Mitt förslag:
Separera bokföringen från de andra funktionerna och skaffa två standard Intel/AMD-bestyckade maskiner.
Ordna den ena med lämplig Windowsvariant och SPCS. Maskin och programvara kostar, kanske också konsulttid. Gissningsvis cirka 40.000
Ta den andra maskinen och utrusta den med ett antal diskar i lämplig blandning och installera någon Linux eller BSD på den. (Jag säger RedHat Linux — kanske inte för att den är bäst men den är absolut lättast att få support på [speciellt för oerfarna] och RedHat är snabba med security alerts och patchar.) Det kan vara lämpligt att ge maskinen två ethernetgränssnitt (ett mot det lokala nätet och ett mot Internet), även om det praktiskt sett inte behövs. Maskinen i övrigt behöver knappast vara någon hejare eftersom det inte är några processorintensiva tjänster på den. Det är nog dock svårt att hitta någon med så små diskar som 20GB ;-).
Installera allt som behövs på den: DNS, NAT, DHCP, brandvägg, webbserver, ftp, mailfunktioner (smtp, pop, imap, webmail m.m.), fildelning (för Mac, Win, UNIX), printservrar, RAID (mjuk- eller hårdvaru) m.m. Programvaran är fri — maskinen kostar även om maskinkraven är låga. Gissningsvis cirka 20.000
(Maskinen kan lämpligen byggas ut med en bandare och tar:a ner lämpliga kataloger en gång per dag eller så för säker backup. Detta kan kombineras med backup från ekonomimaskinen. Jag brukar lösa backuper från Windows till Linux/UNIX genom att windowsmaskinen har en katalog till vilken man kan ansluta med ftp. Sedan kör ett tidsstyrt skript en ftpklient och hämtar från Windowsmaskinen [och larmar om Windowsmaskinen är nere ;-)]).
Hyr en konsult en tre, fyra dagar för den andra maskinen (en dag för installation och grundkonfiguration, en dag för trimning/vissa skript, en dag för dokumentering och en reservdag som alternativt kan användas för utbildning) vilket kanske går på en 25 till 30 tusen. Teckna driftsstödsavtal med konsulten så att han en dag per vecka gör en kvick genomgång av loggar och kan vara allmänt behjälplig (även på distans). Gissningsvis cirka 30.000
Gott och väl under 100.000 och säkerligen finns utrymme för förhandling (eller redan inköpta maskiner och/eller licenser).
Och var är Mac OS X då?
Ja, givet de förutsättning som gavs tror jag inte att man kan uppfylla dessa med Mac OS X Server. Vad som diskuterats här tyder ju på att mycket som man kan göra i MacOS X klient, Linux, Solaris, BSD eller så svårligen kan göras lika enkelt på MacOS X Server. Kostnaderna för en konsult skulle därför vara ganska höga för att få snurr på det hela, samtidigt som hårdvaran förmodligen blir dyrare än andra alternativ. Mjukvaran är inte direkt gratis, och det verkar heller inte som att den är mogen.
//Mikael
[ 01 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]