Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi har det alldeles för bra...

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ibland tror jag inte vi mac-användare förstår hur bra vi egentligen har det. Efter en riktigt strulvecka på jobbet är det så himla skönt att komma hem till macen och allt bara funkar.

1. Inga virusproblem
För några år sen märktes inte virusskyddet på jobbet särskilt mycket. I takt med att säkerheten stramats har det blivit riktigt hemskt. Då för några år sen gick virusprogrammet lite då och då och behövde man jobba när det tuggade som bäst var det bara att tvångsavsluta det. Självklart uppskattade inte it-leverantören detta så nuförtiden finns det inte sätt att avsluta det i förväg. Man får snällt vänta till det är klart. Vissa ggr tar virusprogrammet 90-100% CPU medans det jobbar. Under tiden kan jag inte jobba. Det är så mycket annat säkerhetsjox installerat också som gör sitt bästa för att sega ner datorn.

Kommer hem, fäller upp locket på macen och allt bara flyter på och funkar. Inga datorresurser som går åt till att sök igenom hårddisken efter virus. Så skönt!

2. Inga påtvingade uppdateringar
På tisdag dyker den gula skölden upp i ikonfältet (vad det nu heter) nere till höger som säger att det finns några säkerhetsuppdateringar att ladda hem. Känner att jag inte hinner ta det just då så jag låter det vara. På onsdag kommer jag till jobbet och startar datorn. Nu får jag inte längre välja utan uppdateringarna installeras mot min vilja. Det pågår under minst en kvart och tar så mycket CPU att jag inte kan jobba. Omstarten är som tur var inte påtvingad utan jag kan fortsätta jobba när det är klart. Under resten av dagen kommer den där j-a rutan upp som säger att uppdateringar installerats och att datorn måste startas om. Vilket jag inte vill eller hinner just då. Säkert en gång i timmen om inte oftare kommer den upp. Så j-a irriterande. Låter jag det var för länge kommer till slut en påtvingad omstart, har jag då inte sparat mina dokument ja då förlorar jag det jag gjort.

3. Inga enhetsbokstäver (eller vad det kallas)
Lånar ett USB-minne av kollega för att föra över lite filer. Ansluter till en USB-port och förväntar mig att det ska dyka upp i utforskaren. Inget händer. Det visar sig att det skett nån slags kollision så usb-minnet har fått samma enhets-bokstav som en annan enhet. Då måste man in i discmanagement eller vad det nu heter och manuellt tilldela en ny bokstav. Då dyker minnet upp i utforskaren. Hur j-a bra är det?

4. Man kan läsa mail utan problem
När man börjar t ex Windows Mail i Vista eller Outlook är alla säkerhetsfunktioner påslagna från start. Det tar en evighet att få saker och ting att flyta. T ex visas inga bilder av säkerhetsskäl. En del bilagor laddas inte ens ner för de KAN innehålla virus. Man måste då säga till programmet att det är ok. Det kommer upp störande rutor att om jag vill ladda ner bilagan ja då kanske jag får ett virus. Jag blir oxtokig på det beteendet. Hur kul är det att använda datorn när precis ALLT som kommer utifrån av säkerhetskäl klassas som farligt i förebyggande syfte?

Nej vi macare förstår nog inte hur bra vi har det som slipper allt ovanstående. Det är bara 4 saker men för mig är det skäl nog att vara lycklig. Jag hoppas aldrig det vänder så att macen blir en intressant plattform att skapa virus till. Nej det ska funka som det gör nu. Utan störande rutor som varnar för alla "faror", utan virusprogram som segar ner datorn. Det är skönt att kunna använda datorn utan att bekymra sig om sånt.

Som tur är så kan man ställa in i princip allt i Windows som man vill ha det.

Det förutsätter ju förstås att man inte är dataanalfabet.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Som tur är så kan man ställa in i princip allt i Windows som man vill ha det.

Det förutsätter ju förstås att man inte är dataanalfabet.

Det förutsätter också att du inte arbetar på ett företag som tar sin windowsmiljö på allvar och låser ner användarna. Säkerheten framförallt!

Ursprungligen av akerstrom:

Det förutsätter också att du inte arbetar på ett företag som tar sin windowsmiljö på allvar och låser ner användarna. Säkerheten framförallt!

Touché! Så är det för oss. Det mesta är förinställt i läge "Max irritation och frustration". Man kan i princip ändra skrivbordsbakgrund och upplösning. Så makalöst irriterande.

Richard... bara som en påminnelse... har du några genvägar på skrivbordet som du inte använder? Kan vara läge att kolla med jämna mellanrum annars... typ varje kvart.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Richard... bara som en påminnelse... har du några genvägar på skrivbordet som du inte använder? Kan vara läge att kolla med jämna mellanrum annars... typ varje kvart.

Haha. Hur roligt som helst.

Sitter med Windows i skolan, och den pratbubblan kommer upp hela tiden!

Ursprungligen av ztaafen:

Haha. Hur roligt som helst.

Sitter med Windows i skolan, och den pratbubblan kommer upp hela tiden!

Haha... förbluffande dum grej.

Jag installerar Parallells med win xp helt från scratch och tvingas vifta bort den där frågan ideligen. Va f-n jag har ju inte börjat än liksom.

Jag använder Mac, Windows och Linux.

Windows är utan vidare sämst, jag vet att trots virusskydd så pajar det förr eller senare, virusskyddet gör att uppstarter är extra sega (bl.a. som Rickard A beskrev) och hela systemet känns klumpigt. Det brukar gå bra att installera det man vill (givet att man får in alla lågnivådrivrutiner, vilket inte är lätt) men genom en tragglig "InstallShield". Men det får i alla fall ett plus för relativt god installation av program.

Linux är trevligt... så länge man använder det som installeras från början, eller saker som direkt stödjs av disten. Då är allt bara toppen. Men när man ska installera nåt annat, då får man korsa fingrarna och backupa allting viktigt. Risken är stor att man har sönder något, till exempel fönstersystemet (som pajat för mig av en enkel uppdatering av grafikdrivrutinerna). Jag försökte installera Supertux i en aktuell och uppdaterad dist, men misslyckades... och jag är inte speciellt oerfaren med datorer eller för den delen Unix. Och att installera drivrutinr till ATI-GPU var faktiskt hemskt. Så det är kul på ytan, men så fort man måste en liten aning ner så blir det gärna trassel.

OSX är i det här gänget helt enkelt som Linux fast rätt gjort. Man kan installera vad som helst och det pajar aldrig. Många program installeras lika fint som bättre OS9-program, man bara kopierar paketet, sånt förekommer så gott som aldrig i de andra. Det må ha en del brister, men som sagt, när man använt de andra så är det alltid skönt att sätta sig vid Macen.

5. Systemet åldras inte på samma sätt
Nu när jag gick på semestern lämnade jag in min dator för ommallning (ominstallation). Detta för att datorn på senare tid blivit så fruktansvärt seg. En av anledningarna till det är alla programinstallationer som gjorts under det 1 1/2 år jag haft datorn. När jag fick den kändes den rätt "snärtig" men nu...uj uj uj. Det är rent vidrigt faktiskt. Det fullkomligen dräller av skräpfiler på datorn efter program som tagits bort och jag vågar inte ens tänka på hur registret ser ut. Enligt helpdesk "blir datorn segare om man installerar och avinstallerar mycket". Jo jag har märkt det. Många på jobbet finner sig helt enkelt i att datorn blir segare med tiden. Det är liksom en naturlig sak. Jag som får komma hem till en mac som trots att det gått ett år (det var förra datorn) sen installation av systemet fortfarande känns nästan lika snärtig vet bättre. Det behöver inte vara så.

Där jag jobbar visar våra chefer en stooor bild på väggen med en projektor.
Där visas PDF:er och powerpointpresentationer etc.
Det är upplagt som en kopia av den 15" skärm som är "chefens dator".

Var femte minut dyker det upp en pratbubbla på skärmen
*plopp*
"A program is about to run in 7 hours and 58 minutes"

INGEN vet hur fan de får bort det... så VARJE torsdagsmöte får vi genomlida att något program, ingen vet vad, körs om ett tredjedels dygn, ingen vet varför...
MEN vi får hela tiden TYDLIG och KORREKT Information när det skall köras...

Windows - In your face computing...

Hahaha. Fan vad underbart.

Jag håller verkligen med dig Rickard.

Min PC lyckades en elektriker elda upp, med följden att jag nu sitter med en intelmac (istället för en mac och en PC). Parallels är gudomligt! Har ett snapshot för en helt ren och fin installation. När jag sedan behöver installera något skräp kan jag lätt återställa rubbet. Senast för någon dag sen uppdaterade jag mobiltelefonen och tvingades installera något skräp från Sony Ericsson som lusade ner Windows med ikoner överallt. Uppdaterade telefonen, återställde snapshotet, och allt är rent och fint igen!

Vi får heller inte glömma att vår it-leverantör lagt in nåt slags script eller det kallas så om datorn inte omstartats de senaste 7 dagarna tvångsomstartas den. Fyra timmar före det ska ske kommer en ruta upp som lägger sig över allt annat och räknar ner. Man kan välja att starta om datorn själv eller vänta på nerräkningen. Har man inte sparat sitt arbete när nerräkningen är klar försvinner det osparade arbetet. Makalöst irriterande.

Jag måste bara ondgöra mig över en sista sak innan jag går och lägger mig. Det har egentligen inte med huvudfrågan att göra men är ett sidospår på hur det är att jobba på ett stort företag som standardiserar allt.

När jag fick min dator var 512MB ram standard på den modellen. Redan då kändes det lite men att utöka det var inte aktuellt. För att få mer minne var man tvungen gå upp till det enda andra alternativ som fanns vilket var en bärbar CAD-dator som kostade en 2-3ggr mer än min så det var inte heller att tänka på.

Jag förstår att 512MB räcker för de flesta i Windows XP men eftersom jag måste ha ett flertal program igång för att effektivt kunna göra mitt jobb är 512MB rena mardrömmen. Med en chef som är totalt tekniskt ointresserad (hon tycker t ex en T230 är en helt ok mobil) är det inte lätt få igenom några inköp. Nu äntligen verkar det som om jag kommer få uppgraderat till 1GB minne i min dator vilket jag är tacksam för. Då är det bara det att minne måste installeras av leverantören (skruva bort två skruvar och trycka dit minnet) vilket kostar skjortan. 512MB extra kostade nästan 3000kr tror jag. Helt j-a sjukt! Jag förstår att leverantören vill han kontroll på vad som händer med datorerna då de sköter supporten men när inte ens våra interna it-snubbar får göra något som enkelt som att installera minne är det på gränsen till absurbt.

Ursprungligen av Rickard A:

Jag måste bara ondgöra mig över en sista sak innan jag går och lägger mig. Det har egentligen inte med huvudfrågan att göra men är ett sidospår på hur det är att jobba på ett stort företag som standardiserar allt.

Det är rena vansinnet. Någon bestämmer att alla har samma behov, att alla kan klara sig med exakt samma dator. Det är väl MS Office-gänget som spökar. Det blir alltid bråk med supportfolk om standardiseringsregler, man får gå bakom ryggen på dem för att kunna göra sitt jobb och ibland låna in egna prylar bara för att det skall funka - och då blir de förstås riktigt sura. Och en viktig anledning till att man måste standardisera så hårt, vad är det? Ett visst OS och dess säkerhetsproblem...

Ibland kan man få supportfolket att försöka fixa en lösning (en bra lösning är att man får en udda konfigurerad maskin som kopplas in utanför brandväggen - eller en Mac), men alldeles för ofta är det bara kalla handen.

Varför är så sällan supportfolk "användarvänliga"? Jag säger inte aldrig, men alldeles för många verkar ha gått på för många MS-kurser och hävdar bestämt att det bara finns en sak "man" vill ha, som de tror täcker allas behov.

Men jag skall vara nöjd, jag får i alla fall koppla in Mac på nätverket.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-21 13:42

När jag fick min dator var 512MB ram standard på den modellen. Redan då kändes det lite men att utöka det var inte aktuellt. För att få mer minne var man tvungen gå upp till det enda andra alternativ som fanns vilket var en bärbar CAD-dator som kostade en 2-3ggr mer än min så det var inte heller att tänka på.

Jag förstår att 512MB räcker för de flesta i Windows XP men eftersom jag måste ha ett flertal program igång för att effektivt kunna göra mitt jobb är 512MB rena mardrömmen. Med en chef som är totalt tekniskt ointresserad (hon tycker t ex en T230 är en helt ok mobil) är det inte lätt få igenom några inköp. Nu äntligen verkar det som om jag kommer få uppgraderat till 1GB minne i min dator vilket jag är tacksam för. Då är det bara det att minne måste installeras av leverantören (skruva bort två skruvar och trycka dit minnet) vilket kostar skjortan. 512MB extra kostade nästan 3000kr tror jag. Helt j-a sjukt! Jag förstår att leverantören vill han kontroll på vad som händer med datorerna då de sköter supporten men när inte ens våra interna it-snubbar får göra något som enkelt som att installera minne är det på gränsen till absurbt.

Det känns mer som det är fel på IT-policyn och attityden på din arbetsplats än Windows. Många av de problem du nämner har inte jag med min pc på jobbet. Jävligt dumt supportavtal. Jag jobbar på en skola och där har vi inga "avtal". Vi köper datorer och sen får vår systemadmin och även jag själv t.ex installera minne eller byta HD eller nåt. Att göra så enkla grejer är ju en självklarhet nuförtiden när tillverkarna själva (t.ex Apple) beskriver det i sina manualer.

Angående minnet.
Jag antar att du aldrig uppgraderat minne eller bytt hd på en ibook eller powerbook, där kan vi snacka mardröm och att eran IT-avdelning skrivit ett supportavtal som är kasst kan du knappast beskylla Windows XP för, eller hur?

Ursprungligen av mendezzz:

Angående minnet.
Jag antar att du aldrig uppgraderat minne eller bytt hd på en ibook eller powerbook, där kan vi snacka mardröm

Va? Att uppgradera minne på en iBook eller Powerbook är ju superenkelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-21 00:28

Fy f*n vad skönt det är att köra Mac / OS X både på jobbet och hemma! Försöker förtränga alla hemska år med Windows...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-21 00:57

Windows har blivit lite som en flygplats. Man måste vara där en timme innan man faktiskt åker och det finns så extremt många säkerhetsåtgärder att det bara blir löjligt och väldigt opraktiskt, utan att det hjälper så speciellt mycket.

• Medlem
  • Täby
  • 2007-07-23 09:07
Ursprungligen av Rajje:

Windows har blivit lite som en flygplats. Man måste vara där en timme innan man faktiskt åker och det finns så extremt många säkerhetsåtgärder att det bara blir löjligt och väldigt opraktiskt, utan att det hjälper så speciellt mycket.

Det va nog den klockrenaste jämförelse jag läst på länge

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-21 01:06

På mitt jobb har vi en PC snurrandes vars enda syfte just nu är att visa ett bildspel på en stor TV som förbipasserande ska kunna se. Men naturligtvis dyker det upp en massa skit om uppdateringar precis hela tiden, med fönster och pratbubblor som täcker halva bildspelet så det tappar hela sin funktion. Extremt irriterande.

• Medlem
  • stockholm
  • 2007-07-21 02:36

jag som switcher sedan bara veckor tebax kan säga det känns lyxigt att använda min mac.

snabbhet. trygghet. Style. enkelhet!

Använde min gammla pc en 20 minuter idag. Jag skrattade när jag installerade ett program på den. Jag förstår inte hur jag stått ut med det sättet att installera program , antivirus program ..etc ..etc.. jag njuter varje sekund med min mac!

Ni verkar behöva lite hjälp:

Välj ”kör” från startmenyn och skriv ”msconfig”.

Under fliken ”Sevices”, kryssa i ”Hide All Microsoft Services”
Bocka sedan av allt som finns kvar. (Även virusprogram om man vet vad man gör, så länge Windows är uppdaterat så är risken minimal).

Gör samma sak under ”Startup”
I Vista så är det även här (Tools) som man stänger av ”UAP, User Account Control”

(Avvakta med omstart.)

Välj ”Automatic updates” i kontrollpanelen och välj önskad metod.

Högerklicka på skrivbordet och välj ”Properties” – ”Desktop” – ”Costumize Desktop” och bocka av ”Run Desktop Cleanup Wizard every 60 days".

Ladda ner ” TweakUI.exe” från; http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
och ställ in i princip vad som helst.

Om man aldrig vill få meddelande i ”ballonger” så kan man förstås fixa det med.

“Click Start , click Run , type regedit , and then press ENTER. HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\ CurrentVersion\Explorer\Advanced Right-click the right pane, create a new DWORD value, and then name it EnableBalloonTips . Double-click this new entry, and then give it a hexadecimal value of 0. Quit Registry Editor. Log off Windows, and then log back on.” *

Och om man ändå är inne och leker i regedit så kan man passa på att snabba upp menyer;

“HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop folder. Scroll down in the right panel and double click on the MenuShowDelay file. In the Value Data box, change to default value for the menu speed from 400 to a lesser number, such as 1. Click OK. “

*Från: http://www.musicxp.net/tuning_tips.php

Dessa tips gäller XP. Vista ska man nog vänta med ett tag (gäller även 10.4.10 om man gör musik…).

Hoppas ni får en trevligare vardag med era Windows-maskiner. Nu måste jag åka till jobbet.

PS. Att stänga av virusprogram på en arbetsplats sker på egen risk. Man kan ju dock ägna 2 minuter åt att ställa in dess uppförande en gång för alla (och använd inte IE som browser!)

Hoppas ni får en trevligare vardag med era Windows-maskiner. Nu måste jag åka till jobbet.

PS. Att stänga av virusprogram på en arbetsplats sker på egen risk. Man kan ju dock ägna 2 minuter åt att ställa in dess uppförande en gång för alla (och använd inte IE som browser!)

Detta bekräftar bara mitt ursprungliga påstående att man som mac-användare inte förstår hur bra man har det. För att få Windows att funka utan att irritera måste man i princip vara "hacker" för att genomföra ovanstående. Vilken normal användar vet egentligen att man kan göra ovanstående? Och bara det faktum att man nästan måste göra ovanstående för att kunna använda datorn är riktigt illa.

Stänger man av säkerhetsfunktionerna för att inte bli störd hela tiden ja då utsätter man sig nästan för livsfara eftersom det är ett garanterat sätt att få in virus och annat skit.

Nej då är det så himla mycket skönare att efter en installation av Mac OS behöver man i princip inte ändra någonting. Det funkar bra direkt. Det finns inga påträngande säkerhetsfunktioner i allt. Man vågar öppna bilder och andra bifogade filer. Gud vad skönt det är att slippa vara orolig för allt.

Microsoft behöver lite hjälp...

Välj ”kör” från startmenyn och skriv ”msconfig”...

Har Microsoft ingen Chief Executive Director – Windows In Your Face Default Properties man kan skicka tipsen till istället? ...

Välj ”kör” från startmenyn och skriv ”msconfig”.

Under fliken ”Sevices”, kryssa i ”Hide All Microsoft Services”
Bocka sedan av allt som finns kvar. (Även virusprogram om man vet vad man gör, så länge Windows är uppdaterat så är risken minimal).

Gör samma sak under ”Startup”
I Vista så är det även här (Tools) som man stänger av ”UAP, User Account Control”

(Avvakta med omstart.)

Välj ”Automatic updates” i kontrollpanelen och välj önskad metod.

Högerklicka på skrivbordet och välj ”Properties” – ”Desktop” – ”Costumize Desktop” och bocka av ”Run Desktop Cleanup Wizard every 60 days".

Ladda ner ” TweakUI.exe” från; http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
och ställ in i princip vad som helst.

Om man aldrig vill få meddelande i ”ballonger” så kan man förstås fixa det med.

“Click Start , click Run , type regedit , and then press ENTER. HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\ CurrentVersion\Explorer\Advanced Right-click the right pane, create a new DWORD value, and then name it EnableBalloonTips . Double-click this new entry, and then give it a hexadecimal value of 0. Quit Registry Editor. Log off Windows, and then log back on.” *

Och om man ändå är inne och leker i regedit så kan man passa på att snabba upp menyer;

“HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop folder. Scroll down in the right panel and double click on the MenuShowDelay file. In the Value Data box, change to default value for the menu speed from 400 to a lesser number, such as 1. Click OK. “

*Från: http://www.musicxp.net/tuning_tips.php

Dessa tips gäller XP. Vista ska man nog vänta med ett tag (gäller även 10.4.10 om man gör musik…).

Jaha, var det inte svårare. Eftersom man bör ominstallera win en eller ett par gånger per år så blir det en hel del jobb ändå. Jag ser fram emot den dag jag kan avveckla vår sista Pc i vårt företag. Vi använder SPCS Admin o Löne som tyvärr endast finns för PC.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-21 09:31

Att ni orkar.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-21 11:45

Diskuterar ni egentligen inte inkompetent handhavande snarare än Windows brister?

Ursprungligen av Skilling:

Diskuterar ni egentligen inte inkompetent handhavande snarare än Windows brister?

Spelar det någon roll?

Om det är Microsoft som inte kan skapa användarvänliga system, eller klantig IT-personal med Windows-certifieringsdiplom, eller vanligt folk som inte kan begäras vara hackers så är det ändå det här väldigt många upplever när dom använder [valfri svordom här].

Bevaka tråden