Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Riktigt gammal synth

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-20 23:35

Ja, vad finns det egentligen för riktigt gamla synthar (som tillverkats i mer än ett halvt exemplar)?
De "vanliga" är väl Moog modularer, ARP 2500/2600, Oberheim SEM, Korg och Yamaha hade väl någon. Men fler 60-, 70-talare kanske det finns?

PPG gjorde väl vanliga analoga syntar innan de blev kända för Wave-serien? Sedan har du ju Yamaha CS-syntarna. För att inte tala om Steiner-Parker.

Telharmonium är min absoluta favorit från fordom. Vilken makalös apparat! Man kan lätt se valfritt galet geni framför sig, intonerande världens undergång på sin vansinniga domedagsmaskin, håret på ända och åska i fonden. För mina inre öron låter det som en blandning av Beethoven, Einstürzende Neubauten och Sunn O))).

Ursprungligen av sawtooth:

Telharmonium är min absoluta favorit från fordom. Vilken makalös apparat! Man kan lätt se valfritt galet geni framför sig, intonerande världens undergång på sin vansinniga domedagsmaskin, håret på ända och åska i fonden. För mina inre öron låter det som en blandning av Beethoven, Einstürzende Neubauten och Sunn O))).

Vi verkar visualisera saker på samma sätt! Geniet som spelar har halvlångt vitt hår som fladdrar i vinden. Eventuellt har han en stor krage så att man bakifrån bara ser halva huvudet. Slängkappa så klart. Tänk att para ett Teleharmonuim med en Tesla-orgel!!! Fyffan asså, då snackar vi serisöt fett med allvar. Det skulle skrämma vem som helst till hysteria.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Vi verkar visualisera saker på samma sätt! Geniet som spelar har halvlångt vitt hår som fladdrar i vinden. Eventuellt har han en stor krage så att man bakifrån bara ser halva huvudet. Slängkappa så klart. Tänk att para ett Teleharmonuim med en Tesla-orgel!!! Fyffan asså, då snackar vi serisöt fett med allvar. Det skulle skrämma vem som helst till hysteria.

Slängkappa helt givet! "Hahahahhahahaahahaha!!! Mouhahahahahahahahaaaaaaa! Ni hånade mig! Ni skrattade åt mina ritningar! Men jag är större än Gud!! Smaka på ett D-moll, maskar! Jag har bidat min tid, blivit vildhårig och glosögd men nu, era ovärdiga mollusker, ska jag vara givmild nog att låta er uppleva Jordens undergång! Mouououohahahahahha!"!

Jätte-OT men värt att spendera en regnig eftermiddag med:

För världens roligaste galna geni se: Invader Zim. Han hade lätt haft en Telharmonium/Teslaorgel-combo om han kände till den. Jag har haft turen att dricka mojitos med Jhonen (Zims skapare) och han är nästan lika tosig själv. Plus att han är en grym trummis.

Wikipedia beskriver Zim och hans värld busbra: http://en.wikipedia.org/wiki/Invader_ZIM

Jag har redan ont i magen av skrattkramper bara av att tänka på hur rolig han är.

don buchla och bob moog (med input från morton subotnik resp. walter/wendy carlos) hittade väl samtidigt (oberoende av varandra) på att samla ihop vco, vcf, vca:s etc (alltså spänningsstyrda - "voltage controlled" - oscillatorer, filter och "förstärkare") till nåt slags instrument att spela blip-blop resp. "rhapsody in rock" på.

1963 alltså

Det var väl de första synthesizers som vi känner dem, till skillnad från alla galna ångdrivna monster innan dess.

Ursprungligen av hasparigus pink:

don buchla och bob moog (med input från morton subotnik resp. walter/wendy carlos) hittade väl samtidigt (oberoende av varandra) på att samla ihop vco, vcf, vca:s etc (alltså spänningsstyrda - "voltage controlled" - oscillatorer, filter och "förstärkare") till nåt slags instrument att spela blip-blop resp. "rhapsody in rock" på.

Buchla och Moog tror jag var de första som populäriserade (modul-)syntar, det fanns ju ett antal olika universitetsbaserade modulärsystem innan dess, tex RCA Synthesizer mkII (1956).

Rörbaserade oscillatorer, hålpappers-sequencer, inbyggd vinylgraverare - en komplett DAW för den seriöse tolvtonskompositören.

(Och på KTH fanns tex OVE, fast den var specifikt gjord för talsyntes. Fast bandpassfilter, oscillatorer, CV-styrning och moduluppbyggnad känns ju ganska likt en modulsynt...)

Annars är mitt favoritinstrument bland riktigt gamla syntar Mixtur-trautonium. Subharmonisk syntes, steglös pitchkontroll och använd för soundtracket till Hitchcocks "Fåglarna" - vad mer kan man begära? Tidningen The Wire hade en bra artikel för ett par år sedan om Oskar Sala, som i princip var den enda som kunde spela trautonium. Den verkar inte finnas online dock, däremot en rätt intressant text om thereminer och andra halvt bortglömda elektroniska instrument (bortglömda bland vanliga människor alltså, inte bland syntvetarna på 99musik..).

Serge, kolla på serge-fans.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-21 22:41

EML har inte nämnts tidigare i tråden. Inte så vanliga i Sverige.

1
Bevaka tråden