Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-rykten från Telenor/Vodafone-försäljare

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-09-26 12:59
Ursprungligen av Patric08:

telenor får iphone. det vet jag. jag har jobbat en del inom telenor och vet detta. om nån tvekar kan man fråga sig varför det helt plötsligt har dykt upp försäljning av mac och ipod i telenorbutikerna.

Telenors marknadschef har sagt till mig personligen att försäljningen av Appleprodukter inte har något med iPhone att göra.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-20 16:55

Jag har en kompis som arbetar som säljare på Telenor, och hans gissning var att de tar hem iPhonen. Dock ansåg han att Telia var en stark kandidat då de trots allt har bäst täckning nationellt sett, och de har dessutom EDGE som sagt. Inget nytt, men ändå..

Ursprungligen av koze:

Jag har en kompis som arbetar som säljare på Telenor, och hans gissning var att de tar hem iPhonen. Dock ansåg han att Telia var en stark kandidat då de trots allt har bäst täckning nationellt sett, och de har dessutom EDGE som sagt. Inget nytt, men ändå..

Som jag skrivit tidigare så gissar jag starkt på att Telenor eller Telia kommer få den, men jag tror Apple vill gå på operatören som är störst, eftersom dom vill sälja så många iPhones som möjligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-20 17:08
Ursprungligen av wunderbaren:

Som jag skrivit tidigare så gissar jag starkt på att Telenor eller Telia kommer få den, men jag tror Apple vill gå på operatören som är störst, eftersom dom vill sälja så många iPhones som möjligt.

Ja, eller den operatör som kan tillhandahålla dom tjänster som Appel kräver till ett ok pris. Detta behöver nödvändigtvis inte vara Felia..

Ursprungligen av heinz_p:

Ja, eller den operatör som kan tillhandahålla dom tjänster som Appel kräver till ett ok pris. Detta behöver nödvändigtvis inte vara Felia..

Det är Apple som kräver betalt av operatören, inte tvärtom. Sen ska dom ju självklart stödja EDGE.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-20 19:49
Ursprungligen av wunderbaren:

Det är Apple som kräver betalt av operatören, inte tvärtom. Sen ska dom ju självklart stödja EDGE.

Ja, såvida det är den versionen av iPhone som kommer hit. Det vet fortfarande ingen (?). Dock verkar det mest troligt att det blir Telia till en början (om varianten som kommer endast har EDGE), eftersom dom har det enda Edge-nätet i Sverige.

Då går det även att vända på steken, tänk vad Apple "förlorar" på att inte ha 3G när den kommer till Sverige, eftersom det bara är ett nät som använder Edge.

OT: Är EDGE paketförmedlad data?

vad vet du? hahaha

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-20 19:51
Ursprungligen av Patric08:

vad vet du? hahaha

Utveckla gärna ditt resonemang?

Ursprungligen av heinz_p:

Utveckla gärna ditt resonemang?

att det alltid måste finnas så många besser-wissrar på detta forum att man vill spy. det jag har hört är från en person som jag inte ser någon som helst anledning att inte lita på. men du som är en sån skeptiker kanske måste ta lite time off för att försjunka i det stora filosofiska problemet om din egen existens. finns du verkligen?? utveckla!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-21 16:00
Ursprungligen av Patric08:

att det alltid måste finnas så många besser-wissrar på detta forum att man vill spy. det jag har hört är från en person som jag inte ser någon som helst anledning att inte lita på. men du som är en sån skeptiker kanske måste ta lite time off för att försjunka i det stora filosofiska problemet om din egen existens. finns du verkligen?? utveckla!!

Det jag ville belysa i mitt inlägg är hur du kan vara så säker på uppgifterna? Givetvis vill Telenor få iPhone, således känner jag att uppgifterna därifrån känns osäkra eftersom inget uttalande har kommit från Apple. Just eftersom Apple troligtvis vill att operatören ska stödja EDGE, vilket Telenor inte gör idag och troligtvis inte kommer göra eftersom deras 3G-teknik är så pass utvecklad. Inte heller har någon information om en iPhone med 3G-stöd kommit.

Det var inte meningen att agera messerschmidt, utan jag ville istället veta hur du kunde vara så säker på uppgifterna.

Ursprungligen av heinz_p:

Det jag ville belysa i mitt inlägg är hur du kan vara så säker på uppgifterna? Givetvis vill Telenor få iPhone, således känner jag att uppgifterna därifrån känns osäkra eftersom inget uttalande har kommit från Apple. Just eftersom Apple troligtvis vill att operatören ska stödja EDGE, vilket Telenor inte gör idag och troligtvis inte kommer göra eftersom deras 3G-teknik är så pass utvecklad. Inte heller har någon information om en iPhone med 3G-stöd kommit.

Det var inte meningen att agera messerschmidt, utan jag ville istället veta hur du kunde vara så säker på uppgifterna.

För allas information så kör tydligen Telenor med tester (EDGE) i storstäderna, men detta är bara nån som sagt det till mig, har inte Telenor själv så kan inte bekräfta det, men i Göteborg så finns det tydligen täckning. Kan någon bekräfta?

Både Telia och Telenor verkar fajtas om iPhone i Norden, efter uttalande från Telia och Telenor:
http://www.macworld.co.uk/business/news/index.cfm?newsid=19172
http://www.marketwatch.com/news/story/nordic-operators-talks-apple-over/story.aspx?guid=%7BC2E87479%2DA639%2D42FB%2DBE87%2D249C81A76CA2%7D

En stor anledning till att så många säljare för de olika telebolagen uttalar sig så tvärsäkert om att just de kommer föra iPhone stavas provision. Om säljaren som just du råkar prata med har ett tillräckligt rymligt samvete kommer han/hon självklart att lova iPhone, guld och gröna skogar till dig för att få dig att teckna abonnemang för att bättra på månadens förtjänst. Med tanke på hajpen kring iPhone har just dessa säljare fått ett tacksamt verktyg att fånga kunder med (tack och lov är det långt från alla, även bland dem som jobbar mot provision, som är så desperata efter ett avslut att de ljuger och skarvar).

Sen ska vi inte glömma att många kunder ofta hör det de vill höra. Troligen, kanske och det är möjligt är ord och fraser som ofta filtreras bort av den som verkligen vill ha något. Den som vill ha en produkt så snart som möjligt tenderar att ignorera allt negativ information. Hoppet är trots allt det sista som överger människan. Det tråkiga är att när förhoppningarna inte införlivas så vänds besvikelsen lätt till ilska mot säljaren. De flesta som jobbat med försäljning har nog varit med om att ett "I bästa fall två veckor, i värsta fall en månad" har förvandlats till ett löfte om att varan ska komma inom två veckor.

Jag är ganska säker på att de flesta uppgifter om vilken operatör som får dealen med Apple beror på något av ovanstående - övernitiska säljare eller övertolkande kunder. Till dess att Apple går ut med ett officiellt besked om svensk operatör kommer jag att förhålla mig passiv i frågan och säga "ingen aning" till den som frågar mig vem jag tror det blir.

Jag hoppas på Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 22:03
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag hoppas på Telia.

Jag me, trots allt........:confused:

Ursprungligen av pazzo:

Jag me, trots allt........:confused:

Jag tror och hoppas på Telia pga att jag vill ha ett bra och stabilt nät, samt så har dom ett grymt WiFi nät.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-30 15:22
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag hoppas på Telia.

ja, det gör jag också. Oavsett vilket bolag det blir får jag nog lov att välja Telia. Kolla på täckningskartan över norra Sverige, Telenor är inget val för norrlänningar.

jag hoppas på Telenor

Hoppas innerligt på Telia, Telenor eller Tre är inte ett val för mig då jag inte har täckning hemma eller på jobbet med dom, Telia eller Tele2 är det enda för mig.

såg att det redan var skrivet, sorry

Kan med all säkerhet säga att ingen på detta forum eller något annat vet vilken operatör det blir. Endast (som bastuman skriver) ett fåtal människor i Sverige och några hos Apple i USA vet, och dom skulle nog inte babbla på forum.

Kundtjänst och liknande människor får veta max två timmar innan produkten släpps för att endast bli snabbt informerade.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-26 13:30
Ursprungligen av wunderbaren:

Kan med all säkerhet säga att ingen på detta forum eller något annat vet vilken operatör det blir. Endast (som bastuman skriver) ett fåtal människor i Sverige och några hos Apple i USA vet, och dom skulle nog inte babbla på forum.

Kundtjänst och liknande människor får veta max två timmar innan produkten släpps för att endast bli snabbt informerade.

Ja, och i många fall får inte Kundtjänst information före allmänheten. Således tips till alla:
Lyssna inte på olika kundtjänsters teorier gällande iPhone, likaså säljare på stan som verkar trovärdiga. Känns dessutom helt meningslöst att starta en tråd gällande något som ovanstående berättat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 13:56

http://www.idg.se/2.1085/1.122433

Sanslöst hur rykten kan skapa nyheter...

Det mest komiska är att dom uppger att Telenor inte kommer köra med EDGE, utan med GPRS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 14:05

Komiskt? De har ju inte EDGE i sverige så det är ju en smärre omöjlighet för de... så det borde stämma.

Ursprungligen av Trineo:

Komiskt? De har ju inte EDGE i sverige så det är ju en smärre omöjlighet för de... så det borde stämma.

Apple skulle aldrig sälja iPhone med GPRS, det finns inte en chans, O2 blev ju tvunga att köra igång EDGE i sitt nät

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 14:17

jo, men det är inte helt lätt att bara köra igång EDGE. Handlar inte om att trycka på en knapp, vad jag förstått så krävs det att man byggt ut det även ute på sändarstationerna och Telenor har uttryckligen sagt att de inte är intresserade av EDGE.
Men så har vi någon här på forumet som jobbar med Telia´s voicemail och säger att det inte finns några planer på Visual VoiceMail enligt hans vetskap heller...

Men jag har känslan av att det kommer offentliggöras snart i alla fall...

Ursprungligen av Trineo:

jo, men det är inte helt lätt att bara köra igång EDGE. Handlar inte om att trycka på en knapp, vad jag förstått så krävs det att man byggt ut det även ute på sändarstationerna och Telenor har uttryckligen sagt att de inte är intresserade av EDGE.
Men så har vi någon här på forumet som jobbar med Telia´s voicemail och säger att det inte finns några planer på Visual VoiceMail enligt hans vetskap heller...

Men jag har känslan av att det kommer offentliggöras snart i alla fall...

Sa inte att det var enkelt heller Precis som du säger så har Telenor sagt ett antal gånger att EDGE inte är intressant för dom, och att dom i fortsättningen bara satsar på 3G, så därför förstår jag inte hur iPhone ska komma in i deras sortiment som läger är nu.

Och även om man hypotetiskt skulle anta att de ändå skulle vilja bygga ut något EDGE-nät så är det fler delar i nätet än bara stationerna som berörs, om jag inte helt missförstått det. Om ändå 3G-iPhone verkar komma nästa år sett till vad Jobs sa så känns det dessutom underligt att bygga ut EDGE då man dels inte är intresserad samt att 3G blir aktuellt inom kort.

Hypotetiskt så tror jag eller gissar starkt. Detta eftersom jag träffade en full(t) trovärdig person på stan som bara ville sälja en telefon han inte ännu hade till mig. Vad vore världen utan rykten?

I England behöver de inte kalla på mamma mer. Frankrike är liksom Tyskland inte längre tystland. Så när får vi höra på Svensktoppen? Ingen av de svenska operatörerna "satsar" på EDGE. Så då kan ju APPLE bara låta dem vara. Det kommer visserligen att minska deras försäljningssiffror lite, men med draghjälp av Alsing & Co blir det i alla fall mer än en iPhone såld. Kom ihåg att Jobs hade ett mål som var att 90% av marknaden skulle vara kvar till senare.

Om ingen av de svenska operatörerna eggar sitt nät, så lär de få vänta tills APPLE behagar göra en ny version av iPhone. Det kan dröja. Det finns många ställen där APPLE kan kränga den nuvarande versionen. Nokia ser inte ut att ha en rival igång förrän tidigast 2008. Inga andra har ens förhandsvisat något som liknar iPhone i termer av användbarhet. Om APPLE kan kapitalisera trycket på att "öppna" iPhone på samma sätt som de kapitaliserat på iPod-tillbehör, så behöver de inte släppa en 3G-version på ett bra tag. Tänk er att APPLE skulle kunna ta inte 10% utan 30 procent av den amerikanska marknaden för smarta telefoner och få betalt varje gång ekonomiknutte, säljare eller revisor matade in eller hämtade data från SAP, SAS eller ORacle! Då betyder några tusen iPhone i Sverige en kattskit.

Jag gissar (svagt antagande ...) att någon av operatörerna inser att "iPhone Rocks" och omvärderar sin strategi. De kan få denna devis: Vi vässar vårt nät med iPhone och EDGE!

Den diskussionen är precis lika korkad som P4 vs. G4 var en gång i tiden.

Det är inte 100% omöjligt att Telenor får iPhone i Sverige. Men att vanliga forumanvändare skulle ha någon tillgång till information från möten med Apple är löjeväckande. Varenda kotte verkar ha en trovärdig källa nuförtiden.

Försöker man att upprepa Telenors namn tillräckligt många gånger till dess att det är en etablerad sanning?

Bevaka tråden