Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Insekt kryper omkring innanför skärmglaset

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-17 21:34

Ja tro det eller ej. Satte på min iBook nu, vad ser jag.... jo ett tripsdjur (finns i Skåne vid rapstid) har på något sätt krupit in i min TFT-skärm på iBooken....inne i panelen... den kryper bakom bokstäver och jag hoppas bara att den skall dö nån stans där den inte syns, annars kommer jag få en permanent "fläck" i min skärm, trots att jag inte har några döda pixlar Någon som varit med om detta och vet vad man kan göra åt det om det finns nåt?!

http://www.gronproduktion.se/index.php?show=23537_SWE&&page_anchor=http://www.gronproduktion.se/p23537/p23537_swe.php

Tyvärr inga tips men jag skulle gärna vilja se ett foto på det

  • Medlem
  • 2007-07-17 21:49

Sure thing. Hoppas att det aset dör och torkar, så kanske den ramlar ner längst ned utom synhåll så småningon.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-17 22:08

Rätt jobbigt tror jag men samtidigt lite kul Hoppas det löser sig på något sätt.

  • Medlem
  • 2007-07-17 23:23

Så j*vla less bara....allt skit har hänt på några dagar. Härom dagen såg jag en pöl under bilen. Åkte ner till grabbarna på Toyota. Lät en mek kika på den. Ok, batteriet behöver bytas, nåt rör till servostyrningen rostigt så där det läcker servoolja. Sen kommer jag ut idag och skall köra tjejen till jobbet, jo då har nån jävla pundare slagit in sidorutan på bilen....... och nu ett satans litet djur i min beloved iBook. Lite OT i know......men jag blir så trött..... läste på nätet att flera råkat ut för detta. Min förhoppning är att den torkar och dör.......och att jag har samma tur som vissa, att en lätt "knackning" med fingret på skärmen får den lille fripassageraren att ramla längst ned utom synhåll. Är rätt tråkigt när man inte har något annat fel på skärmen.... Buhuu....

Min mamma upptäckte efter flera år en död råtta under sätet på hennes bil, vilket förklarade att den luktade apa. Hon hade antagligen haft ihjäl den när hon satt sig nån gång.
Lite samma sak kanske…

  • Oregistrerad
  • 2007-07-23 05:37
Ursprungligen av Laseranders:

Min mamma upptäckte efter flera år en död råtta under sätet på hennes bil, vilket förklarade att den luktade apa. Hon hade antagligen haft ihjäl den när hon satt sig nån gång.
Lite samma sak kanske…

Hur ofta städar din moder sin bil, om en död råtta blir liggande i flera år?

Om du är haj på att pilla med småting kan du ju alltid försöka se om du kan öppna skärmen och köra lite med ett papper bakom TFT-panelen. Vet inte riktigt hur den är uppbyggd på iBooken, har du tur är det bara att skruva en hel del. Kolla omkring på nätet efter guider, finns säkert en del.

Now, that's what I call a bug

Om du gör en bakgrundsbild med MASSOR av andra insekter av samma sort, kommer det ju att bli näst intill omöjligt att se den riktiga kusen. Så länge den inte sätter sig och filosoferar mitt på en bokstav eller nåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-18 10:20

Ladda Battlefield och skjut ihjäl den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-18 10:48

En bug i hårdvaran.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-18 10:52

Ehhh? Lite allvar kanske?

Kan det inte vara värt att lämna in den nånstans så de kan ta bort krypet för en rimlig summa?

  • Medlem
  • 2007-07-18 12:22

Du kanske läste den delen av tråden där jag förklarade vilken otur jag haft i veckan, kan lägga till att jag är en fattig student och inbrott och bilreparationer räcker för mig på samma vecka. Dessutom betvivlar jag att en servicetekniker skulle kunna göra mer åt detta problem än jag själv kan.

Det enda jag läst på nätet (om det nu funkar) är att efter ett par dagar dör den, torkar litet och då kommer den förhoppningsvis själv att ramla ned till botten. En annan intressant sak som jag läste på en tysk sida var att någon (dock inte på iBook, men på en TFT-skärm) tejpat igen all lufttillförsel till själva skärmen utom på ett ställe, och där på något sätt anslutit en dammsugare.

Detta skulle då kunna resultera i att krypet förflyttade sig ut ur panelen. Om detta skulle funka på en iBook låter jag vara osagt. Som jag förstått när jag fick min panel utbytt under garantin, (hade en hel rad döda pixlar från topp till botten) så var skärmpanelen en hel produkt som man bytte, inte flera lager som sattes samman till en panel.

Jag är inte Appletekniker så måhända svävar jag endast i okunskap, men vi får väl se. Jag väntar först några dar och ser om krypet själv drar därifrån, ramlar ned eller vad... sen skall jag ringa min kontakt som är Apple servicetekniker och höra vad han tror.

Har någon en bättre lösning än battlefield så tas tips tacksamt emot. Någon nämnde ett papper emellan skärmskikten, men det tror inte jag är någon bra idé. Risken att ändå mosa fast krypet på ett dumt ställe är stor, och jag är inte sugen på att tjacka en ny skärm........kostar nog några tusen

Jag hade ett kryp innanför glaset på min iMac och blev som du irriterad. Efter ett tag försvann krypet, vart har jag ingen aning om. Vet bara att det var borta en morgon då jag startade från vila.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-18 16:47

Jag har läst om en kille som hade ett liknande problem. Vad han gjorde var att byta färg på desktopen till lite mörkare färger. Han fortsatte med att ta fram en text editor, (som har ljus bakgrund) och lade rutan "på" insekten. Tydligen tycker dessa trips om ljus, för vartefter han förminskade rutan så följde insekten efter. När han hade gjort rutan lagom liten så började han helt enkelt att flytta rutan ut mot kanten av skärmen, tripsen den följde glatt efter. Till sist så borde man ha fått insekten så långt ut mot kanten så att den kryper utanför bilden.

Nu var det här iofs på en vanlig TFT skärm, men om tripsen fortfarande lever så kan det vara lönt att testa.

  • Medlem
  • 2007-07-18 17:10

Ja i går verkade det en stund som om den dött men sen såg jag att den fortsatte att röra på sig. Provade lamptricket men utan resultat. Håller på att formattera datorn nu, men såg att den fortfarande är i skärmen. Nåt kul hände i alla fall idag. Idag kom mitt efterlängtade Adobe Creative Suite 3, så i helgen blir det väl litet pyssel. Bilrutan har man fått bytt också. Nu hoppas jag bara på att det lilla grisdjuret försvinner snart också.

Bra tips det där med svart bakgrund och vit ruta. Får väl testa det när jag installerat om datorn.

  • Medlem
  • 2007-07-21 23:50

Nu är den död i alla fall och befinner sig på samma ställe. Har inte ramlat ned. Tror den tyvärr kommer stanna kvar där den är för evigt.

En bekant hade små spindlar i sin iMac-skärm. Har dock inte hört av honom på ett tag så jag vet inte hur det gått.

  • Medlem
  • 2007-07-22 00:37

Förstår inte varför nån mod ändrade titeln på mitt inlägg som var trips från början, då det nu är ganska missvisande. Jag har ingen insekt bakom nåt glas, detta är en LCD-display och inte en CRT, men hur som haver, var detta också i en bärbar?

Ruskigt irriterande dock på en skärm som endast är på 12".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-22 00:44

Det finns inga bärbara iMacar.

Ursprungligen av boris91:

Det finns inga bärbara iMacar.

Nja, så tunga är de inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 01:17

Så länge man slipper flugor på trumpeten så.....

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-22 11:02

Tripsar går in i iMacar också.
Glädjande nog försvinner de lika obemärkt som de kom.

  • Medlem
  • 2007-07-22 11:14

Har du varit med om det? Försvinner de genom att de torkar och "ramlar ned", eller menar du innan tripsdjuret dör?

Ursprungligen av Le:

Tripsar går in i iMacar också.
Glädjande nog försvinner de lika obemärkt som de kom.

Min förra lägenhet låg i natursköna förortsområdet Maria Park i Helsingborg. Jättefint område med mycket liv och fin natur. Henke Larsson bor där också. Problemet var bara att det var lite väl mycket liv där.

Min lägenhet var gavelvariant, men inte genomgående. Jag hade morgon- och middagssol rakt in och jobbade likt nu nattetid och sov därför om dagarna. Det blev fruktansvärt varmt om somrarna så jag var tvungen att ha ett fönster öppet.

Men det lockade till sig sådana här gynnare:

De kröp in genom fönstret och det hände när jag tog på mig mina jeans att det kröp tvestjärtar ur dem. Helt fruktansvärt vidrigt.

Jag fick även problem med tripsdjur i datorskärmen, men inte ett utan kanske sju-åtta. Riktigt irriterande. Dessa dog dock inom rätt så kort tid.

Skönt att bo nära havet och på fjärde våningen som jag gör nu. Inga otäcka insekter, bara fiskmåsar som skiter.

1
Bevaka tråden