All hjälp med dessa problem skulle tacksamt mottagas!
Jag stångas fortfarande med en hel del "småproblem", som jag inte kan reda ut. Vår server delar ut afp/samba volymer/shares som accessas av ett blandat klientel, där WXP- och Linux-klienterna använder sig av samba och OSX av afp. Servern backas upp av Retrospect och det fungerar bra med nästan alla filer, förutom några (100...) som skapats av samba-klienter på Linux och WXP, och innehåller specialtecken, såsom ÅÄÖåäö etc.
Jag kan ju inte förbjuda Windows-användarna att använda "åäö" i filnamn, eller? (även om det skulle ha ett komiskt egenvärde...)
För att krångla till det hela; Windowsanvändarna ser sina egna "åäö" men inte "linux-genererade" "åäö"... Det omvända gäller för linuxanvändarna...
OSX-användarna ser (naturligtvis) sina egna "åäö", och även Windows-"åäö", men inte Linux-"åäö". *SUCK*
Detta gäller för alla operativsystemen när man använder fönsterhanterare (Finder, Windows Explorer och KDE).
Riktigt förbryllande blir det när man använder Terminalfönster på OSX och Linux!
"[svthG4:Groups/Bifo/sambaproblem] svth% ls
folder_linux_??o??O?? folder_osx_smb_a??a??o?? testa??a??o??
folder_osx_afp_a??a??o?? folder_winxp_o??a??a??
[svthG4:Groups/Bifo/sambaproblem] svth% more testa�^�a�^�o�^�
test
[svthG4:Groups/Bifo/sambaproblem] svth%"
Här har vi fyra mappar som heter "..._öäå", som skapats på från Linux, WXP och från OSX (via både afp och smb) och en textfil som heter "testaåäö" med innehållet "test".
Jag är pragmatiskt lagd och skulle faktiskt skita i dessa små "egenheter" om det inte vore för Retrospect´s ovilja att backa upp dessa filer!
Sammanfattningsvis - vart ligger problemet?
- hos mig?
- samba?
- osx server?
- klient-operativen?
- Retrospect?
Tack på förhand!