Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

Tråden skapades och har fått 553 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av m@c:

Inte "Yellow tint" problem? Då har du tur För alla er som är osäkra på om ni har problemet ladda ner denna bild o testa : http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=77658&d=1182869620

Tusan, nu inbillar jag mig att det finns en aningens gul ton hos mig också när jag testar med den där bilden...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-30 16:21

Första Macen beställd!

Då är man snart med mac då! Har precis beställt en MBP 2,2 Glossy 160GB. Nu återstår väntan...

Köläget just nu:

Beräknat avsändningsdatum: 08 Aug, 2007 - 13 Aug, 2007.
Beräknad leverans: 17 Aug, 2007 - 23 Aug, 2007.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-30 19:12
Ursprungligen av Adrian B:

Tusan, nu inbillar jag mig att det finns en aningens gul ton hos mig också när jag testar med den där bilden...

Ja Du Adrian det stämmer nog tyvärr... Jag tror att ALLA LED skärmar har problemet. Det handlar bara om att folk inte är så uppmärksamma på det. Jag håller på o sälja min nu. Får den "äldre" modellen med Glossy imon. Titta på den idag, säger bara en sak. SHIT vilken skilnad på dom, LED e ljusstarkare men MYCKET suddigare o gulare. Markant skilnad. Jag kommer inte köpa LED igen på ett bra tag.

Ursprungligen av m@c:

Ja Du Adrian det stämmer nog tyvärr... Jag tror att ALLA LED skärmar har problemet. Det handlar bara om att folk inte är så uppmärksamma på det. Jag håller på o sälja min nu. Får den "äldre" modellen med Glossy imon. Titta på den idag, säger bara en sak. SHIT vilken skilnad på dom, LED e ljusstarkare men MYCKET suddigare o gulare. Markant skilnad. Jag kommer inte köpa LED igen på ett bra tag.

Hmm, det låter ju inte bra alls. Och det är inte bara en sändning dåliga skärmar det handlar om utan *alla* LED-skärmar?

Jag har förövrigt försökt kalibrera med skärm med en Pantone Huey och en ColorVision Spyder2Pro men utan perfekt resultat (Huey gav hemskt resultat, Spydern gav rätt bra, men jag anar blåstick) så jag funderar på om kalibratorerna på något sätt inte skulle vara helt anpassade för LED-skärmar (fast får man tro Samuel K ska det inte göra något skillnad mellan LED och vanliga skärmar färgmässigt).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-30 19:38
Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, det låter ju inte bra alls. Och det är inte bara en sändning dåliga skärmar det handlar om utan *alla* LED-skärmar?

Jag har förövrigt försökt kalibrera med skärm med en Pantone Huey och en ColorVision Spyder2Pro men utan perfekt resultat (Huey gav hemskt resultat, Spydern gav rätt bra, men jag anar blåstick) så jag funderar på om kalibratorerna på något sätt inte skulle vara helt anpassade för LED-skärmar (fast får man tro Samuel K ska det inte göra något skillnad mellan LED och vanliga skärmar färgmässigt).

Läser man på forum i andra länder så finns stora problem där med. Anledningen till att jag tror att alla skärmar har problemet är att jag fick min utbytad en gång med samma skit fast lite bättre men dock. Förs hade jag en Samsung skärm som va hemsk sen fick jag en LG som va bättre men inte 100%. Antagligen har du en LG skärm med nr 9C67.

Ursprungligen av m@c:

Förs hade jag en Samsung skärm som va hemsk sen fick jag en LG som va bättre men inte 100%. Antagligen har du en LG skärm med nr 9C67.

Faktum är att jag har Samsung, 9C68.

För den som undrar går det bra att kolla via färgprofilen om jag förstått det rätt:
Systeminställningar -> Bildskärmar -> Färg -> Markera "Färg-LCD" -> Klicka på "Öppna profil" -> gå ner till tagg 'mmod' -> Där syns tillverkarnummer och modellnummer.

Hmm, Rob Galbraith tycker LED-skärmen är riktigt bra:

The inescapable conclusion is this: calibrated and profiled as described above, the screens in the older 15-inch and 17-inch MacBook Pros don't quite cut it, but the new MacBook Pro 15 inch model with LED backlighting displays colour that's pleasingly close to the mark. And while the new laptop has the same tight viewing angle as the older models, it's less of a problem in reality because of the aforementioned near-elimination of colour oversaturation problems.

[...]

To sum up, the new MacBook Pro 15 inch's LED-backlit display is very, very good. It's the best laptop display we've seen and one we'd use in the field without reservation.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-01 14:09

TNT är inte snälla
Min dator har kommit till GBG, men jag får inte hämta upp den idag utan måste vänta på leveransen imorgon.
Gick dock väldigt fort, det e bara en vecka sedan jag beställde.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-02 16:49

För att göra saken ännu värre så levererar inte TNT datorn utan lämnar över ärendet till Posten.
Har jag tur får jag den imorgon.
Usch vad jag ångrar att jag inte beställde den till jobbet, då hade jag haft den i onsdags.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-06 19:45

Sådär, nu dök den upp.
Såhär långt allting väl.

Nu har jag fått min MBP och jag har också problem med en gul ton på nedre delen av bildskärmen :(. Men annars är datorn super bra, inga döda pixlar eller tjutande fläktar (peppar peppar ta i dträ )

Idag fick jag höra att min MacBook Pro 2,2GHz Glossy ska komma om 8 dagar?!
Jag beställde från Macoteket den 6 Juli, är det normalt att det ska ta 1 månad och 5 dagar att få hem datorn? Just nu är jag lack som faan!

När jag ringde Macoteket första gången sa de att datorn skulle kommit en tordag den 19 Juli om jag inte minns fel, sen hörde jag inte ett ord om datorn, så jag ringer i slutet på veckan därpå och frågar, får svaret: nej, den kommer om 1-2 veckor. Hör inget på dessa två veckor. Ringer idag och frågar, får höra att jag måste vänta 8 jävla dagar till!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-03 15:45

När jag hör hur länge ni andra har fått vänta på er börjar jag fundera på om de skickat en till mig som någon annan skickat tillbaka...
Jag beställde ju min för drygt en vecka sedan bara.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-03 16:44

Jag ska nog inte säga för mycket iofs.
Nu fick jag besked att paktet inte kommer förräns på måndag. Helt idiotiskt.
Hur kan det ta 3 dagar att skicka ett paket 3 mil utan att det finns någon som helst möjlighet att hämta upp det? Sjukt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-07 11:31

Fick leveransdatum vid beställning (24 juli) till den 10 augusti. Ringde precis Macoteket och nu är förväntat leveransdatum framflyttad till 25 augusti...suck

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-07 11:35

ska tillägga att det gäller en 2,4 Ghz, med Hi-res skärm och 7200 snurr.

Beställde min den 8 augusti, beräknad leverans 27-31! Lång väntetid, men då förmodar jag att risken för det gula skenet i nederkant är liten -- de kan väl knappast bygga nya, felaktiga datorer efter att det hela uppdagats för allmänheten?

I övrigt står mitt hopp till att den byggs/skeppas snabbare än väntat, är det någon som haft den turen ännu?

Min är här nu iallafall!
Har haft den sedan i onsdags, är väldigt, väldigt nöjd måste jag säga!
Bästa datorköpet jag någonsin gjort faktiskt!

Till alla er som funderar på att köpa: Tveka inte!

Jag är väldigt glad att jag valde Glossyskärmen, funkar så perfekt tillsammans med LED'n, fina och klara färger blir det också!
En fråga bara: Hur var det jag tog reda på vilken skärm jag hade?

Ursprungligen av MacRazy:

En fråga bara: Hur var det jag tog reda på vilken skärm jag hade?

Finns på föregående sida:
http://www.99.se/1317567-post436.html

Från och med tisdagen den 14 augusti levereras Macbook Pro med iLife '08 förinstallerat från AppleStore. Behöver jag säga att jag avbokade min tidigare lagda order?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-08-10 16:05
Ursprungligen av Snabeldrake:

Från och med tisdagen den 14 augusti levereras Macbook Pro med iLife '08 förinstallerat från AppleStore. Behöver jag säga att jag avbokade min tidigare lagda order?

Vart har du fått den informationen? Jag ska precis beställa en ny 17" MBP och det vore ju trevligt att få den med den senaste programvaran. Vet du om man måste man lägga ordern tidigast på tisdag eller är det alla som skickas tidigast tisdag som får iLife '08?

Jag ringde Apple. Beställningar på Macbook Pro som görs från och med tisdag installeras med iLife '08. Ring dem för att vara helt säker själv.

Vilka hårddiskar sitter i dessa burkar? (Tänker främst på billigaste standardburken.) 120Gb:aren är från Fujitsu, right? Är 160Gb:aren en Hitachi 5K160? Om det är möjligt väljer jag hellre Hitachi. Någon som vet hur det ligger till?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vilka hårddiskar sitter i dessa burkar? (Tänker främst på billigaste standardburken.) 120Gb:aren är från Fujitsu, right? Är 160Gb:aren en Hitachi 5K160? Om det är möjligt väljer jag hellre Hitachi. Någon som vet hur det ligger till?

Det brukar variera från gång till annan. Vissa får ett märke, andra ett annat. Finns inga garantier alls. Min 160GB 5400rpm är Fujitsu.

OK. Kanske bäst att köpa den billigaste konfigurationen på AppleStore då och sedan eventuellt köpa en ny för att uppgradera hårdvaran på egen hand..

Adrian: Tackar!
Min Samsung är klockren, inte ett dugg gul!

Snabeldrake: Jag fick min dator dagen efter att iLife '08 presenterades, lite besviken vart man ju, men tänkte inte såå mycket på det när jag väl börjat andvända datorn.
Hursomhelst, idag blev jag lite lagom överraskad när min morbror kom hem med ett ex utav iLife '08, installerade det i eftermiddags, det gick bra förutom att några av mina ikoner i docken försvann.. Fixades dock lätt!
Nej, nu ska jag leka lite med iMovie '08, See ya!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-10 18:25

Uscha, nu var en beställd, vanlig 2.2GHz med 128MB vram, jag hatar fortfarande vad de gör men jag är ju inte så sugen på att lägga till 7.1kkr för att få mer grafikminne ... Visserligen högre upplösning vilket är användbart men TN-paneler suger ju ändå och jag har nog hellre en extern IPS-panel för en mindre slant.

Har väl resonerat som så att för dessa 7.000kr köper jag hellre en spelpc, och eventuellt drar in OS X på den med ;/

Får hoppas jag inte får tjutande hörlursutgång eller gul skärm bara, jävla lång väntetid, 7-10 dagar innan den skickas, runt 3 veckor räknade han jag beställde via att det skulle ta.

Klurade på att ta med en airport express men de finns ju inte i 802.11n ännu (varför inte?) och jag har redan en annan accesspoint så känns ju lite onödigt ;/

Tog med en olivgrön STM Medium Alley:

Mickey Mouse Tucano Second Skin:

Protouch iSkin:

Tyvärr fick jag ingen rabatt på tillbehören, det har jag uppfattat det som att man skulle få?

"A system is equivalent to one CPU (either server, desktop, or portable). If you are purchasing peripherals (monitor, cable, etc.) you must order all items at the same time as your system purchase in order to receive a discount."
http://developer.apple.com/membership/europe.html

Blir sedan en Wenger Synergy eller dylikt ifrån amazon eller så:

Bara o hoppas att det inte blir någon uppdatering före 27e oktober då medlemskapet tar slut, och isf än mindre att den inte har mer grafikminne då, för isf blir jag sur. Hade ju kunnat handla för över två månader sedan om jag bara hade bestämt mig tidigare, och om min syster inte var så jobbig ;/

Hoppas på seeen uppdatering =P, men jag tvivlar ju på att Apple gör rätt i nästa omgång också.

Beräknat avsändningsdatum: 21 Aug, 2007 - 24 Aug, 2007.

Beräknad leverans: 30 Aug, 2007 - 05 Sep, 2007.

Så surt med tanke på att man kunde haft den i mitten av juni typ ;/

Senast redigerat 2007-08-10 18:56
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-27 22:09

Har beställt en snik-macbook pro idag

MBP 15/2.2/2x1GB/120-5400/128VRAM-SWE

Beräknad avsändning: 05 Sep, 2007 - 10 Sep, 2007
Beräknad leverans: 13 Sep, 2007 - 19 Sep, 2007

Synd att man ska behöva vänta så länge bara

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-08-30 18:52

Angående diskussionen om man borde ha beställt en 2.2 eller 2.4 MBP modell.
Jag lägger hellre 7.000:- "extra" på ett Playstation 3 eller liknande istället för 256mb mer VRAM och 200mhz mer processorkraft, utifall man tänkt använda datorn som spelmaskin.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-30 19:10

Hm, har de börjat levereras med den nya laddaren än förresten?

Bevaka tråden