Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alias i ett ftp-konto?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har startat ftp-tjänsten på min Mac OSX (klient). Jag kan nästan ingenting om UNIX, men har lyckats att skapa en användare som skall kunna ansluta via FTP. Jag har använt ftpchroot, så han ser bara sin egen mapp. Så långt allt frid och fröjd. Men nu vill jag att han ska kunna se en mapp på min hårddisk även hämta dokument därifrån. Problemet är att jag inte vill kopiera mina dokument in i hans ftp-mapp och jag vill inte heller att han kommer in i min dator på något okontrollerat sätt, så min tanke var att göra ett alias av min mapp och lägga i hans. Jag upptäckte då att ett alias inte fungerar med ftp. Jag kan inte heller använda terminalen för att göra alias ( jag gissar för att restriktionerna i ftpchroot inte tillåter "hard alias" in i mitt konto?). Jag vet att det går att göra. I varje fall finns funktionen i ftp-serverprogrammet Rumpus. Min fundering är om det finns något sätt att göra detta utan dyra program?
Mvh
Jörgen

Om du är seriös med din intention att köra en ftp-server så ska du installera crushftp. Tror det kostar $20 eller något sådan och ger dig helt underbara möjligheter.

I och med att du kör ftpchroot så funkar inte alias (om det inte leder till något utanför home).

alias funkar inte men symbolic links gör det.

ln -s /path/to/original/file /path/to/new/link 

men om man då trycker sig "uppåt" efter han har varit in i symbolic linken så hamnar han inte uppåt i sin mapp utan uppåt från orginal mappen.

1
Bevaka tråden