Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Banners - vad tycker du om våra nya?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi kör banner samarbete med ett gäng olika internetsidor - vad tycker du om våra nya banners?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-22 19:13

Har full förståelse för att ni behöver de inkomsterna! Kör på!

  • Oregistrerad
  • 2002-03-22 20:11

Håller med mirydh, kör på bara. Klickar med glädje på lite banners för att även i forsättningen kunna komma till ett riktigt bra Mac forum.

Tyvärr så genererar det sjukligt lite pengar - oftast är det faktiskt rena byten så att vi attraherar nya medlemmar till 99mac...

Nuförtiden är banners inte värda mycket - annat var det förr!

Vad jag tycker om banners? Ja du..

Banners suger verkligen, tänker inte ens på dem längre.

Man har väl vant sig vi dem efter allt surfande, om de nu inte ens drar in några pengar så kan man väl lika gärna ta bort dem.

Många " :)" det blev i en tråd om banners, det kunde jag inte tro om mig sjäv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-23 14:05

Kommer på mig själv att jag inte längre ser några banners - de finns där i ögonvrån, men jag tittar aldrig på dom. Precis som med direktreklamen hemma i lådan - den går direkt också i soporna! Informationen jag vill åt och är intresserad av finns på så många andra ställen än i reklamen.

(Jo, jag vet att den ändå behövs - jag jobbar själv med reklam, men vet också varför just banners och direkreklam fungerar så dåligt.)

Man ser de banners man är intresserade av. Samma gäller för direktreklamen som kommer ner i brevlådan.

Ska jag köpa mer minne till min dator och ser en banner som annonserar ut billigt minne klickar jag på den. Har jag en oframkallad rulle hemma och det dimper ner en fotopåse tillsammans med tidningarna från OnOff lär jag ta ta mig en titt på påsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-23 22:41

...men snart har man lärt sig att de billigaste ställena man kan t.ex. köpa minnen på sällan annonseras på banners. Reklamens syfte är inte att tala om vad det BÄSTA eller BILLIGASTE finns utan att få folk att ro att det man gör reklam för är just det... Information och erfarenhet utbildar kunderna med tiden.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
...men snart har man lärt sig att de billigaste ställena man kan t.ex. köpa minnen på sällan annonseras på banners. Reklamens syfte är inte att tala om vad det BÄSTA eller BILLIGASTE finns utan att få folk att ro att det man gör reklam för är just det... Information och erfarenhet utbildar kunderna med tiden.

En del annonsering, som inte bara är ren "arenaannonsering" innehåller väl också i varierande mån varumärkesbyggande. Och byggande av varumärken är väl en av de viktigare uppgifterna i marknadsföring.

Vissa undantag finns så klart bland exempelvis rena bulkprodukter.

Företag som säljer högt värderade varumärken kan ju i allmänhet också ta ut högre priser. Jag minns att nybilspriset på en Mercedes S-klasse här i Sverige för ett tiotal år sedan sänktes med nästan 100.000:-. Denna sänkning var ett direkt resultat av den ökande konkurrensen från direktimport av fräscha, lätt begagnade S-klasse.

Mercedes kunde sänka priserna med nästan 100.000:- och sannolikt ändå ha en hygglig marginal. Mercedes är en himla bra bil, men varumärket har en magi som gör att många vill betala dels för bilen, dels för denna magi.

Datorminnen är väl en sådan där bulkprodukt, med liten eller ingen magi, där istället lägsta pris nästan helt avgör kundens val.

Apples alla produkter har mindre priskänslighet och större magi, liksom Bentley, men knappast Citroen numer.

1
Bevaka tråden