Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med OSX 10.2 Server i blandad miljö

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

All hjälp med dessa problem skulle tacksamt mottagas!

Jag stångas fortfarande med en hel del "småproblem", som jag inte kan reda ut. Vår server delar ut afp/samba volymer/shares som accessas av ett blandat klientel, där WXP- och Linux-klienterna använder sig av samba och OSX av afp. Servern backas upp av Retrospect och det fungerar bra med nästan alla filer, förutom några (100...) som skapats av samba-klienter på Linux och WXP, och innehåller specialtecken, såsom ÅÄÖåäö etc.

Jag kan ju inte förbjuda Windows-användarna att använda "åäö" i filnamn, eller? (även om det skulle ha ett komiskt egenvärde...)

För att krångla till det hela; Windowsanvändarna ser sina egna "åäö" men inte "linux-genererade" "åäö"... Det omvända gäller för linuxanvändarna...
OSX-användarna ser (naturligtvis) sina egna "åäö", och även Windows-"åäö", men inte Linux-"åäö". *SUCK*
Detta gäller för alla operativsystemen när man använder fönsterhanterare (Finder, Windows Explorer och KDE).
Riktigt förbryllande blir det när man använder Terminalfönster på OSX och Linux!

"[svthG4:Groups/Bifo/sambaproblem] svth% ls
folder_linux_??o??O?? folder_osx_smb_a??a??o?? testa??a??o??
folder_osx_afp_a??a??o?? folder_winxp_o??a??a??
[svthG4:Groups/Bifo/sambaproblem] svth% more testa�^�a�^�o�^�
test
[svthG4:Groups/Bifo/sambaproblem] svth%"

Här har vi fyra mappar som heter "..._öäå", som skapats på från Linux, WXP och från OSX (via både afp och smb) och en textfil som heter "testaåäö" med innehållet "test".

Jag är pragmatiskt lagd och skulle faktiskt skita i dessa små "egenheter" om det inte vore för Retrospect´s ovilja att backa upp dessa filer!

Sammanfattningsvis - vart ligger problemet?

- hos mig?
- samba?
- osx server?
- klient-operativen?
- Retrospect?

Tack på förhand!

En lite vild gissning är att det ligger i att de olika operativen använder sig av olika teckentabeller.

Sedan skulle man kunna önska sig att OS X Server har en översättare som fixar detta men det verkar den inte ha... om det beror på Samba installtionen vet jag inte däremot men det lutar väl åt det hållet.

Kan för lite om Samba för det.

[ 06 November 2002, 09:05: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

kolla att teckenkodningen är rätt inställd på osx-servern. på vår server stod den på 473 nånting...
skall vara 850 för svenska har jag för mig.

Latin 1 (850) är vad vi har inställt, så det är inte det som ställer till det. Tack ändå!

/Thomas

• Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-17 22:27

Klassika problem i blandmiljöer. Nej, man ska nog hålla sig till 7-bitars ASCII och 8+3 tecken. Då blir det rätt på alla system

Men ett sätt att kanske skapa mindre problem är om du använder dig av samma protokoll på alla datorerna (SMB, AFP eller NFS). Och sedan ser du till att de använder samma teckentabell på alla systemen.

Bakåtsträvare

En annan lösning är "Texas SilentWriter" åt alla...

Dessutom är god hantering av blandade protokoll det som till sist kan motivera en bredare användning av OSX server-installationer. Skulle i-och-för-sig ha mycket lite emot att alla Windows-användare körde AFP

/T

Alla systemen kan köra smb. Så varför inte låta alla göra det?
åäö problemet är ur världen. Problemet löst.

Då kan du känna dig lugn och fortsätta med fulsufandet.

1
Bevaka tråden