Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone sågad av Mobilereview

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-07-30 22:18

Mobile-review (största mobil-skvaller-siten?) dissade iPhone ganska ordentligt tycker jag iaf... iPhone är bara en hypad designtelefon, och iPod är egentligen bara skräp den också....

http://www.mobile-review.com/articles/2007/iphone-name-en.shtml

Kommentarer? Själv gissar jag bara att Eldar (reviews grundare) är putt på att han hade noll koll på vad Apple höll på med och att han inte fick ett förhandsexemplar att skvallra om innan officiella lanseringen

Tror samma som nu, han brukar få telefonen före alla andra, men nu fick han inte det

Plus en del rena faktafel, som att en smartphone definieras av att den körs på ett icke-proprietärt operativsystem. Inte är väl Symbian eller Palm OS icke-proprietärt? Eller har jag fattat det uttrycket helt fel? Dessutom är det ju inte ett test, bara ett hopsnickrat försök att dissa den så mycket han orkar. Tycker oftast att hans tester är lite fattiga och mest bara upprapningar av fakta. I och för sig är den dåliga engelskan ganska komisk ibland.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-30 23:17

Nästan vartenda ord han skriver är ju sanning! iPhone är absolut inte en bizniz phone, inte en smart phone och en högst medioker media phone. Det är en savvy fashion phone.

Det är Apple, den är av utsökt material, har en enastående skärm och den är fruktansvärt snygg (DeSiGn). Detta är allt och det räcker för mig och många andra. Jag köper andra generationen utan att tveka

Ursprungligen av mjg:

Nästan vartenda ord han skriver är ju sanning! iPhone är absolut inte en bizniz phone, inte en smart phone...

Allt beror på hur man värderar det. iPhone kan långt mer än många s.k. smartphones på vissa områden (men brister på andra). Att stirra sig blind på listan över saknade finesser och funktioner istället för att fundera på hur bra funktionerna är genomförda är ytterst trångsynt.

Ibland är det inte antalet finesser som räknas, utan hur väl man utför finesserna. Ta t.ex. Safari på iPhone; det finns många telefoner som har nån typ av webbläsare, men ingen kommer i närheten av att vara lika användbar som Safari enligt de som använt telefonen ett tag, t.ex. Ars Technicas team:

Web browsing on the iPhone is a dream. Of those who contributed to this review, we come from all different walks of mobile web browsing, ranging from being limited to the horrible, GPRS-induced, mobile-page-only, "baby" Internet on the RAZR V3 through the much more real Internet on the Blackberry (via Opera Mobile), and mobile Internet Explorer on the Motorola Q. And yet all of us consider the iPhone's web browsing experience to be far superior to anything that we had ever used prior.

Ursprungligen av mjg:

...en högst medioker media phone.

Så hur många andra telefoner har liknade egenskaper när det gäller att se på långfilmer eller t.ex. synka bildbilioteket från datorn? Hur många andra mobiler har lika bra programvara för datorn som iTunes? Så vitt jag kan förstå har iPhone några väldigt starka sidor även här.

Ursprungligen av mjg:

Det är en savvy fashion phone.

Det är ungefär lika genomtänkt som att avfärda Mac som en "fashion PC". Det vore att helt ignorera hur användbar iPhone är och hur väl integrerad den är med datorn.

Därmed inte sagt att det inte finns brister, tvärtom, det finns ett gäng och beroende på vad man har för behov är de av varierande allvarlighetsgrad. Men att degradera den till en modetelefon är en ren förolämpning mot dess användare.

För en objektiv, utförlig och välskriven recension rekommenderar jag Ars Technica: iPhone in depth: the Ars review

Kom även ihåg att Apple kommer att fortsätta förse iPhone med stora förbättringar och helt nya funktion i upp till två år i form av uppdaterad mjukvara.

Ursprungligen av iBjorn:

Kommentarer? Själv gissar jag bara att Eldar (reviews grundare) är putt på att han hade noll koll på vad Apple höll på med och att han inte fick ett förhandsexemplar att skvallra om innan officiella lanseringen

Eldar brukar väl nästan alltid vara den som vet något om telefoner före alla andra så det är väl inte helt omöjligt

Haha, vilken förlorare. Alla jag visat iPhone för har blivit chockade över hur najs den är, användbarheten och funktionerna. När sa någon "Wow" om en Nokia, SonyEricsson eller Samsung? Jag har nog inte gjort det sedan SE T68 med färgskärm lanserades

Ursprungligen av Björnström:

Haha, vilken förlorare. Alla jag visat iPhone för har blivit chockade över hur najs den är, användbarheten och funktionerna. När sa någon "Wow" om en Nokia, SonyEricsson eller Samsung? Jag har nog inte gjort det sedan SE T68 med färgskärm lanserades

"256 sprakande färger"

Ja, nu sitter jag har med en iphone och den ar verkligen sa cool som den verkar. Eller rattare sagt: annu coolare!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-31 22:02

Precis: Den är COOL - så säger man om en savvy fashion phone. Jag förstår inte varför detta skulle vara fult och hemskt. Apple har alltid varit coolt och savvy fashion...OCH bra (men inte plattformen för alla program och spel i hela världen - alltid begränsad/bakbunden på olika sätt).

Den är inget för storföretag - biznizphone - tro mig (man behöver inte vara speciellt begåvad för att fatta det).
Den har inte radio, videoinspelning, medioker kamera utan trix och lirar nästan inga stora tunga videocodecs = en mycket begränsad mediaphone. Den är bara en mediaphone för de som redan är Macade. Inte för allmogen. Kom igen nu. Erkänn
Smartphone? Who knows? Ingen har någon enhetlig definition på denna kvasibenämning. Ordet bör slängas på soptippen.
Nej, detta är en Apple-telefon. Den skapar sin egen nisch - som Apple-datorer. It's an Apple phone! Jag måste ha en. Varför är det viktigt att övertyga outsiders om att det är en bizniz- eller media-lur?? Försöker ni övertyga folk att en iMac eller en iBook egentligen är en IBM?

Ursprungligen av mjg:

Precis: Den är COOL - så säger man om en savvy fashion phone. Jag förstår inte varför detta skulle vara fult och hemskt. Apple har alltid varit coolt och savvy fashion...OCH bra

Det lät som om du menade att den bara var en modetelefon. Och eftersom den är ytterst användbar också - på vissa punkter långt mer användbar än någon annan telefon (t.ex. för den inte helt oväsentliga webb-biten) - så är det inte rättvist att reducera de till något som bara är snyggt.

Ursprungligen av mjg:

Den är inget för storföretag - biznizphone - tro mig (man behöver inte vara speciellt begåvad för att fatta det).

Förklara det mera ingående, för en obegåvad. Exakt vad är det som brister?

Ursprungligen av mjg:

Den har inte radio, videoinspelning, medioker kamera utan trix och lirar nästan inga stora tunga videocodecs = en mycket begränsad mediaphone.

Har du exempel på andra telefoner som uppfyller dessa kritierer? Som t.ex. lirar "stora tunga videocodecs" bra? Videoinspelningen är förstås en stor brist, det är det ingen tvekan om. Men videouppspelningen är underbar, så fort man fått filmen i rätt format.

Enkelheten i att synka musik och bilder däremot är en stor styrka hos iPhone, finns det någon annan telefon som har liknande iTunes-kvalitéer?

Ursprungligen av mjg:

Den är bara en mediaphone för de som redan är Macade. Inte för allmogen.

Ungefär lika mycket som iPod bara är en produkt för Macanvändare.

Musik synkar bra genom iTunes i Windows och för bilder synkar det med Photoshop Album eller Photoshop Elements. Det hela fungerar ett snäpp smidigare på Macen, men detsamma gäller iPod och det har knappast gjort den oanvändbar för Windowsanvändare.

Ursprungligen av mjg:

Varför är det viktigt att övertyga outsiders om att det är en bizniz- eller media-lur??

För att de inte ska avfärda telefonen som en "savvy fashion phone" för Macanvändare när den i själva verket är ytterst trevlig att använda för de bitar som spelar störst roll, även om man inte är en macskalle.

Om man är ute efter en ny mobil som är bra på webb, epost, bildvisning, synkning av kontakter, kalender, kan surfa på wifi-nät och samtidigt är en bra musikspelare i iPod-klass, då är iPhone definitivt ett alternativ att överväga, oavsett Mac/Windows.

Ursprungligen av mjg:

Försöker ni övertyga folk att en iMac eller en iBook egentligen är en IBM?

Eeh, på vilket sätt skulle det ha något med saken att göra?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-02 23:22

"Adrian: Förklara det mera ingående, för en obegåvad. Exakt vad är det som brister?"

1. iPhone funkar inte med Outlooksystemet som kidnappat hela världen. Detta innebär att stora företag inte kommer att köpa in på bulk åt anställda. Dessutom kan man inte skriva till Word- och PDF-filer. Sen...designen. Från hjärtat: tror du på fullaste allvar att kostymnissarna på Stureplan och Wall Street kommer att snida omkring med iPhones? Tror du att Steve Jobs tror det? Är detta en målgrupp för Apple?

2. WMV och FLV är dom två extremt dominerande videoformaten på internet idag (tyvärr). iPhone lirar inte dessa vad jag har förstått.

3. iPhone kommer aldrig att få radio (som pumpar ut musik graaaatis) - det går inte ihop med iTunes så att säga

För mig och många många andra är detta fullständigt irrelevant, men rätt ska va' rätt:
iPhone diskvalificerar sig som en allmogens medialur och som biznizlur.

Jag personligen ser bara en brist i dagsläget - en mycket allvarlig brist och ett mysterium att ett så smakfullt företag som Apple låter detta ske: Typsnittet i Notes är en pinsam skam - det är som om någon sprutat ketchup över en perfekt sushirulle - som om någon rapar högt mitt i Bethovens månskenssonats sublimaste passage. Och det går ej att byta! Skandal! Jag förväntar mig att det åtgärdas snabbt med OS-update och att ansvarig på Apple sparkas omedelbart. Lova mig en sak: Om du demar din nya iPhone (som alla nog kommer att göra hundra gånger första året) så hoppa över Notes - visa det INTE.
Detta vidriga typsnitt i Notes - som jag kommer att använda frekvent - är det enda som kan hindra mig från att köpa en iPhone. Nå - jag räknar med att det är ersatt med en snygg font (Eurostile...eller åtminstone Verdana) innan jag köper andra generationen. Halleluja!

[Jo, jag är fullt seriös. Skönhet är det enda som får mig att konsumera det jag egentligen inte behöver.]

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-08-03 00:39
Ursprungligen av mjg:

Nå - jag räknar med att det är ersatt med en snygg font (Eurostile...eller åtminstone Verdana) innan jag köper andra generationen.

I och med att du vill köra Eurostile som "snygg font" för anteckningar så måste jag få ta ditt utlägg om typsnittet i Notes med en nypa salt

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-03 17:35
Ursprungligen av Rasmus:

I och med att du vill köra Eurostile som "snygg font" för anteckningar så måste jag få ta ditt utlägg om typsnittet i Notes med en nypa salt

Jisses...svamlade...skrev för mycket...Jag menar snarare typ...Andale Mono...nå - Verdana blir bra. Syns bra på skärmar, även smått och är ickefult neutral enligt mig (vad som är Snyggt är en annan sak...sån't kan man nog inte ha i Notes).

Ursprungligen av mjg:

iPhone funkar inte med Outlooksystemet som kidnappat hela världen. Detta innebär att stora företag inte kommer att köpa in på bulk åt anställda.

Det har tagits upp som en nackdel rätt ofta och det är sant att den inte har direkt stöd för Exchange. Gruber skrev en bra grej om det:

Self-important IT experts will continue to insist that the iPhone “must” or “needs to” support “business software systems”, but in the meantime, their employees will be buying iPhones on their own. Make no mistake, when IT blowhards dismiss the iPhone because it doesn’t integrate with “business software systems”, what they mean is Exchange. Apple’s answer to the enterprise “problem” isn’t to kowtow to the Microsoft Exchange hegemony; it’s to point in the opposite direction, and show how much better things can be with open industry protocols like IMAP and CalDAV and with simple web-based solutions.

Like many successful revolutions, this one might come from the bottom.

Ursprungligen av mjg:

Dessutom kan man inte skriva till Word- och PDF-filer.

Hur ofta använder folk verkligen detta? Och vilka telefoner kan skriva till PDF-filer om jag får fråga?

Ursprungligen av mjg:

Sen...designen. Från hjärtat: tror du på fullaste allvar att kostymnissarna på Stureplan och Wall Street kommer att snida omkring med iPhones?

Ja, jag tror på fullaste allvar att de antingen redan gör det i USA eller drömmer om att göra det. Varför skulle inte dom också gilla en ren snygg design? Slår vad om att iPod är den vanligaste MP3-spelaren även bland börsfolket. Och på Stureplan.

Ursprungligen av mjg:

Tror du att Steve Jobs tror det?

Aboslut.

Ursprungligen av mjg:

Är detta en målgrupp för Apple?

Helt klart, de har ju till och med ett speciellt program för att kolla aktiekurser.

Men - och det är värt att notera - Apple har sedan länge förstått att deras nisch är till stor del privatpersoner och små oberoende företag. iMac, iPod, iTunes osv osv, alla dessa stora succér är tydligt inriktade på människor och inte företag. Om sen tillräckligt många privatpersoner skaffar iPhone så kan det bli som Gruber beskrev det ovan, en revolution underifrån. Apple måste inte vinna IT-avdelningarnas hjärta för att sälja 10 miljoner exemplar nästa år, det räcker med att vinna folkets hjärta.

Ursprungligen av mjg:

För mig och många många andra är detta fullständigt irrelevant, men rätt ska va' rätt:
iPhone diskvalificerar sig som en allmogens medialur och som biznizlur.

Vi kommer inte längre på den punkten utan kan bara konstatera att vi är överens om att vi inte är överens. Men att utropa något som rätt och enda sanningen är farligt - man kan få äta upp det.

Ursprungligen av mjg:

WMV och FLV är dom två extremt dominerande videoformaten på internet idag (tyvärr). iPhone lirar inte dessa vad jag har förstått.

Apple har redan fått YouTube att börja koda om alla sina filmer till H.264. Det räcker rätt långt, säg det videoklipp som inte finns på YouTube idag.

Och hur många andra telefoner finns det som kan spela upp FLV-video?

Flashfilmer på nätet är stort idag, det är jag med på, men att WMV-skulle vara "extremt dominerande" är jag inte helt övertygad om.

Ursprungligen av mjg:

iPhone kommer aldrig att få radio (som pumpar ut musik graaaatis) - det går inte ihop med iTunes så att säga

Då har du helt missuppfattat iTunes/iPod-konceptet. iTunes/iPod har funnits ute långt före Apple började sälja musik. Faktum är att Apple med Rip Mix Burn var föregångare med att underlätta för folk att rippa musik och iTunes är gjord för att ytterst enkelt kunna rippa musik och lägga det på sin iPod. När podcast började ta fart var Apple först ut med stort stöd för detta för att underlätta för iPod-ägare att enkelt kunna ta till sig och prenumerera på podcast-sändningar. Utan att Apple tjänar ett öre på det.

Att radio inte finns beror på att Jobs och Apple tyvärr inte tror att det är en viktig finess och bara viktiga finesser är med, det är hela poängen med att skala ned och förenkla. Jag är den förste att beklaga att iPod saknar radio, men i USA är FM-radio inte så stort och av låg kvalité, så behovet är inte lika stort där.

Om Apple verkligen inte ville tillåta radio pga av ekonomiska skäl, varför säljer dom då en radio-del till iPod?

Ursprungligen av mjg:

Jag personligen ser bara en brist i dagsläget - en mycket allvarlig brist och ett mysterium att ett så smakfullt företag som Apple låter detta ske: Typsnittet i Notes är en pinsam skam - det är som om någon sprutat ketchup över en perfekt sushirulle - som om någon rapar högt mitt i Bethovens månskenssonats sublimaste passage. Och det går ej att byta! Skandal!

Skandal? Låter lika urvattnat som på en löpsedel. Är det den största bristen, på allvar? Så avsaknaden av MMS, videoinspelning via kameran, möjligheten att markera text, avsaknaden av klipp och klistra, ingen tredjepartsprogramvara, ingen synkning över wifi eller bluetooth, inga egna ringsignaler - ingen av dessa brister spelar någon roll, men typsnittet i Notes - ja då är det skandal!

Notes-programmet är uppenbart ofärdigt och när Leoard kommer ut får vi nog se lite förbättringar där. Men efter att ha använt telefonen i några dagar skulle jag nog säga att det inte är en "skandal".

Ursprungligen av mjg:

Skönhet är det enda som får mig att konsumera det jag egentligen inte behöver.

Det fina med iPhone - och nu när jag använt den ett tag har jag fog för att säga det - är att Apple koncentrerat sig på verkligen behov och funktioner som är användbara. Google Maps är verkligen användbar. Surfning via iPhone är verkligen användbart. YouTube-programmet är en större hit än man kan tro (och YouTube-filmer har aldrig sett så bra ut). Epost på telefonen är verkligen användbart. Synkningen av kontakter, musik, bilder, video mm "just works". (Synkningen av kalendrar är dock ofullständig än så länge.) Att säga att iPhone bara är snygg och full med saker man inte behöver är att missa dess värde.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-03 17:58
Ursprungligen av Adrian B:

D

Det fina med iPhone - och nu när jag använt den ett tag har jag fog för att säga det - är att Apple koncentrerat sig på verkligen behov och funktioner som är användbara. Google Maps är verkligen användbar. Surfning via iPhone är verkligen användbart. YouTube-programmet är en större hit än man kan tro (och YouTube-filmer har aldrig sett så bra ut). Epost på telefonen är verkligen användbart. Synkningen av kontakter, musik, bilder, video mm "just works". (Synkningen av kalendrar är dock ofullständig än så länge.) Att säga att iPhone bara är snygg och full med saker man inte behöver är att missa dess värde.

Du förstår nog inte vad jag menar...Jag menar att man inte behöver mobiler eller datorer över huvud taget. Bara en dekadent proppmätt ilandskonsumist anser att man BEHÖVER en iPhone (eller någon annan mobil). Homo Sapiens verkliga behov är något helt annat. När du blir äldre kommer du att förstå detta

I övrigt så lägger jag till ett problem till med iPhone: kalendern måste bli fullständigt perfekt...och det blir den inom kort via update - det sätter jag en spänn på. Så - kalendern och fonten i Notes är dom stora problemen enligt mig. Dom andra kruxen (listan är lång enligt dig) är av mindre vikt i min värld. Jag är alltså nöjdare med dagens iPhone än vad du är just nu.

En del av mina argument (radio) har du krossat. Jag hade fel (har ofta fel och njuter av att erkänna fel
När det gäller Exchange så är jag inte övertygad - det låter som en önskedröm...att biznizmonstret skulle lämna Diktatorn MS p.g.a. en skönhet som iPhone. På Solvalla skulle ett sån't scenario ge mycket hög utdelning. Oddsen är skyhöga.

Att du diggar din iPhone och dess geniala användarvänlighet - och att Apple verkligen destillerar ned vad "man behöver" - är självklart i min värld. Det är det som är Apple - det plus skönhet. Men bra grejer vinner inte automatiskt marknadsandelar - det bästa vinner ibland, men låååångt ifrån alltid. Se på Macintosh, VHS, HDV, t.ex.

Snart har jag en. Köper ingen ny Nokia - väntar på andra generationen iPhone.

Ursprungligen av mjg:

Du förstår nog inte vad jag menar...Jag menar att man inte behöver mobiler eller datorer över huvud taget.

Well, då är vi på ett annat plan i så fall. Jag jämförde iPhone med andra liknande produkter som finns, inte ställt mot om det finns behov eller inte. Men tänk på att mobiltelefoner räddar liv, så för vissa är det rätt behövligt.

Ursprungligen av mjg:

Jag är alltså nöjdare med dagens iPhone än vad du är just nu.

Antagligen. Men jag är den enda av oss som har en här bredvid mig just nu

Ursprungligen av mjg:

När det gäller Exchange så är jag inte övertygad - det låter som en önskedröm...att biznizmonstret skulle lämna Diktatorn MS p.g.a. en skönhet som iPhone. På Solvalla skulle ett sån't scenario ge mycket hög utdelning. Oddsen är skyhöga.

Visst, lite av en önskedröm - men inte en omöjlighet. Och är det nån som kan lyckas med det så är det Apple.

Om jag förstått det rätt så kommer man rätt långt bara man övertygar IT-avdelningen att slå på IMAP i Exchange, då fungerar iPhone rätt bra redan nu.

Ursprungligen av mjg:

Men bra grejer vinner inte automatiskt marknadsandelar - det bästa vinner ibland, men låååångt ifrån alltid. Se på Macintosh, VHS, HDV, t.ex.

Just nu vinner ju faktiskt Macen marknadsandelar varje kvartal Men jag förstår vad du menar. Och man måste titta till vilken marknad man talar om. Datormarknaden är svår för den är så trög att förändra, speciellt som företag påverkar mycket och dom är ännu trögare. Att lära sig en helt ny datorplattform tar också emot för de flesta människor, även om Macen är enkel att använda är den svårare att använda än Windows för en erfaren Windowsanvändare som aldrig använt Mac OS X.

Men se på MP3-marknaden istället: När Apple klev in där med sin iPod var det redan en blomstrande marknad med massor av aktörer. Ändå lyckades Apple gå från noll till gigantiskt marknadsledare på några år tack vare en produkt som fungerade bättre. Det var framförallt tack vare att de bröt Mac-kopplingen och skapade iTunes för Windows och gjorde iPod fullt Windows-kompatibel. MP3-marknaden var en rörlig marknad med "otrogna" kunder som utan problem kunde byta fram och tillbaka mellan aktörerna.

Mobilmarknaden liknar mycket MP3-marknaden. Kunderna väljer de telefoner de känner för och företag som Sony Ericsson och Samsung har kunnat ta marknadsandelar av Nokia och Motorola tack varje bra produkter. Det finns en viss låsning mot operatörerna, speciellt i USA, men på det hela taget är valet av märke upp till kunden.

Det är också en marknad där det finns ett stort behov av något som fungerar bättre, få personer kan idag plocka upp sin mobil och säga: "Denna är i princip perfekt, det finns väldigt lite jag skulle vilja förenkla och förbättra." Naturligtvis är inte iPhone perfekt heller, men den har tagit ett stort kliv framåt när det gäller att förenkla användningen av finesser som webb, mejl, bildbiliotek, musikspelare osv i en och samma enhet.

Ursprungligen av mjg:

Snart har jag en. Köper ingen ny Nokia - väntar på andra generationen iPhone.

Jag kommer också att vänta på andra generationens iPhone. Det är fantastiskt hur bra Apple lyckats med sin allra första telefon, men tänk då vad de kan göra när de har samlat på sig alla erfarenheter av denna första telefon, det är minst lika spännande som den första modellen. Plus att det är mycket pengar det handlar om - iPhone är inte dyr (man får mycket för pengarna) men den är kostsam.

Just nu skulle jag faktiskt helst vilja ha Sony Ericssons nya W580i i vitt utförande, om jag skulle köpa en ny mobil (iPhone är ju ändå inte ett alternativ så länge den inte går att ringa med i Sverige med svenskt abonnemang).

Apple Tv blev väl rätt sågad av M3 också. Apple gör ofta bra grejer som passar, typ, en grej (Itunes och egna codecs), men inget mer. Jag gissar (efter att ha läst kritiken lite ytligt) att Iphone är lika kompatibelt kass som Apple Tv...tyvärr.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Ingenting. Bara ytterligare en fyrkantig låda som kör Windows Ugly. Hur skulle den kunna vara en utmanare.

Jag noterar ofta i dina inlägg att det enda du är ute efter är att "elda på" diskussioner.
Du kastar in en spann bensin med "Vad tror NI om denna?"
Vad tror du själv ? Har du nån åsikt?

Ursprungligen av Goflorp:

Ingenting. Bara ytterligare en fyrkantig låda som kör Windows Ugly. Hur skulle den kunna vara en utmanare.

Jag noterar ofta i dina inlägg att det enda du är ute efter är att "elda på" diskussioner.
Du kastar in en spann bensin med "Vad tror NI om denna?"
Vad tror du själv ? Har du nån åsikt?

Att ens posta en sådan apparat i samma forum som en Iphone diskussion gör mig pissed off

det enda den har är snabbare hastighet på uppkopplingen. resten är "skräp specar" även med dagens mått mätt. givetvis om man prissätter den rätt så kan den ju hitta sina kunder.

sen vad gäller det där med spann bensin.. jag har också noterat detta

Ursprungligen av Goflorp:

Ingenting. Bara ytterligare en fyrkantig låda som kör Windows Ugly. Hur skulle den kunna vara en utmanare.

Jag noterar ofta i dina inlägg att det enda du är ute efter är att "elda på" diskussioner.
Du kastar in en spann bensin med "Vad tror NI om denna?"
Vad tror du själv ? Har du nån åsikt?

Jag behöver en ny telefon inom den närmsta månaden. Vill dessutom ha mobilt bredband och söker därför efter ett alternativ. Detta tunnelseendebeteende att såga allt som inte är Apple utan att ens informera sig om andra produkter finner jag ganska barnsligt.
Jag är dessutom inte ensam om att tala om andra märken i denna tråd.

Har läst några recensioner om föregångaren X500 och de är väldigt positiva. De enda nackdelarna som nämns se ut att vara åtgärdade på X800.

Någon som har en åsikt?

http://www.phonearena.com/htmls/Eten-X800-phone-pa_2039.html Specar

http://www.theunwired.net/?itemid=3927 Recension på X500

Ursprungligen av Gilbert 2:

Jag behöver en ny telefon inom den närmsta månaden. Vill dessutom ha mobilt bredband och söker därför efter ett alternativ. Detta tunnelseendebeteende att såga allt som inte är Apple utan att ens informera sig om andra produkter finner jag ganska barnsligt.
Jag är dessutom inte ensam om att tala om andra märken i denna tråd.

Barnsligt?! Ge dig.

Jag läser om denna fantastiska pryttel tills jag kommer till raden att den innehåller Windows Mobile 6. Jag vill ha en telefon som är INTEGRERAD, där det precis som det sägs, sakerna hänger ihop.

Jag och många med mig har ju tröttnat på det övriga. Jag bryr mig inte om en telefon har GPS, BT, 3G, Minneskort-stora-som-fasen, 1GHz processor och 30 dagars passningstid OM den i samma veva kör något Windows eller Symbian. De flesta som pratar (dissar?) iPhone fattar ju inte vad en iPhone är. De stirrar sig blinda på MHz, minneskort, och allt det andra som ser snyggt ut på pappret.

Apple har tillverkat en sjujävla kiosk-vältare och det barnsligaste jag ser är de som sätter glasögonen på nästippen och hostar fram en "åsikt" att,,, "jamen, för böfvelen, den har ju inte ens 5-megapixelskamera. Det har jag ju på min Syn-kHy-Tjong ZXP-5000 Overdrajv!!" sådär lite från ovan. Man verkar ju så initierad då.

"Jasså du har SE's senaste, varför inte en iPhone?" "Nä, du vet, en annan har ju behovet av att kunna kommunicera med företagets Knix-aplfa-Exchange via VPN-tunnlat megasäkert 3G-fjäs. Jag har en telefon för RIKTIGA MÄN jag!"
(skall man dra en bil analogi så får det bli med hur en bil funkade på 20-talet; man var tvungen att smörja lika mkt som man körde, inget höll och det var BRA om man var eller ägde en utbildad mekaniker.)

OM jag hade behövt en telefon IDAG hade jag köpt en sketlur på Tradera för 400 spänn (det får jag göra med min sketna Volvo-lön) tills den riktiga grejen kommer.

Du dristar dig till att kalla mitt beteende barnsligt.
Om jag skall frestas att komma med en personlig kommentar så är det att jag HAR bett att få läsa samtliga inlägg du har skrivit här i systemet och jag kan nog med säkerhet säga att det är endast i synnerliga undantagsfall som du är positiv till något öht. Kom sedan inte och snacka om tunnelseende - du sågar ju allt som har ett äpple. På ett Macforum ? Hallå? Äger du en Mac?

Ursprungligen av Goflorp:

Barnsligt?! Ge dig.

Jag läser om denna fantastiska pryttel tills jag kommer till raden att den innehåller Windows Mobile 6. Jag vill ha en telefon som är INTEGRERAD, där det precis som det sägs, sakerna hänger ihop.

Jag och många med mig har ju tröttnat på det övriga. Jag bryr mig inte om en telefon har GPS, BT, 3G, Minneskort-stora-som-fasen, 1GHz processor och 30 dagars passningstid OM den i samma veva kör något Windows eller Symbian. De flesta som pratar (dissar?) iPhone fattar ju inte vad en iPhone är. De stirrar sig blinda på MHz, minneskort, och allt det andra som ser snyggt ut på pappret.

Apple har tillverkat en sjujävla kiosk-vältare och det barnsligaste jag ser är de som sätter glasögonen på nästippen och hostar fram en "åsikt" att,,, "jamen, för böfvelen, den har ju inte ens 5-megapixelskamera. Det har jag ju på min Syn-kHy-Tjong ZXP-5000 Overdrajv!!" sådär lite från ovan. Man verkar ju så initierad då.

"Jasså du har SE's senaste, varför inte en iPhone?" "Nä, du vet, en annan har ju behovet av att kunna kommunicera med företagets Knix-aplfa-Exchange via VPN-tunnlat megasäkert 3G-fjäs. Jag har en telefon för RIKTIGA MÄN jag!"
(skall man dra en bil analogi så får det bli med hur en bil funkade på 20-talet; man var tvungen att smörja lika mkt som man körde, inget höll och det var BRA om man var eller ägde en utbildad mekaniker.)

OM jag hade behövt en telefon IDAG hade jag köpt en sketlur på Tradera för 400 spänn (det får jag göra med min sketna Volvo-lön) tills den riktiga grejen kommer.

Du dristar dig till att kalla mitt beteende barnsligt.
Om jag skall frestas att komma med en personlig kommentar så är det att jag HAR bett att få läsa samtliga inlägg du har skrivit här i systemet och jag kan nog med säkerhet säga att det är endast i synnerliga undantagsfall som du är positiv till något öht. Kom sedan inte och snacka om tunnelseende - du sågar ju allt som har ett äpple. På ett Macforum ? Hallå? Äger du en Mac?

På jobbet är det mac rakt av. I min studio körde jag G5 förut men när jag upptäckte att alla mina PCI-kort skulle behövas bytas ut om jag uppgraderade till Mac Pro så satte jag mig in i bygga-dator-världen och byggde en PC med 3 PCI & 3 PCIe platser vilket innebar att jag kunde behålla mina 2 UAD-1 kort och mitt RME HDSP9652. Den enda Mac jag numera äger privat är en gammal iBook som jag inte nyttjar så mycket.

På ett vis kanske du har rätt; jag kanske inte passar in i detta forum.

Jag har aldrig hysteriskt klamrat mig fast vid ett märke utan försöker alltid se objektivt på saker och ting men detta verkar inte uppskattas på detta forum (av vissa) och därför så lämnar jag härmed detta forum.

MVH Gilbert.

PS. Windows Mobile 6 kommer säkert passa mig bra.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-04 14:53
Ursprungligen av Gilbert 2:

Har tittat på den tidigare, VGA-skärm, GPS, WLAN, 3G, hyfsad kamera, bra storlek, bra batteritid. Mycket imponerande speccar, men vackra pappersfunktioner som inte fungerar i verkliga livet gör ingen glad, mobilen kör Windows Mobile som operativ - vilket gör den i stort sett obrukbar både som telefon och handdator.

Windows Mobile - been there, done that, AIN'T GOING BACK!!!!!

Det jag undrar av Er som kört iPhone är vad ni saknar eller tycker är mindre bra efter en tids användning, alltså inte saker man saknar efter att letat och jämfört i några specifikationer, mer det där när man tänker göra något och det inte går och man då tänker -varför finns inte den funktionen eller varför fungerar nuvarande funktion inte som jag vill.

Finns det några sådana?

Ursprungligen av draags:

Det jag undrar av Er som kört iPhone är vad ni saknar eller tycker är mindre bra efter en tids användning, alltså inte saker man saknar efter att letat och jämfört i några specifikationer, mer det där när man tänker göra något och det inte går och man då tänker -varför finns inte den funktionen eller varför fungerar nuvarande funktion inte som jag vill.

Finns det några sådana?

Jag känner att jag inte riktigt kan uttala mig fullt ut eftersom telefondelen inte går att använda här i Sverige (det sitter ett kontaktkort i telefonen som inte "roamar"). Det är nog först när man också använt den som mobil som man verkligen vet hur den är i drift, som helhelt. Just nu är den "bara" en grym liten iPod med surfning så att säga.

Jag förstår Adrian men hur tycker du den delen fungerar?

Det är ändå mest intressant att höra vad man saknar eller tycker fungerar mindre bra av någon som har testat eller kör den under en längre tid.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-04 15:02

Adrian, hur pass bra fungerar kalendern att lägga in möten och dylikt?

Är själv mer eller mindre fastlåst till Palm/Treo eftersom deras kalender är den enda som fungerar smidigt och tillräcklig snabbt för att vara användbar i verkliga livet (har desperat sökt alternativ till Palms PIM men hitintills utan resultat).

Behövs det många "klicks" för att bläddra fram/hitta en ledig tid, och skriva in ett namn på denna tid?

Bevaka tråden