Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny firmware i 5g ipod

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Aneby
  • 2007-09-06 20:01

borde det inte gå att lägga in ny firmware ifrån ipod classic till ipod video, så att man får coverflow osv....

troligen inte
är väl ett helt nytt gränssnitt i classic.
Sökfunktionen som kom i den uppdaterade 5G versionen släpptes aldrig i en firmware till den äldre ens.

Men finns det nån möjlighet att den kommer gå via iPodWizard eller Pozilla+liknande? Det är ju inte direkt någon ny hårdvara i 6an (utöver den fetare hårddisken) .

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-12 10:48

Ny hårdvara

Ursprungligen av |-Simon-|:

Men finns det nån möjlighet att den kommer gå via iPodWizard eller Pozilla+liknande? Det är ju inte direkt någon ny hårdvara i 6an (utöver den fetare hårddisken) .

Simon, det är klart att Apple gjorde hårdvaru-uppdateringar på den... Det nya gränssnittet kan köras på video, men funktioner som cowerflow och annat kräver mer minne och bättre CPU vilket Classic har.

  • Medlem
  • 2007-11-12 14:36

Fungerar ju helt fantastiskt! Verkar lite halv underligt med linjeringar och lite sånna saker.... Ser ut som att dom försökt kopiera det grafiska, altså inte använt Apples design... Nån som vet nåt om hur det ligger till på den fronten?

  • Medlem
  • Aneby
  • 2007-09-12 22:23

synd, tycker ju att det borde finnas att köpa för en jättebillig peng i allafall

Kom en ny firmware för ipoden idag. Vet inte om det bara är till den nya men prova om det kommit till 5G också. Och berätta om det tillkommit något.

Ursprungligen av Cappachino:

Kom en ny firmware för ipoden idag. Vet inte om det bara är till den nya men prova om det kommit till 5G också. Och berätta om det tillkommit något.

Inget nytt här i alla fall, kör 30GB 5.0G.

Nope, kör 5.5G, inget nytt här. Apple har övergivit oss

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-12 10:46

Tjena, ville bara säga att jag kör Classic Firmware på min video.. xxDriveNxx och några andra Poddare har kodat om classics firmware med alla funktioner förutom cower flow..
Sjukt bra jobb! Finns till både 5G och 5.5G!!
Laddas ner här: http://generaciondealcance.com/drivendesign/classic/
Bara att välja open firmware i iPW och sen Write to iPod!
Hade gött

Ursprungligen av Plizzo:

Tjena, ville bara säga att jag kör Classic Firmware på min video.. xxDriveNxx och några andra Poddare har kodat om classics firmware med alla funktioner förutom cower flow..
Sjukt bra jobb! Finns till både 5G och 5.5G!!
Laddas ner här: http://generaciondealcance.com/drivendesign/classic/
Bara att välja open firmware i iPW och sen Write to iPod!
Hade gött

Okej, dra det där igen lite detaljerat.
Har nämligen aldrig gjort något sånt här tidigare.
"iPW"?

Om man inte är nöjd, kan man byta tillbaka sen?
Försvinner all musik och måste läggas in igen?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-13 21:50

Dom har ju dragit ner den binära firmwarn från Classic och anpassat om bilder... Men det är ju den lätta biten.. Sedan så har dom ju själva kodat om hela firmwaren..

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-11-13 22:37

Helt suveränt,
Stort tack till "programerare" och "Plizzo" för tipset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 10:53

Nähmen åh, int så illa!

Ser ju helt värdelöst ut mellan menyerna, plus att det har flera buggar såsom att lås och laddningssymbolen överlappar varandra. Dessutom går det långsammare och vissa teckensnitt är pixliga. Gamla firmwaren är klart bättre, i min mening, men fixar nån en äkta update som funkar bättre skulle man ju bli glad.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-22 22:25

probelm

hej.. har försökt installera classic hack nu ett tag och det går inget vidare.. jag lyckades lägga in det o så men "nu spelas" fönstret som ska finnas till höger fungerar inte... det finns men man ser inte vad som spelas, och när jag går in på filmer så skriver den ut rubriker över hela skärmen alltså även över "nu spelas" rutan. Är det någor speciellet man måste göra för att det ska funka som det ska? Jag har bara laggt över det som firmware med ipod wizard...

Tror han menar ipodwizard med iPW, är dock inte säkert. Men jag förstår inte, Det är ju satans så mycket lättare att köpa en classic.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2007-11-25 19:37

Tja jag såg att dom hade fixat buggarna i firmwaren nu, 1,2,2 heter den nya o där överlappar inget. Den som kom innan 24:e nov kunde tydligen inte öppnas i iPodWizard lr vad det nu stod. Iaf, har laddat ned den nya versionen nu o hoppas att den funkar.

Kan man ta bort den om man ångrar sig??

Och kan man fortfarande öppna iPoden med iTunes??

Senast redigerat 2007-11-25 22:45
  • Medlem
  • Storuman
  • 2007-11-26 16:51

PUUUUUUUUH! Asså jag höll seriöst på att få en hjärtinfarkt några ggr mellan kl. 23 igår kväll tills alldeles nyss! Så här gick det till:

1. Jag börjar med att göra en backup av all musik jag har på iPoden (tuuuur att man insett aldrig kan vara för försiktig)
2. Jag installerar nya "hackade" classic-firmwaren till min iPod, gör precis som Plizzo beskrev att man skulle göra men det blir ERROR! Ehehehee.. (Men Plizzo, du är en Gud som talade om att firmwaren fanns! Tankzzz!)
3. Ger typ upp eftersom iPW vill hänga sig, kopplar ur iPoden.
4. Ser förödelsen: Albumbilder borta, alla spår kopierade till filmspår!
5. Kopplar in den i datorn igen för att ordna upp det i iTunes, SOM INTE KÄNNER IGEN IPODEN! Får ett felmeddelande som säger: "iPod-enheten ""Suss iPod" kan inte synkroniseras. Mappen som behövs hittades inte"!
6. Här övergår min nyfikna längtan till PANIIIIK! Kopplar till o från men iPoden vill bara klicka på ett mystiskt skräckinjagande sätt.
7. Försöker installera nya "Classic-firmwaren" igen, men allt hänger sig!
9. Försöker med iTunes igen, felmeddelandet återkommer med iPoden i bakgrunden - dit jag vill komma! Denna gång väljer jag att inte klicka nånstans på rutan utan klickar "bakom" rutan på "återställ till fabriksinställningar". Det fungerar! ... Dock med ett värre resultat ALLT ÄR BORTA och nästa gång vet iTunes inte av iPoden ÖVERHUVUDTAGET!
8. Luskammar iPod/Support något skärrad och desperat efter en lösning. Hittar 5R som inte biter på problemet och inser att jag behöver Ny iPod Software - men det går ju inte utan iTUNES!
9. Laddar ner nyaste iTunes 7.5 nånting och kopplar in iPoden på nytt. Lika stendött.
10. Försöker hundra ggr till.
11. Försöker installera nya "Classic-firmwaren" ytterligare en gång, denna gång med att inte klicka på "Write To iPod" utan bara på "Write". Och till en liten lättnad så händer det, det funkar, men jag tror ändå inte att det var lösningen utan väljer att ta tag i det senare. Klockan har då hunnit slå 04.30, mina kvadratiska ögon blöder, jag är i en dimmig trans och jag ska till skolan om bara några timmar.

Senare, efter allvarlig sömnbrist, 1-klorobutanförgiftning från kemin och svälthunger, sätter jag mig vid datorn igen. Jag ger inte upp!
12. Kopplar in iPoden igen, och jag har äntligen vaknat upp ur denna vidriga mardröm. DET FUNKAR!!! iTUNES VILL ÅTERFÖRENAS MED MIN iPOOOOOOD!

Herregud! Och nu sitter jag här gråhårig, rynkig och med överansträngt hjärta men nööööjd är jag.. Tack allesammans!

  • Medlem
  • Storuman
  • 2007-11-26 17:45

... Men, iPoden är i "Apple-format" fortfarande. Vet inte om jag vågar mig på "Classic-firmwaren" igen. Särkilt inte innan jag fått svar på mina frågor:

1. Kan man ändra tillbaka till vanliga iPodmjukvaran lr vad man kallar det om man ångrar sig lr det går snett? (Visst, har egentligen svarat på det själv nu men med stooora svårigheter på vägen dit och jag är ju inte säker på att det fungerar att ändra tillbaks fler gånger)

2. FUNGERAR iPODEN FORTFARANDE MED iTUNES men nya firmwaren?

och... 3. Är det säkert att det är "Write To iPod" man väljer och inte bara "Write"?

SNÄLLA hjälp...

1
Bevaka tråden