- Skilling
- Medlem ●
- Jönköping
Ok, jag lämnar gärna det här forumet och håller mig till 99musik, om det är på det viset att 99mac handlar om att flabba åt PC. Mer än gärna.
Synd och smått otroligt att ens behöva läsa en sådan kommentar.
Det handlar väl inte främst om att flabba åt PC, men ingen är intresserad av att höra hur bra Windows är. Det är ett Macforum, och Windows hör liksom inte hit. Att de flesta tycker att Windows suger pung här borde kanske inte komma som en chock.
Om någon drar fram fördelar med Windows får man räkna med att få sina påståenden granskad lite hårdare än om man säger att något i Mac OS är bra. Så är det. Om jag går in i 99 Musik och börjar snacka om måleri, och hur mycket mer intressant det är än musik, skulle jag nog också bli avsnoppad rätt snabbt.
Dessutom verkar du ju strunta i alla sansade inlägg, och hugger bara på det du ogillar ...
Ok, jag lämnar gärna det här forumet och håller mig till 99musik, om det är på det viset att 99mac handlar om att flabba åt PC. Mer än gärna.
Synd och smått otroligt att ens behöva läsa en sådan kommentar.
Jag menade inte att tvinga dig bort från forumet. Om du tolkade texten så ber jag om ursäkt. Det var inte tanken.
Det jag menade var att om man störs av att vi är nöjda med Mac OS X så är det väl bättre att inte läsa trådar av den typen?
Forumet handlar inte om att "flabba åt PC" men den här tråden handlade om att le igenkännande åt egenheter med Windows. Dessa egenheter finns utan tvivel där och vi finner dom lustiga.
Du är välkommen att prata om målning. Det är högt till tak på 99musik.
För övrigt har jag inte pratat om hur bra windows är och framför allt inte påstått att det är bättre än OSX. Jag insåg bara inte att det här var en klubb med lite mobbliknande drag.
Så. Over and out.
Tänk på att inte ta saker personligt när ni diskuterar mac/win. Det gäller båda sidor.
Att uppmana andra att hålla sig till andra forum om det inte passar, eller kalla dem hysteriska, hör inte heller till god ton. Det alldeles oavsett om man anser att någon drar upp saker som är irrelevanta för tråden.
Tänk på att inte ta saker personligt när ni diskuterar mac/win. Det gäller båda sidor.
Att uppmana andra att hålla sig till andra forum om det inte passar, eller kalla dem hysteriska, hör inte heller till god ton. Det alldeles oavsett om man anser att någon drar upp saker som är irrelevanta för tråden.
Läs mitt inlägg igen.
"Jag lovar att ni blir mindre störda av "MacAnvändares självgodhet" om ni skippar att läsa trådar av den här typen, på Mac-forum av den här typen."
Det jag menar är:
Om ni störs av det ni beskriver som "MacAnvändares självgodhet" så är det väl bättre att skippa trådar som celebrerar Macar när ni besöker Mac-forum.
Det är inte samma sak som att be någon packa ihop och dra från forumet. Något jag knappast skulle göra.
Vet inte ens vart jag ska börja i den här tråden...
Ett välkonfigurerat Windows XP Pro system fungerar hur bra som helst enligt min mening.
Men känns ju inte som om det finns nån ide att diskutera det på ett Mac-forum.
Fungerar är inte samma sak som "saknar helt lustigheter".
Ok, har tokdammsugit av mig aggressiviteten (bra, nu är sovrummet gjort!:)) och har själv lugnat ner mig lite.
Alltså, jag har två veckor med min Mac nu (och som varit tokintensiva eftersom jag har en massa arbete att föra över och i vissa fall göra om) och är saligt nöjd. Jag är också fantastiskt tillfreds med att slippa Windows helt så småningom.
Så det är inte det att jag älskar Windows. Långt ifrån.
Däremot tycker jag att fördelarna med Mac och OSX framstår även när man inte överdriver Windows nackdelar. För min del och säkert för de flesta här. Framför allt tycker jag det är smått dåligt att sncka lite föraktfullt om de "som inte fattat ännu". Det är att fördumma en massa människor.
Jag vet inte om ni är medvetna om att det faktiskt finns en massa duktiga MacAnvändare som undviker det här forumet just för att det anses vara halvmilitant? Det är inte mig ni ska ge er på nu om ni inte uppskattar det (don't shoot the messenger), men det är ett faktum. Något är lite märkligt när man får rådet av flera erfarna chaufförer av Mac att undvika 99mac när de får veta att man tänker skaffa Mac, tycker ni inte det?
Det kan iofs också innebära att jag hade garden uppe när jag gick in här och reagerar väl snabbt och hårt, om jag ska vara lite självkritisk... och det ska jag väl.
Jag har också svurit åt att få meddelanden om att jag har ikoner på skrivbordet som inte används och att Windows vill starta om datorn för att systemet är uppdaterat. Det är jävligt irriterande, det håller jag med om.
Vi som varit macare i över tio år, och fått på tafsen oändliga gånger av windowsfolk, banker, internetleverantörer, programtillverkare mm, tycker givetvis att det känns mycket mer positivt att vara just macanvändare i dagsläget.
När man läser olika forum med där bägge plattformarna finns representerade, blir trådar med nöjda switchers Win>Mac allt vanligare....däremot har jag inte hittat en enda tråd med nöjda Mac>Win-switchers.
Från att ha tillhört en förtryckt grupp inom datavärlden ser vi nu ljuset i tunneln allt tydligare.......Låt oss få ha den glädjen!
Vi är inga sektmedlemmar...vi är vanliga människor som börjar bli erkända i en sedan alltför länge inskränkt datavärld.
OSX funkar alltid?
Tråden handlar inte om ifall Mac OS X alltid funkar.
Den handlar om lustigheter i Windows.
OSX funkar alltid?
Vad är din grej? Att skriva oneliners?
För att återgå någorlunda till ämnet tycker jag att alla ska känna sig hjärtligt välkomna att ställa frågor om problem, eller tipsa om smarta lösningar. Ibland blir det lite väl mycket snack om rykten hit och dit, och allmänt trista trådar. Jag har själv en inlärd defekt att alltid svara på trådar som jag borde lämna därhän. Den här hör nog dit. Att skriva skit om Windows hör hit lika lite som att hylla det, men ibland blir väl båda oundvikliga.
Hur som helst tycker jag inte att man ska ge sig in i någon diskussion om man inte kan tåla avvikande åsikter. Det är ju trots allt bästa sättet att forma egna åsikter med någon som helst bäring. Att driva en stenhård "Windows-är-bättre-än Mac"-linje på ett macforum kommer jag däremot alltid sätta ett likhetstecken med ren idioti. Mentalsjukt idiotiskt.
Ibland tror jag inte vi mac-användare förstår hur bra vi egentligen har det. Efter en riktigt strulvecka på jobbet är det så himla skönt att komma hem till macen och allt bara funkar.
Jo, det var det.
Min poäng var att personer som bara kör Mac är blinda för alla problem som existerar i den egna världen men är snabba att kalla PC-användare för ”de som inte fattat” o s v.
... och vår poäng är att detta hör hemma i tråden "Personer som bara kör Mac är blinda för alla problem som existerar i den egna världen"
Min poäng var att personer som bara kör Mac är blinda för alla problem som existerar i den egna världen men är snabba att kalla PC-användare för ”de som inte fattat” o s v.
"Den egna världen" är väl det man upplever, eller hur? Hur kan man vara blind för det man upplever?
Jag har väldigt mycket erfarenhet av både Windows och Mac, och har inga problem med någon av dem när de funkar. Jag har däremot haft en närmast magisk otur med Windows (och Dell ska tilläggas), som gjort att det aldrig funkat bra särskilt länge. Av någon anledning har jag haft en nästan lika magisk tur med Mac. Det är naturligtvis en ren tillfällighet, men ändå något som färgat mitt sätt att se på dessa två alternativ. Jag har svårt att göra något åt det, men ska försöka att inte frälsa de redan frälsta. Om jag återfaller, är det i all välmening.
Knappast. Jag kör nästan bara Mac, har en Linux-server också, men den räknas inte
Det är ju självklart att Mac OS X inte är felfritt, tror ingen här har påstått det. Det vi säger är att det är mindre jobb att dels få igång OS X så som man vill ha det, eftersom nästan all per default är så som man vill ha det, och sedan att underhålla systemet. Vidare är många uppgifter enklare att genomföra på OS X än på Windows (installera program, exempelvis).
För att inte tala om att programvara oftast håller mycket högre kvalitet till OS X än till Windows. Bara en sån sak som att felmeddelanden inte kommer i onödan och ofta beskriver vad som är felet och vad som ska göras. Du får inte "Fel: Filen kunde inte sparas", utan du får "Dokumentet 'Fina Filen' kunde inte sparas eftersom skivan 'Macintosh HD' är full. Prova ta bort filer från 'Macintosh HD' eller spara på en annan skiva." Eller en sån sak som att man faktiskt kan ångra väldigt mycket i väldigt många applikationer.
Jag har tjutit av skratt när jag har läst alla saker. Det är verkligen ingen mac vs. pc vs. linux vs. whatever. Det är ren och skär irritationsobservation. Man vill ju bara att "saker ska funka".
Sen, hatten av för Gilbert 2 som gav mig lite konkreta tips på hur jag kan fixa Windows att fungera mer som det ska (kör Parallels Desktop ibland).
Underbar tråd. Tack Rickard A. Jag är fortfarande helt tårögd av allt skrattande.
Jag har tjutit av skratt när jag har läst alla saker. Det är verkligen ingen mac vs. pc vs. linux vs. whatever. Det är ren och skär irritationsobservation. Man vill ju bara att "saker ska funka".
Sen, hatten av för Gilbert 2 som gav mig lite konkreta tips på hur jag kan fixa Windows att fungera mer som det ska (kör Parallels Desktop ibland).
Underbar tråd. Tack Rickard A. Jag är fortfarande helt tårögd av allt skrattande.
Kul att man kan glädja någon i alla fall.
Man känner igen mönstret i en sådan tråd som denna:
En Macanvändare uttrycker sin uppenbara glädje över att vissa saker fungerar enklare, ur dennes synvinkel, på Mac än i Windows. Andra Macanvändare stämmer in, för de känner igen sig.
Då blir några Windowsanvändare provocerade, för ur deras synvinkel är det Macanvändarnas okunskap som leder till problemen. Släng där till in lite allmänna kommentarer som drar alla Macanvändare över en kam, som att de är självgoda och inte kan diskutera nackdelar. Och sen är datorkriget i full gång...
Jag tycker det i grunden är positivt att folk är nöjda med det dom använder, det är ju betydligt bättre än tvärtom, eller hur?
Även om det är okunskap som ligger bakom en del av de problemen som påstås finnas i Windows så säger det väl en del att man måste känna till massa inställningar för att få en dräglig miljö.
Samtidigt är det lätt hänt att Macanvändare uttalar sig nedsättande om en miljö de nästa aldrig sätter sin fot i, eller gör det väldigt sällan, och därmed lättare ser nackdelarna än fördelarna.
Så försök anstränga er lite extra, båda sidorna, när ni diskuterar detta. Kom också ihåg att detta är ett Macforum, därmed får man nog se lite högre toleransnivå för "självgodheten". På samma sätt som man nog kan vänta sig en tråd om att fotboll är roligare än hockey på ett fotbollsforum.
Och försök undvika onödiga trolliknande inlägg som "Att ni orkar".
Så, nu är föreläsningen över
Så varför inte ett exempel som inte landar i okunskapsfällan? Det här går inte att patcha bort.
Cancel-knappen på höger sida i dialogrutorna t ex?
Urdumt. Höger är utgång, gå vidare. Att gå mot läsriktningen är stopp, stanna, avbryt. Man placerar väl inte de här pilarna tvärtom i Windows?
<-- tillbaka • fortsätt -->
Dessutom fattar jag inte vitsen med Apply, OK, Cancel. Här hade Apple använt Cancel och OK för vanliga användare samt lagt funktionen Apply dold som t ex ett alt-klick på OK-knappen för power users. Det här sättet att tänka där man presenterar en snäll front men ändå ger power users möjligheter är Apple överlägset bäst på.
Måste hålla med Rickard A
Har en PC hemma med en slimmad XP installation som jag bara använder till vissa saker och som fungerar bra för det.
Däremot har jag provat en bärbar med Vista några dagar. Vi kom inte överens Två UAC-rutor bara för att uppdatera virusdefenitionerna. Körde igång uppdateringen, går iväg 5 minuter och kommer tillbaka, i tron att det är färdigt. Men icke, måste ju tillåta programmet att köra först. Ok, går iväg 5 minuter till, och en till UAC! Huga! Tror att jag hoppar över Vista
Vista fortsätter Windows tradition med dialogrutor med knappar med OK, Ja, Nej osv. En grundläggande dumhet i Windows som fortfarande är kvar märkligt nog efter åratal av utveckling. Det är sånt här som drar ner Windows poäng i undersökning efter undersökning. Inget flyt, utan friktion.
Mac OS har alltid använt verbform på knapparna, dvs det står "Spara", "Skriv ut", "Installera" på knappen man ska klicka på. Om dialogrutan har en lång text behöver man inte läsa utan kan direkt klicka istället om man vill det. Om knappen istället säger "OK" måste man läsa texten för att veta vad man säger OK till.
Här borde t ex texten på knappen varit Allow, inte Yes, samt varit placerad för utgång dvs på höger sida.
Men nu verkar det gå åt skogen även för mac, i alla fall vad det gäller virus. Är jag trött eller är det inte en mac hon fått virusproblem på? http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1126230,00.html
Nog är det en Mac i mina ögon också, men det är säkert reporterns eller fotografens. Det är väl nyhetstorka hos Aftonbladet (som alltid) då slår de på stort om virus igen.