Skapades ursprungligen av: Clavius:
...men snart har man lärt sig att de billigaste ställena man kan t.ex. köpa minnen på sällan annonseras på banners. Reklamens syfte är inte att tala om vad det BÄSTA eller BILLIGASTE finns utan att få folk att ro att det man gör reklam för är just det... Information och erfarenhet utbildar kunderna med tiden.
En del annonsering, som inte bara är ren "arenaannonsering" innehåller väl också i varierande mån varumärkesbyggande. Och byggande av varumärken är väl en av de viktigare uppgifterna i marknadsföring.
Vissa undantag finns så klart bland exempelvis rena bulkprodukter.
Företag som säljer högt värderade varumärken kan ju i allmänhet också ta ut högre priser. Jag minns att nybilspriset på en Mercedes S-klasse här i Sverige för ett tiotal år sedan sänktes med nästan 100.000:-. Denna sänkning var ett direkt resultat av den ökande konkurrensen från direktimport av fräscha, lätt begagnade S-klasse.
Mercedes kunde sänka priserna med nästan 100.000:- och sannolikt ändå ha en hygglig marginal. Mercedes är en himla bra bil, men varumärket har en magi som gör att många vill betala dels för bilen, dels för denna magi.
Datorminnen är väl en sådan där bulkprodukt, med liten eller ingen magi, där istället lägsta pris nästan helt avgör kundens val.
Apples alla produkter har mindre priskänslighet och större magi, liksom Bentley, men knappast Citroen numer.