Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man manualer?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, nägon som vet ett bra program för att göra manualer, bruksanvisningar eller t ex menyer till resturanger.

Tack på förhand

Alexander

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 22:46

Indesign från Adobe.

På vilken nivå hade du tänkt dig?
proffs eller på kul

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 14:27

Tänk för några år sedan hade de flesta svarat Quark, det är härligt att mänsklighetens utveckling går framåt.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 14:31

kan inte annat än hålla med.

FrameMaker - särskilt om det är ett stort arbete. För små jobb fungerar RagTime UA.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-31 18:21

Pages kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 09:58
Ursprungligen av Lelle_da_bimbo:

Hej, nägon som vet ett bra program för att göra manualer, bruksanvisningar eller t ex menyer till resturanger.

Tack på förhand

Alexander

Jag skulle också svarat InDesign för små, medelstora jobb, FrameMaker för mastodontkataloger, men...

Du skyltar ju själv med FRAMTIDENS VERKTYG... Har du provat det? Menyer går det nog att snickra i det.

Malen, jag tror inte Lelle valt att skylta med Office 2008 om det är det du tänkte på. Alla första-inlägg verkar numera få en banner automagiskt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-17 15:01

…och dessutom olika banners varje gång du öppnar tråden…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 15:43

Ber om ursäkt för det. Det är så mycket folk har idag som sina "signaturer" att man lätt kan ta fel.

Jag hade i så fall använt LaTeX och skrivit det i någon bättre textredigerare.

Framemaker, det är uschlans att man inte kan få Framemaker på Mac dock. Och mitt favorit program för manualer finns inte alls att få tag på längre. Vem sade att utvecklingen alltid går framåt?

Jag skulle nog gjort den i Indesign eller Scribus(kostar ingenting och är open source). Latex är ju jättekrångligt (med tanke på att det till och med finns universitetskurser om grunderna i Latex i Uppsala) så skulle jag hellre tagit Scribus eller InDesign

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-19 16:02
Ursprungligen av Lelle_da_bimbo:

Hej, nägon som vet ett bra program för att göra manualer, bruksanvisningar eller t ex menyer till resturanger.

kunskap om att skapa bra form sitter väl för för bövelen hos formgivaren, inte i verktyget?

hävdar kirsti
O:-)

Ursprungligen av kirsti:

kunskap om att skapa bra form sitter väl för för bövelen hos formgivaren, inte i verktyget?

hävdar kirsti
O:-)

Jovisst... men oavsett hur mycket kunskap du har så kommer du inte särskilt långt med Textredigeraren i alla fall.

Bill and out.

Microsoft Word fungerar i de flesta fall utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 08:42
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Microsoft Word fungerar i de flesta fall utmärkt.

Finns det alignment guides, eller vad det svenska ordet är, i MS Word? Jag använder MS Word på jobbet, men tar ibland med mig jobb hem, bara för att jag tycker att en del pilljobb, inte bara går enklare, utan i vissa fall elimineras helt i program med AG (i mitt fall Pages).

Jag vet att en del har gjort manualer i Comic Life, men det är ju bara en viss typ av manual som det kan tänkas passa till.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 17:12

Jag har sett folk som gjort layout med Excel. Allt går om man bara vill.

Janne

1
Bevaka tråden