För min del handlar valet mycket om företaget bakom synthen också. Om din A6 pajar är det kört eftersom Alesis/Numark inte är kända för sin service. A6 har dessutom en hel del buggar som kan vara irriterande om man ska tro användarna på yahoo. Alesis har känt till buggarna i flera år men struntar i dem. Evolver känns däremot väldigt gedigen och mailar man DSI svara ofta Dave personligen inom 24h. Det känns som en betydligt tryggare investering.

En viktig sak att veta om Polyevolvern är att du inte kan spara ändringar i dina ljud när du är i multitimbralt läge. Det var denna miss som fick mig att sälja min. Det är enl Dave en feature för att man inte ska förstöra gamla ljud när man återanvänder dem i nya combos.

Ursprungligen av robopants:

För min del handlar valet mycket om företaget bakom synthen också. Om din A6 pajar är det kört eftersom Alesis/Numark inte är kända för sin service. A6 har dessutom en hel del buggar som kan vara irriterande om man ska tro användarna på yahoo. Alesis har känt till buggarna i flera år men struntar i dem. Evolver känns däremot väldigt gedigen och mailar man DSI svara ofta Dave personligen inom 24h. Det känns som en betydligt tryggare investering.

En viktig sak att veta om Polyevolvern är att du inte kan spara ändringar i dina ljud när du är i multitimbralt läge. Det var denna miss som fick mig att sälja min. Det är enl Dave en feature för att man inte ska förstöra gamla ljud när man återanvänder dem i nya combos.

Finns det inte någon "work around" på det problemet. Typ att man går från multiläget till "normalläge" och sparar och sen hoppar tillbaka? Eller släpper synthen de nya inställningarna på ljudet så fort man hoppar ur multiläget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 08:36

Skulle valt din prophet 5;)

Ursprungligen av HEK:

Skulle valt din prophet 5;)

Hehe.. jo det skulle jag oxo. Jag är mest intresserad av att höra lite info och tycke om de nytillverkade syntharn och om de uppfyller det de lovar ljudmässigt. De jämställs ständigt med de gammla vintage maskinerna av tillverkarna.

Min plan var ett tag att köra en monoevolver key + 3 desktopevolvers som man kan dumpa färdigskruvade patcher till via midi. Då kan man spara ändringar i varje patch och vill man ha polyfoni är det bara att seriekoppla.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-07-18 08:57

vco? det är väl dco ?

men hur bra en en MEK/desktop till basar?

Ursprungligen av leere:

vco? det är väl dco ?

men hur bra en en MEK/desktop till basar?

Hmm.. jag är osäker där. Har sett VCO på några siter men på DSI´s hemsida står det:

"Analog Oscillator waveshape are Sawtooth, Triangle, Saw-Triangle, and Pulse (with voltage-controlled analog Pulse-Width modulation)"

När det gäller Andromedan så hittar jag inget vid en snabb sökning.

Någon som kan reda ut det?

Evolvern låter ganska hårt och kallt men analogt. Ibland kan man känna av de digitala styrkretsarna vid extrema modulationsvärden men den är väldigt flexibel och nästan som ett modularsystem i ett keyboard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 09:18

Det har diskuterats här: http://www.99.se/syntar-sant/128597-andromeda-va.html?

Av det jag hört tycker jag att A6 verkligen kan låta så där härligt gungigt vintage analogt, mulligt. Tror inte evolvern låter så men det finns nog som som kan svara på de bättre än mej.

Den släpper ljuden så fort du går ur komboläget. Ingen workaround finns. Det är snack om att nästa version av den dära tredjepartseditorn skall fixa problemet men det händer inte mycket på den fronten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 09:40

Av det jag har hört av dessa synthar hittills, både från ljuddemos och genom att testa dem i butik, så tycker jag att Evolvern låter betydligt mer hård techno medans Andromeda låter mer vintage. Trots att jag gillar distorderade ljud i allmänhet så skulle jag nog helst ha en Andromeda, den känns mer mångsidig.

Jag vet inte om jag gillar grundljudet i Evolvern, jag får lite Waldorf Pulse vibbar. Det känns lite stelt och tråkigt om man inte lägger på en massa dist och feedback. Men dist och feedback är den ju bra på!

Nu är det ingen rättvis jämförelse, då jag ägde en A6 i 1,5 år, och bara snabbpillat på en PEK i musikaffär, men A6 känns 100 gånger mer gedigen hårdvarumässigt tycker jag. Mycket skönare rattar, ett väldigt kompetent gränssnitt öht (om än extremt djupt och komplext). Sen är ju PEK med all säkerhet en maskin med mer karaktär och attityd.

A6 buggarna var ingen som störde mej, en enda gång fö.

Saknar... Har bara ingen stans att göra av den.

Buggarna kanske inte är så oroväckande som de A6or där rösterna dör en efter en och när autotune flippar ur utan möjlighet för manuell stämning. Jag var väldigt sugen på en A6 innan men efter några dagars läsande på forum var jag inte så sugen längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 17:04

Jag har båda och är mycket nöjd. A6:an är väldigt avancerad och det tar lite tid att lära sig men sen är väldigt modulär. Visst har den några buggar men inget som jag tänker på. Den har aldrig hängt sig, inga sneda eller döda röster men det kanske finns måndagsex.
Matrix-12 är också lite buggig och jag tror A6:an kommer hålla längre.

P.E.K:en är trevlig och låter Sequential. (2 VCO/2 DCO per röst) Visst den låter inte riktigt som min P5 men rätt nära. Det är kul att kunna ladda in egna vågformer. Det som är trist är valet av rattar. På en sådan dyr apparajt tycker jag man kunde valt lite skönare, större rattar. Ett par röster till hade inte varit dumt. Jag kör inte multitimbralt på mina syntar. Jag spelar in dom direkt och då räcker det oftast.

Mvh
Demokid

Jag var och snurrade runt i Tokholm i veckan och pillade på dessa tingestar i affär. Bleb glatt översakad av A6, mycket bättre denna gång än sist. PEK var tråkig tyckte jag. Little Phatty var astråkig, medans Voyager var helt OK.
Testade även lite Sh101 och Sh3a *gäsp*.
Om det skall investeras för min del så blir det A6!

Var själv nere i Malmö i dag och testade både Andromada A6 på börsen, (de har en begangad för 14.995:-) samt att jag testade Little Phatty och MEK på JAM. A6´an var ju ett monster med hur mycket parametrar som. Nästan så det blir lite för mycket. Men visst, den lät bra och var kul. MEK én var oxo kul, men jag gillar inte rattarna på den. Little Phatty lät Moog precis som man kunde gissa. Den är ju väldigt basic, men det den gör, gör den jävligt bra. Dvs låta moog Lite väl mycket pengar för en så begränsad monosynth tycker jag. Synd att A6 án var lite för sliten för att ens överväga att ta den på 12 månader räntefritt

Nä nnu får jag starta upp min P5 Rev2 och berätta att jag vänsterprasslat lite i dag

Jag stod och vägde och köpte till slut en Andromeda och behöll min Evolver desktop. En monoevolver räcker lååååångt, och jag uppskattar alla performancefeatures på andyn. Jag hittade en beggad Little Phatty för 7500, för de pengarna är den ett kap! MMV:n låter ju brutalt bra, men inte +30000-kr-bra...

Ursprungligen av Analog:

Jag stod och vägde och köpte till slut en Andromeda och behöll min Evolver desktop. En monoevolver räcker lååååångt, och jag uppskattar alla performancefeatures på andyn. Jag hittade en beggad Little Phatty för 7500, för de pengarna är den ett kap! MMV:n låter ju brutalt bra, men inte +30000-kr-bra...

7500:- är ju ett helt ok pris för en LP. Samtidigt håller jag med om att MMV inte låter 30.000:- bra. Men vilken jävla kvalitet det är på rattar och o knappar på MMV, brutalt bra.

Senast redigerat 2007-07-22 09:28

Med tanke på att Andromedan på MB i Malmö kostar 15 000 (iofs begagnad men i fint skick) så hade mitt val varit relativt enkelt...

Kom ihåg var du hörde det först.

Ursprungligen av The Pearl:

Med tanke på att Andromedan på MB i Malmö kostar 15 000 (iofs begagnad men i fint skick) så hade mitt val varit relativt enkelt...

Kom ihåg var du hörde det först.

Fint skick håller jag inte med om, den var "använd" om man säger så. Färg hade slitis bort på vissa rattar och det var djupa repor i plasten runt mod wheelen. Så det syntes att den har varit välanvänd. Men det kanske bara är jag som är extra känslig när det gäller sånt

Jo. Voyager låter 30k bra. Den är 30k bra. För en proffstudio som kan dra av moms och göra avskrivningar blir det 15k bra. Och det gillar man.

Tänk på att original-Minin kostade lika mycket som en normal familjebil när den kom ut. I det perspektivet är Voyager billig.

Men Evolver är definitivt mer mångsidig och intressant. Med tanke på att den kostar runt en 10-del av en Voyager är det puckade interfacet helt egalt. Vi har båda maskinerna och Evolvern går varm hela tiden, medan Moogen kommer in som ett kungligt majestät då och då.

Ursprungligen av sawtooth:

Jo. Voyager låter 30k bra. Den är 30k bra.

Då är det bäst jag ändrar MIN åsikt om Voyagern om du säger så Ok, den är 30k bra

Jag hade köpt en PEK utan att tveka. Andromedan låter bra men PEK:en är ljudmässigt intressantare för min del. Dessutom vill jag kunna lita på företaget när jag väljer att köpa en så dyr maskin och jag har inget större förtroende för Alesis.

Ursprungligen av Airwolf:

Jag hade köpt en PEK utan att tveka. Andromedan låter bra men PEK:en är ljudmässigt intressantare för min del. Dessutom vill jag kunna lita på företaget när jag väljer att köpa en så dyr maskin och jag har inget större förtroende för Alesis.

Det är iofs ett dåligt argument för Voyager. Vår har uppfört sig lite smygbuggigt mer eller mindre sedan vi köpte den och trots flera vändor på service har ingen lyckats åtgärda problemen. Det är ganska kass med tanke på priset. Hade den inte låtit så bra och varit så rackarns kool att jobba med så hade den fått gå. Men bisarrt nog så förlåter man den varje gång man sitter där och fnattar på kontrollplattan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-23 12:07

För en klaviaturspelande syntnisse är Poly Evolver Key inte intressant jämfört med en Andromeda, då man knappt kan spela ackord på Dave Smith-synten utan expansioner. Andromeda låter fantastiskt och känns som ett mycket mer gediget klaviaturinstrument rent allmänt. Evolver-serien känns mer åt det lekfullt elektronmusikaliska hållet. Känns inte som om produkterna riktigt konkurrerar.

Själv tycker jag Poly Evolver är just lekfull, låter rätt fränt men kan avfärdas med en axelryckning. Men Andromeda tycker jag är magnifik och härlig och såsom Demokid säger lite i samma skola som Oberheim Matrix 12. Högsta divisionen bland analogsyntar helt enkelt.

Ursprungligen av PF:

För en klaviaturspelande syntnisse är Poly Evolver Key inte intressant jämfört med en Andromeda, då man knappt kan spela ackord på Dave Smith-synten utan expansioner. Andromeda låter fantastiskt och känns som ett mycket mer gediget klaviaturinstrument rent allmänt. Evolver-serien känns mer åt det lekfullt elektronmusikaliska hållet. Känns inte som om produkterna riktigt konkurrerar.

Det är sant. Tråkigt att den har så dålig polyfoni, men Evolver är ett ytterst expressivt instrument. Med anslag och aftertouch kan den åstadkomma mycket subtila eller dramatiska nyanser beroende på hur man spelar. Den reagerar väldigt musikaliskt. Fast kanske Andromeda också gör? Jag har bara tryckt lite på en, aldrig spelat.

Att avfärda Evolver med en axelryckning finner jag märkligt. Du har nog inte gett den tillräckligt med tid. Det är faktiskt en fenomenal maskin och kanske den mest inbjudande synthen i min samling. Man vill spela på den, man vill klura ut hur den funkar, man vill vara med den. Det är inte många maskiner som ger en sådan tillfredställelse att spendera några snabbt försvinnande timmar med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-23 12:17

Det gör den definitivt, den svarar mycket levande och organiskt.

Blir ändå sugen på en Evolver ibland men den känns mer lekfull, som sagt, ettrig, slumpartad, lustig.

Andromeda kan man lägga de där riktigt, riktigt feta mattorna med, som äter 6-7 röster per ackord, klingar vidare ut i rymden när man tar nästa osv.

Det är s a s mycket av tidig Depeche Mode i Evolver och mycket av Chaka Khan i Andromeda

Ursprungligen av PF:

Det gör den definitivt, den svarar mycket levande och organiskt.

Blir ändå sugen på en Evolver ibland men den känns mer lekfull, som sagt, ettrig, slumpartad, lustig.

Andromeda kan man lägga de där riktigt, riktigt feta mattorna med, som äter 6-7 röster per ackord, klingar vidare ut i rymden när man tar nästa osv.

Det är s a s mycket av tidig Depeche Mode i Evolver och mycket av Chaka Khan i Andromeda

Hahaha!

Jo, det säger nog en del om både dig och mig och var vi kommer ifrån. Det är ju precis det som är så schysst med synthar: det finns något för alla. Och så ska det vara.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-07-23 12:29

Kan hålla med PF här. MEK är intressant men PEK (enbart pga sina 4 röster) går fetbort. 8 röster är på gränsen om man gillar att spela "på riktigt".

/klaviaturspelare

Bevaka tråden