- Rickard A
- Medlem ●
- Västerås
- 2007-07-20 21:14
Ibland tror jag inte vi mac-användare förstår hur bra vi egentligen har det. Efter en riktigt strulvecka på jobbet är det så himla skönt att komma hem till macen och allt bara funkar.
1. Inga virusproblem
För några år sen märktes inte virusskyddet på jobbet särskilt mycket. I takt med att säkerheten stramats har det blivit riktigt hemskt. Då för några år sen gick virusprogrammet lite då och då och behövde man jobba när det tuggade som bäst var det bara att tvångsavsluta det. Självklart uppskattade inte it-leverantören detta så nuförtiden finns det inte sätt att avsluta det i förväg. Man får snällt vänta till det är klart. Vissa ggr tar virusprogrammet 90-100% CPU medans det jobbar. Under tiden kan jag inte jobba. Det är så mycket annat säkerhetsjox installerat också som gör sitt bästa för att sega ner datorn.
Kommer hem, fäller upp locket på macen och allt bara flyter på och funkar. Inga datorresurser som går åt till att sök igenom hårddisken efter virus. Så skönt!
2. Inga påtvingade uppdateringar
På tisdag dyker den gula skölden upp i ikonfältet (vad det nu heter) nere till höger som säger att det finns några säkerhetsuppdateringar att ladda hem. Känner att jag inte hinner ta det just då så jag låter det vara. På onsdag kommer jag till jobbet och startar datorn. Nu får jag inte längre välja utan uppdateringarna installeras mot min vilja. Det pågår under minst en kvart och tar så mycket CPU att jag inte kan jobba. Omstarten är som tur var inte påtvingad utan jag kan fortsätta jobba när det är klart. Under resten av dagen kommer den där j-a rutan upp som säger att uppdateringar installerats och att datorn måste startas om. Vilket jag inte vill eller hinner just då. Säkert en gång i timmen om inte oftare kommer den upp. Så j-a irriterande. Låter jag det var för länge kommer till slut en påtvingad omstart, har jag då inte sparat mina dokument ja då förlorar jag det jag gjort.
3. Inga enhetsbokstäver (eller vad det kallas)
Lånar ett USB-minne av kollega för att föra över lite filer. Ansluter till en USB-port och förväntar mig att det ska dyka upp i utforskaren. Inget händer. Det visar sig att det skett nån slags kollision så usb-minnet har fått samma enhets-bokstav som en annan enhet. Då måste man in i discmanagement eller vad det nu heter och manuellt tilldela en ny bokstav. Då dyker minnet upp i utforskaren. Hur j-a bra är det?
4. Man kan läsa mail utan problem
När man börjar t ex Windows Mail i Vista eller Outlook är alla säkerhetsfunktioner påslagna från start. Det tar en evighet att få saker och ting att flyta. T ex visas inga bilder av säkerhetsskäl. En del bilagor laddas inte ens ner för de KAN innehålla virus. Man måste då säga till programmet att det är ok. Det kommer upp störande rutor att om jag vill ladda ner bilagan ja då kanske jag får ett virus. Jag blir oxtokig på det beteendet. Hur kul är det att använda datorn när precis ALLT som kommer utifrån av säkerhetskäl klassas som farligt i förebyggande syfte?
Nej vi macare förstår nog inte hur bra vi har det som slipper allt ovanstående. Det är bara 4 saker men för mig är det skäl nog att vara lycklig. Jag hoppas aldrig det vänder så att macen blir en intressant plattform att skapa virus till. Nej det ska funka som det gör nu. Utan störande rutor som varnar för alla "faror", utan virusprogram som segar ner datorn. Det är skönt att kunna använda datorn utan att bekymra sig om sånt.