Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Canon EOS-1Ds MK3 och 40D

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

EOS 1Ds MarkIII
21.1-megapixel full-frame CMOS sensor
Large 3.0-inch LCD display with Live View and seven brightness settings
5 fps at shutter speeds 1/500 second or faster (for bursts of up to 45 Large/Fine JPEGs or 15 RAW images)
sRAW mode; 35-zone metering system; 45-point AF; integrated Self-Cleaning Sensor Unit
Länk till Amazon.com

EOS 40D
10.1-megapixel CMOS sensor captures enough detail for photo-quality poster-size prints
Large 3.0-inch LCD display with enhanced Live View and broadened color gamut
6.5 frame-per-second continuous shooting capability (for bursts of up to 75 Large/Fine JPEGs or 17 RAW images)
sRAW mode; 35-zone metering system; integrated Self-Cleaning Sensor Unit
Länk till Amazon.com

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 11:28

Jäkla Sheriffen! Jag blev inte först. =(
Men här är en bättre länk:
http://www.dpreview.com/news/0708/07082010canoneos40d.asp

Vad säger forumet? Vädertätningen är nog för mig för att uppgradera.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-20 12:46
Ursprungligen av bossep:

Jäkla Sheriffen! Jag blev inte först. =(
Men här är en bättre länk:
http://www.dpreview.com/news/0708/07082010canoneos40d.asp

Vad säger forumet? Vädertätningen är nog för mig för att uppgradera.

Vädertätning?

Tätade luckor är väl det enda som Canon lovar?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 13:13
Ursprungligen av Bjarte:

Vädertätning?

Tätade luckor är väl det enda som Canon lovar?

Jag antar att det är samma som på 1-serien?

Ursprungligen av bossep:

Jag antar att det är samma som på 1-serien?

Nej, 1-serien är "helt" tätad, 40D har tätade luckor men inte reglage.

-Tyvärr kan vi inte köpa nån ny soffa, för jag måste köpa en ehh annan viktig grej istället...

Riktigt trevliga saker det här, ska bli kul att få prova dom sen.

G9, åter med RAW, kan ju också vara värt att nämna. Även nya IXUS 860 och 960 är ju seriösa kompaktkameror.

http://www.canon-europe.com/For_Home/newproducts/index.asp

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 13:16
Ursprungligen av ainekset:

G9, åter med RAW, kan ju också vara värt att nämna. Även nya IXUS 860 och 960 är ju seriösa kompaktkameror.

http://www.canon-europe.com/For_Home/newproducts/index.asp

Med 12.1 MP! Är det inte samma som 5D? Märkligt att G9 har fler pixlar än de billigare dslr. Eller är det inte så märkligt?

  • Medlem
  • 2007-08-20 14:30
Ursprungligen av bossep:

Med 12.1 MP! Är det inte samma som 5D? Märkligt att G9 har fler pixlar än de billigare dslr. Eller är det inte så märkligt?

D1-serien har mer än tätade luckor. 40D förefaller dock BARA ha tätade luckor, i övrigt är den nog inte vädertätad. Åtminstione inte enligt de som testat den. Förefaller dock vara en del oklarheter kring detta, inom någon dag torde vi veta mer.

Ursprungligen av bossep:

Märkligt att G9 har fler pixlar än de billigare dslr. Eller är det inte så märkligt?

Fler pixlar, ja. Bättre pixlar, nej.

Ursprungligen av bossep:

Med 12.1 MP! Är det inte samma som 5D? Märkligt att G9 har fler pixlar än de billigare dslr. Eller är det inte så märkligt?

Ähh, det är pyttepixlar! De ca 12 mp som du hittar i 5D är enormt mycket större än de stackars många små som du hittar i G9an.

Ursprungligen av ainekset:

G9, åter med RAW, kan ju också vara värt att nämna. Även nya IXUS 860 och 960 är ju seriösa kompaktkameror.

http://www.canon-europe.com/For_Home/newproducts/index.asp

Äh! Jag köpte ju nyligen en G7! Någon som är sugen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 13:36

Vad härligt, undrar bara när 5D får sig en uppdatering, borde väl ligga runt hörnet nu när även lilla Digital IXUS 960 har 12MP, dock låter G9 intressant med RAW vilket är en förutsättning för mig om man ska kunna använda bilderna till något vettigt.

Undra om det blir en ny 5Da. De kanske lägger ner den.

Vad tycker ni om priserna?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-08-20 17:23
Ursprungligen av Chaosstar:

Vad tycker ni om priserna?

Ja, vad hamnar priserna på egentligen?

För en annan som siktat på en 5D som nästa kamera (eller rättare sagt en uppgradering av den), ska man försöka ge sig på 1 Ds Mark III nu istället då?

Jisses vilket begär jag fick. Jag vill verkligen ha en sån.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 15:57

Nytt vertikal/batterigrepp

new battery grip BG-E2N.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 17:39

1D'n kommer inte ens på frågan även fast jag va miljonär. Är man inte kalasduktig så är den kameran "lite" overkill kanske hehe. Men 40D ser väldigt intressant ut! Slippa sökaren - hur skönt som helst. Tror jag betala samma pris för 300Dn när den släpptes så jag tycker priset är helt ok.

Hmm, är priset för huset eller får man nått budget objektiv med?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 18:44

Jag vet inte priset i Svenska kronor, men priset i USA är satt till USD 1299. Detta endast för huset. Och vem behöver ett objektiv?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 18:53

Här är det korrekta:
"body only price is $1299, or get it bundled with the F3.5-5.6, 28 - 135 mm IS lens for $1499"

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-20 19:43

Nikon släpper väl 2 hus samt ett gäng gluggar på tors press/relase

Hörde nåt om fullformat 3tum lcd /51st mättspott / puch -> 6400
o lite annat div .. en D300 är på gång som sägs ärva D2x mjukvaror samt 3tum lcd
fullformat.. Den kraftigare varianten ska man också kunna ställa in sensorn till halvformat
för snabbare plåtning. Gluggarna är rätt många ljusstarka vidvinkel Z /till fasta tele
För det nya fullformatet tro ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 20:01

FotoVideo har prisatt på följande vis:

EOS 1DS: 81.250:- ink moms

EOS 40D: 16.094:- imk moms

http://fotovideo.se/aspx/produkter.aspx?t=903&g0=69&g1=3&visavdeling=&g0txt=&g1txt=Digital%20SLR

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-08-20 20:13
Ursprungligen av zelari:

FotoVideo har prisatt på följande vis:

EOS 1DS: 81.250:- ink moms

EOS 40D: 16.094:- imk moms

http://fotovideo.se/aspx/produkter.aspx?t=903&g0=69&g1=3&visavdeling=&g0txt=&g1txt=Digital%20SLR

Jomen tjena. Nä, det blir till att hoppas på en uppgradering av 5D:n då. Den ligger närmare mig skulle jag vilja säga. Fast vill-ha-begäret tycker såklart inte samma sak!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 20:45

Otroligt lägligt att befinna sig i NY i september. Än bättre att ha sin lön i GBP. Jag får 2US$ för varje GB£.

ingen som diggat tråden ännu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 21:45

Personligen så är jag nöjd att jag köpte 1D istället för 1Ds. (inte fått den än dock)

Vem har igentligen behov av 20+ pixlar...?
Flygfoton å dylikt kanske..

1D har bla högre ISO å burstrate vilket jag värderar avsevärt mycket högre...

Var lite skraj först att 1Ds skulle ha identiska specar med 1D fast med fullframe,
men så va d ju som tur inte, (så nu har man ju sparat pengar igen)

Hade ju gärnat haft 1 i cropfaktor dock...
-... men inte för 42.000:- x-tra.

  • Medlem
  • 2007-08-20 23:37

Jag har funderat kring om live-preview kortar ner kamerans livstid, någon som har mer info kring detta?

Hur tänker du nu, ihks?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 02:17
Ursprungligen av ihks:

Jag har funderat kring om live-preview kortar ner kamerans livstid, någon som har mer info kring detta?

Den producerar en del värme som kan vara skadlig för kameran när den når en viss temperatur.
EOSen har dock nån form av skyddssystem som slår av funktionen vid ett givet värde.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-08-21 09:10

För mig som kör mer än hälften av jobben via trådad 1Dsmk2 var det inte svårt att lägga en beställning. Äntligen en vettig lösning där den ständigt glappande/lossnande firewirekabeln bytts ut mot en USB2 som skruvas fast i kameran. Att få bättre kontroll över kameran via datorn plussar på ytterligare.....nikon hade ju aktuella inställningar direkt i datorn för flera år sedan...och nu kommer Canon med en variant där man dessutom får en LiveView....desutom dammprogram....och en massa annat matnyttigt.

21 megapixel är ju sannolikt inte är den enda orsaken till att en yrkesfotograf byter.......

Bevaka tråden