Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för iPhone 3G-diskussioner

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag får höra dagligen att "jag väntar till iPhone har 3G" eller "iPhone 3G" är på gång när som helst. Därför tycker jag att vi startar en tråd och reder ut vad skillnaden mellan 2G/EDGE och 3G och vilka effekter ett byte skulle få!

Batteritid eller prestanda?
Turbo 3G eller HSDPA som det egentligen heter ger 3.6 megabit per sekund vilket är riktigt trevligt. Problemet är att det drar enormt mycket ström ur datorn/telefonen.

Såvitt jag har förstått skulle ett byte från EDGE till HSDPA ge upp till 10x faktiska prestanda i nätverkshastighet.

Problemet skulle vara att batteritiden vid hög användning av HSDPA skulle bli under två timmar. Alternativt skulle iPhone bli tjock som ett videoband pga ett enormt batteri.

Har jag rätt eller fel? Diskutera på!

Just batteritiden är ett stort problem
Ungefär lika stort när vi fick vårt 2G när i Sverige, då kunde man läsa ganska ofta i tidningar hur dåliga batteritiderna var.
Hade själv en Motorola StarTac som man fick ladda ett par gången om dagen och något extra batteri i väskan.

Frågan är hur mycket man använder 3G?
För min del så skickar jag oftast något mail eller SMS men ibland också ett MMS.

Det också ganska dyrt att nyttja GPRS/EDGE och det är absolut inte billigare att kör med det nya nätet.

De telefoner jag har köpt det senaste året har jag stängt av 3G för att batteritiden är så pass dålig.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-15 23:25

Vart finns fakta på att 3G drar mer ström än Edge? Man tycker om nåt skulle dra ström ur iPhone så borde det vara WiFi.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-15 23:41

Men fatta; WIFI är 10 gånger bättre än GPRS/3G. Det är snabbare, finns på de flesta ställen där man huserar, och det är simpelt. Dessutom en mängd som erbjuder detta gratis. Hellre det, än och behöva betala DYRT för GPRS/3G... typ 149 kr / månaden eller vad det blir om ett abonnemang måste införas. Det är sjukt dyrt.

Som jag förstått det så skulle det vara svårt att få in 3G rent fysiskt i dagens iPhone, det ryms helt enkelt inte. Det är förstås en utveckling som går framåt hela tiden, men det var vad som gällde när de gjorde den första modellen.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-15 23:59

3G är väl inte bara för data, man får väl bättre täckning med 3G än 2G (t.ex. inomhus), sen borde samtalskvalitén vara högre med 3G. Apple väntar nog tills tekniken är fullmogen och erbjuder Edge/WiFi istället. Jag tror det kommer dyka upp fler WiFi spots när det börjar dyka upp fler mobila enheter med just WiFi. Titta bara på fenomenet FON...

Täckningsmässigt är inte 3G bättre. Du har halva räckvidden på en gsm-sändare. Nu har visserligen bolagen satsat ganska rejält och byggt ut näten med basstationer i nästan varje gathörn i städerna. På landsbygden är det dock inte lika roligt.

Batteritiden är ju, som redan nämnts ett stort problem. Jag stängde av 3G på min jobbtelefon och fick nästan två dagar längre standbytid. Vi kan väl dock räkna med att 3G finns i iPhone då den lanseras i Japan. Där existerar inte gsm. Fråga bara Björnström hur bra det gick för honom att använda sin gamla SE750 i Tokyo.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-16 12:35
Ursprungligen av ohennig:

Täckningsmässigt är inte 3G bättre. Du har halva räckvidden på en gsm-sändare. Nu har visserligen bolagen satsat ganska rejält och byggt ut näten med basstationer i nästan varje gathörn i städerna. På landsbygden är det dock inte lika roligt.

Ja det är ju just det att bolagen smackar upp fler 3G master som gör att det blir bättre täckning, jag vet en lokal till ett företag i Solna där 2G täckningen slutar 2cm innanför fönstrena, med 3G kan jag röra mig obehindrat i hela lokalen även gå in i små rum inne i lokalen och det funkar att ringa ändå.

... och jag bor i ett hus som har god 3G-täckning fram till fasaden, men urusel inne i huset - armeringsjärn - Faradyas bur? Jo. GSM fungerar UA, men inte 3G, jag hamnar precis på gränsen för undermålig fältstyrka, men telefonen lägger inte ner 3G-kopplingen innan fältet slocknar helt.

Kombinera detta med SE P990i f-rb-nn-d- buggiga knappstyrning. Argh! Runt hälften av alla försök att besvara samtal resulterar i att jag skickar upptaget istf att svara. Klart irriterande. Jag vet fler företag som kastat ut 990i enbart av dessa skäl. Det har inte hjälpt att uppdatera FW. Min SE P800 går däremot som en klocka, på GSM, men båda ska ersättas av en iPhone så snart det bara går.

Macrumors sammanfattade Anandtechs test av 3G vs batteritid för en tid sedan.

"Anandtech explores the validity of Apple's decision not to use 3G wireless network technology in the iPhone.

Jobs' explanation for not using 3G in the iPhone came down to issues with size and battery consumption:

"When we looked at 3G, the chipsets are not quite mature, in the sense that they're not low-enough power for what we were looking for. They were not integrated enough, so they took up too much physical space. We cared a lot about battery life and we cared a lot about physical size. Down the road, I'm sure some of those tradeoffs will become more favorable towards 3G but as of now we think we made a pretty good doggone decision."
Anandtech disects a Samsung Blackjack as well as the iPhone to compare chipset sizes for 3G vs EDGE implementations and concludes that indeed the "iPhone would have to be a bit thicker, wider or longer to accommodate the same 3G UMTS interface that Samsung used in its Blackjack".

They then proceeded to try to determine exactly how much of a battery life penalty the Blackjack suffered from when using its 3G network. The comparisons aren't direct, but they were able to determine the relative usage penalty on the Blackjack itself (3G vs EDGE) and compared to the iPhone's (EDGE vs Wifi).

In the end, 3G network usage on the Blackjack caused a 23% battery life reduction in using 3G vs EDGE to browse web pages. In contrast, iPhone's EDGE implementation produced a 25% battery life reduction compared to its Wifi implementation. This would suggest an even more substantial battery drain on the iPhone (relative to Wifi) if it did implement the 3G network.

A more interesting observation was that simply leaving the 3G network enabled on the Blackjack reduced the Blackjack's talk time from 9 hours to slightly over 4 hours. They conclude that the iPhone's talk time would be reduced to less than 3 hours of talk time if its battery was similarly affected by a 3G implementation."

Dessutom bör man väl också komma ihåg att många av

"–JagVäntarPå3G"-människorna

även är

"–OkNuHarDenVisserligen3G.FastJagVäntarPåGPSInnanJagSlårTill"-människor.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-16 01:31
Ursprungligen av thevil:

Dessutom bör man väl också komma ihåg att många av

"–JagVäntarPå3G"-människorna

även är

"–OkNuHarDenVisserligen3G.FastJagVäntarPåGPSInnanJagSlårTill"-människor.

Precis, och sen säger man att det inte finns MMS och utan MMS kan man ju inte klara sig utan.. wow, iPhone suger!

Min förra mobiltelefon var en kameramobil och jag hade då aldrig ens tänkt tanken att skicka MMS. Riktigt onödigt egentligen.

Jag måste säga att jag har betydligt bättre täckning med 3G än 2G på de flesta ställen jag hamnar på, till saken hör väl att jag sällan lämnar götaland. Även att det är kortare räckvidd med 3G så finns det ju betydligt fler master också och det byggs ju fortfarande ut, det gör väl inte 2G vad jag vet? Jag skulle ha mycket svårt att byta ner mig till 2G trots att jag inte surfar jättemycket.

Om en 3G iPhone skulle komma idag så skulle den vara större, och dessutom med sämre batteritid.

Först kommer alla 3G fan och gnäller, och när det kommer så kommer alla GPS fan, och efter det så kommer alla 4G (!) fans och gnäller om omodern teknik i iPhone.

iPhone har EDGE för att Apple hellre vill ha en telefon som har bra battertid, Steve Jobs har ju själv sagt det. Varför allt detta gnäll om 3G? Har ni ens provat EDGE? Antar inte.

Och VAD är det ni gör med era 3G telefoner som gör att det måste gå så fasligt snabbt!? Kollar era mail medans ni springer till jobbet? EDGE klarar det galant, kollar Aftonbladet WAP? Vill gärna veta eftersom jag själv har en 3G telefon, som jag ringer och smsar med, skickar något MMS ibland.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-09-16 21:16
Ursprungligen av wunderbaren:

Vill gärna veta eftersom jag själv har en 3G telefon, som jag ringer och smsar med, skickar något MMS ibland.

Jag har också en 3G-telefon och på den har jag stängt av 3G! Kör bara GSM/2G. Anledningen till detta är för att batteriet tar slut på nolltid med 3G aktiverat. Absolut inte värt det i förhållande till hur ofta jag använder 3G.

Edge är ju inte så tillgängligt i Sverige..tyvärr

Ursprungligen av Fredrics:

Edge är ju inte så tillgängligt i Sverige..tyvärr

Jag hade uppfattningen av att Edge fungerar mycket bra i Sverige.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-17 09:19
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade uppfattningen av att Edge fungerar mycket bra i Sverige.

Edge är otroligt bra utbrett i Sverige om man har Telia, har man någon annan är det ganska kört.

Ursprungligen av Sidde:

Edge är otroligt bra utbrett i Sverige om man har Telia, har man någon annan är det ganska kört.

I sådant fall är det bara jä***gt synd att Telia är svindyra.

Ursprungligen av Sidde:

Edge är otroligt bra utbrett i Sverige om man har Telia, har man någon annan är det ganska kört.

Ah, ok, tack då är jag med. Här uppe i norr känns Telia fortfarande som det enda vettiga alternativet om man vill ha bra täckning hursomhelst.

Som jag nu förstår det hela efter att ha läst och googlat på EDGE i Sverige så använder Telia EDGE som ett komplement till sitt 3G nät, för att kunna nå så många som möjligt med sina 3G-tjänster, som tydligen fungerar med EDGE också. Jag har inte hittat något om andra operatörer som använder EDGE i Sverige, MEN, Telia och Tele2 har ju sitt 3G-nät gemensamt, det borde alltså betyda att Tele2 också har stöd för EDGE.
Ett krav för att de skulle få bygga 3G-nätet var typ att det skulle täcka 99% av befolkningen, därav tog de hjälp av EDGE, för att det är billigare, på icke tätbebyggda områden.
Om man tittar på Telias täckningskarta (http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/tackningskartor/tackningskarta3g-gsm/) så kan man se att GSM bara sträcker sig lite, lite utanför EDGE-täckningen.

Senast redigerat 2007-09-17 09:54

Telenor håller väl på och kollar på Edge också har jag läst nånstans?

Vad jag förstått är det ingen jätteextrem kostnad att utrusta ett befintligt GSM/GPRS nät med EDGE. Så det är ju fullt möjligt. Länka gärna om du hittar något mer ang telenor m.m.

Telenor borde väl ha Edge, eftersom det inte finns 3G i norge... Fast det kanske inte spelar någon roll egentligen iofs... Hmm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 11:50

Ok, nackdelarna med 3G är att om man bor på "landet", alltså utanför GSM området (Götebord Stockholm Malmö) så drar det fruktansvärt mycket batteri... men bor man i storstadsområden så klarar i alla fall jag 2 dagar utan laddning med min N95.

Edge är det enbart Telia som har och nej, det är inte gemensamt med Tele2 utan det är enbart deras UMTS nät som är gemensamt.

Så varför vill vi ha 3G i iPhone för då, jo av samma anledning som vi vill ha iUnlock, det gör att luren funkar tillfredställande med alla operatörer och inte bara med Telia. Själv har jag Tele2 och obegränsat med data för 99:- i månaden... data på GSM/GPRS/3G/Turbo-3G... så med ett sånt abbonemang så bryr jag mig aldrig om WiFi-hot-spots för jag har tillräcklig täckning och behöver inte stanna i samma område... jag kan till och med ladda ned nya mail på tunnelbanan när jag åker till o från jobbet.

Täckningen av 2G kontra 3G är ganksa uppenbar att 2G funkar bättre i och med den längre sändningskapaciteten med 2G master, men däremot så är det också så att med kortare avstånd mellan masterna så är det färre som delar på samma mast och därmed så får varje användare mer kapacitet i nätet med 3G än med 2G.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 13:39
Ursprungligen av Trineo:

O... jag kan till och med ladda ned nya mail på tunnelbanan när jag åker till o från jobbet.

Det gör jag ofta också. Har inte och har aldrig haft G3.
Berätta mera vad du gör med ditt 3G och hur du upplever stabilitet och prestanda. Med handen på hjärtat alltså.

Steve Jobs sa följande idag:

The 3G chipsets are real power hogs. Handset battery life cuts power to 2-3 hours. Our phone has a talk time of 8 hours and that's really important when you want to use your phone for internet and music. 3G needs to get back up to 5+ hours, something we think well see later next year. WiFi is way faster than any 3G network. Energy efficient EDGE with better, faster WiFi. That's why we chose it.

Och när man, som i england, samtidigt får fri tillgång till WI-Fi hotspots via Cloud, så är jag ganska nöjd. Faktiskt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-18 12:59

Det är redan gratis WiFi längs med hela Themsen, så stadsdelar som Westminister, Docklands, Greenwich osv. har gratis hotspots.

Om vi centrerar oss till London...

Jaha, då behöver vi inte förvänta oss en iPhone med 3G för än om ett år då! Då kan vi sluta tjata och spekulera om det

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 13:30

För mig är lägsta nivå för internetverksamhet WiFi. G3 - i alla dess former - är fullständigt ointressant i min värld. Jag vet att för t.ex. synskadade är G3 rena guldet, men i övrigt betraktar jag tekniken som stenålder. Närmast oanvändbart - ingenting för proffsbruk. Att tekniken dessutom kräver energi som en mindre tvättmaskin gör inte saken bättre.

I framtiden finns säkert en lösning (G6?) som erbjuder en fart och stabilitet som jag kan acceptera, men där är vi inte idag.

Förresten...ur ett marknadsperspektiv som Apple säkert har (dom kollar ju upp varje marknad) - hur många har egentligen 3G? För hur många är detta en viktig parameter?
Jag känner ingen som har 3G. Ingen - och jag rör mig mycket inom teknik/IT-bejakande miljöer.
Att Apple lugnt skiter i 3G-biten i nuläget - och smider medans hypen från USA-släppet är varm - det är sund bizniz. En mycket tung majoritet av potentiella kunder vet inte vad 3G är. Dom vill ha en iPhone - that's it. En iPhone. Dom vill ha mojängen. Punkt.

Bevaka tråden