Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bli av med felaktigt domännamn i mailservern?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag experimenterade med OSXservern hade jag den på en viss IPadress. Sedan bytte jag till den adress jag skulle ha den på. Nu envisas mailservern med att skicka den gamla ipadressens domännamn i brevhuvuden. Egentligen mest ett kosmetisk problem, eftersom den riktiga ipadressen och dess domän står där oxå, men förargligt i alla fall. Ngn som vet var denna uppgift håller hus någonstans och hur jag kan ändra den?

Det låter som att mailservern inte fick en första kontakt med DNS då du ändrade informationen utan den tog cachad information. Har du provat starta om datorn, starta om mailservern. Prova stoppa och starta bara mailservern och se till att DNSn fungerar.

Tack Micke, men näe.. det var inte det felet. Jag följde ditt tips i två steg; starta om mailservern enbart, resp hela maskinen. Inget av dem gjorde susen. Jag antar att den här uppgiften skrivits in av systemet i ngn trevlig fil någonstans och att jag borde kunna ändra den där. Frågan är bara var..?

Vidare ett säkerligen relaterat problem:
Det maskinnamn som kommer upp vid prompten i terminalfönstret är det namn jag först gav maskinen. Sedan döpte jag om den via "Sharing" i system prefs, men det urspungliga namnet blir alltså kvar. Vad göra?

sudo hostname önskat-namn
eller
sudo hostname önskat-IP-nummer

eller

ändra i filen /etc/hostconfig
HOSTNAME=-AUTOMATIC-
till
HOSTNAME="det namn du vill ha"

Jag använder själv oftast IP-nummer och får namnuppslaget vid vidarebefordran av post.

//Mikael

Tack, Micke. Jag gjorde enligt första varianten och detta fixade mitt andra problem (vad maskinen heter vid terminalprompten) men första problemet med det felaktiga domännamnet som envisas att vara kvar i brevhuvuden är kvar. Är det andra delen av din instruktion som gäller det? Jag uppfatade det inte så. Det lät mer som ett alternativ till variant ett. Vet du möjigtvis var det där domännamnet håller hus??

Är det sendmail du använder?

Vill du maskera dina avsändaradresser (eller tvinga fram en bestämd avsändardomän), så öppnar du filen /etc/mail/sendmail.cf

Leta reda på raderna (runt rad 130):
# who I masquerade as (null for no masquerading) (see also $=M)
DM

och ändra dessa till

# who I masquerade as (null for no masquerading) (see also $=M)
DMDen.domän.du.vill.använda

Starta om sendmail.

//Mikael

1
Bevaka tråden