Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filserverproblem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Ett rätt alvarligt problem har uppstått på vår OS X Server. Nätverket vi har är blandat OS X och OS 9 maskiner ca 30 stycken, och problemet har inte visat sig i OS 9. Servern, en G4, har två interna IDE diskar och två FireWire diskar på mellan 60 och 160GB.
Problemet uppstår när jag loggar in på en utdelad mapp (det finns 7st "mountpoints") och sedan kopplar upp mig mot en till. Den tidigare uppkopplingen blir då en kopia av den nya, så jag har alltså två likadana fast jag loggat upp mot två olika kataloger. Försöker jag sedan koppla ner dem får jag ett felmeddelande att en av dem används och kan inte kopplas bort, men den försvinner ändå. Loggar jag sedan in igen och försöker få upp någon av dem kommer de då upp två lika dana, och för att få bort detta krävs en omstart av datorn.

Någon som vet vad detta beror på?

Och detta sker alltså enbart på OS X klienter.

Brukar det stå t.e.x:

Mac HD-1 om t.e.x mappen heter Mac HD ?

/ Johan

Det har hänt en gång det också, men annars är namnen precis lika.

(Det är alltså jag som skrev posten ovan, och Patrik Sjölander postade

Ingen som har någon lösning?
Installerade om hela servern till 10.2 i helgen, dock utan 10.2.1 uppgraderingen, och problemet kvarstår. Så alltså är det jag som gör någon fel i servern eller så är det strul med något på diskarna eller hela datorn. Jag tycker mig ha provat allt för att få det att fungera. En nyare förklaring följer:

Servern: G4 350Mhz, 2 interna diskar och 2 över FireWire, en intern körs som systemdisk resterande som filserverdiskar. Jag har 7 sharepoints varav 2 är fria för alla och resterande 5 har "read/write" endast för enskilda arbetsgrupper och "read" för övriga.

Problemet: Jag använder en OS X klient (10.1 eller 10.2 spelar ingen roll) för att logga in och öppna en sharepoint. Än så länge fungerar allt. Men försöker jag nu öppna en till sharepoint så kommer den första att koppla ner, och försöker jag få upp yttligare en kommer den att ta skepnad av den första. Och efter detta ser jag inget system i vad som händer, men allt byter skepnad och kopplas ner som tidigare förklarat.
All hjälp uppskattas! Det är rätt krisigt nu. Hela problemet resulterar i att man kan enbart ha en sharepoint uppkopplad, och vill man komma in på en annan krävs det en omstart för att "nollställa" allt.

1) Är det likadant för alla användare eller händer detta bara dig?

2) Hur har du skapat användarna? Har du importerat dom?

3) Har du skapat användarna med "Ingen hemkatalog"?

4) Har du skapat mapparna för "Share points" lokalt på servern eller via din klient?

Allt är så vitt jag vet gjort by the book.

•Det är likadant för alla som loggar in med OS X.
•Jag har skapat användarna, men nu när jag uppgraderade till Jaguar importerade jag dem. Men problemet fanns ju även innan Jaguar..
•Hmm, sant, jag har skapat alla användare utan hemkatalog. Och det var ju kanske klantigt anar jag nu.
•Mapparna för sharepoints är skapade på servern. Mycket lite administrering sker från klient.

Tack för snabbt svar!

Jag har sett detta på någon tidig OS X klient hos oss. Detta var iofs på datorer som loggar in sig på en OS X server. Har dock varken sett eller hört om detta på senare versioner.
Vilken version på klienterna har ni. Om ni har någon äldre version, prova med att uppgradera en maskin och se om det försvinner.
I annat fall verkar det som att det är något fel på dina användare och/eller Sharepoints. Detta fel har i såfall följt med från tidigare serverversion.
Du kan ju testa genom att skapa en ny användare på samma sharepoints och se om det fortsätter. Gör det det så skapa en ny användare och nya sharepoints...
Uteslutningsmetoden är nog bäst i det här fallet...

Jag har försökt med både nya användare och nya sharepoints. Om jag skapar två mappar och delar ut dem är det inget strul. Byter jag ut andra sharepoints till dem och fyller dem med filer så uppstår problemen igen.
Nu verkar det även som om OS 9 användare blir nedkopplade från servern lite då och då.
Alla OS 9 är 9.2 och alla OS X är Jaguar. Servern är som sagt Jaguar också. Uppdaterade den till 10.2.1 idag men utan några märkbara förbättringar.

Jag ska prova att installera om allt på en ny och snabbare dator. Ska även köra Etherpeek och se om strulet kan ligga utanför servern.
Eller finns det något bättre program för OS X att testa nätverk med?
Den Etherpeek version jag har är något föråldrad.

Ska försöka lösa problemen imorgon, om det inte går då blir det nog tillbaka till AppleShare IP och OS 9 som gäller.

Det verkar även finnas fler med liknande problem.

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb9a0b6/0

Nu har jag installerat om hela 10.2 Server från grunden, och skapat om alla användare/grupper och sharepoints. Bytte även hårdvaran till en snabbare G4, en dual 450Mhz.
Nu kopplar inte servern ner OS 9 användare längre, men strulet med OS X klienter kvarstår. Tidigare så blev OS 9 användare nedkopplade stup i kvarten, så jag är väldigt glad att det löste sig nu.
Körde en lite äldre version av Etherpeek på nätverket och jag ser inga problem där.
OS X strulet går att leva med, det är bara ett par tre personer som kör OS X klienter. Men jag ska fortsätta leta efter en lösning

1
Bevaka tråden